Denník N

Kto je komu rovný? Čo znamená spolu?

Hosťuje Daniel Pastirčák, básnik, prozaik, ilustrátor, scenárista a aj kazateľ Cirkvi bratskej (+video)

Nedeľa 19. jún 2016 List Galaťanom Gal 3, 26-29

Všetci, čo ste pokrstení, Krista ste si obliekli
Bratia, skrze vieru v Kristovi Ježišovi ste všetci Božími synmi. Lebo všetci, čo ste pokrstení v Kristovi, Krista ste si obliekli. Už niet Žida ani Gréka, niet otroka ani slobodného, niet muža a ženy, lebo vy všetci ste jeden v Kristovi Ježišovi. A keď ste Kristovi, ste Abrahámovým potomstvom a podľa prisľúbenia dedičmi.

 

Na kare budú krémeše

Mária Bruneau

Sedíme po kare v hlbokej noci a duchaplné hlášky prskajú jedna od druhej a rozprávajú neuchopiteľný ohňostroj šťastia. Okrem tej najdôležitejšej, zosnulej, nikto neodchádza. Bude ráno, rezne, krémeše; ráno mi ide lietadlo, ale až ráno.
V inom časopriestore, s iným osadenstvom, iného vierovyznania. Okolo dlhého dreveného stola hráme poker, v lese, v útulnej kuchyni z tehly a zo skla, ostal tu z mužovho detstva. Smejeme sa smejeme, aj keď, na čom, už nikdy si nespomenieme, len na tie výbuchy pri historkách, ktoré sa odpaľovali jedna od druhej a vreli nám v rovnakej krvnej skupine.
Je to možno luxus. Vzťahy sú predsa všetkým, len nie rovnakým. Ale keď uznávame túto „pokrvnú“ tradíciu spolu, za jedno, stane sa nám to. Vytvoríme pokolenie, ktoré je mocnejšie ako ktorýkoľvek z nás.
Všetci synovia, za jedným stolom, božsky oblečení, to sme akože my, rôznych vekov, charakterov a národností. S dedičstvom po starom pánovi Abrahámovi: keď fungujeme ako jedno spriaznené univerzum, nepoznáme trvalejšieho šťastia.
Máme potenciál byť niekým očarujúcim, vrúcnym, dopĺňajúcim – všetkých do jedného príbehu; spolu tvoríme zimomriavky, spolu sme tak charizmatickí, že sa nám chce zmeškať lietadlo.

Pavol nie je feminista, ale…

Michal Patarák

Niet Žida ani Gréka (teda v novozákonnom jazyku ne-Žida, pohana): Pavol síce zdôrazňuje, že vierou sa stráca rozdiel medzi Židom a pohanom, pretože sa obaja stávajú kresťanmi, napriek tomu sa tento text dá čítať aj s istým aktualizačným bonusom. Totiž, akoby Pavol relativizoval rozdiely medzi národmi, snažil sa zmazať národnú identitu, či etnický princíp drobenia sa medzi ľuďmi, ktorý je pre mnohých stále tak dôležitý, že sa ho nechcú pustiť. Nespájajme kresťanstvo s národnou hrdosťou. Pred Bohom príslušnosť k národu nič neznamená, pretože niet Slováka, ani Maďara, ani Róma!

Niet otroka ani slobodného: To isté sa týka spoločenského postavenia. Ak tento verš podrobíme istej spiritualizácii, na jazyk sa nám začne tisnúť otázka, kto z nás je vlastne naozaj slobodný, keď „každý, kto pácha hriech, je otrok“ (Jn 8:34)? Denne nás predsa zotročujú desiatky vecí.

Niet muža a ženy: Možno túto zmienku vztiahnuť na moderné rodové potýčky? Isteže, Pavol nie je žiadny feminista, ale akékoľvek prílišné zdôrazňovanie rozdielov týmto svojim vyjadrením sťahuje na minimum, pretože dôležité je pre neho niečo úplne iné:
To, čo nám je všetkým blízke, nie to, v čom sa navzájom líšime.

Hľadajme spoločné komunikačné médium, nie hraničné pásma, ktoré nás rozdeľujú.

Foto: Nadácia POLIS

Krst do novej ľudskosti

Daniel Pastirčák /kazateľ, spisovateľ/

Pavel v krste videl iniciáciu do novej ľudskosti: V Kristovi sú všetci ľudia bez rozdielu „Synmi Božími“. Všetkých ľudí vidí v perspektíve vzkriesenia, v kontexte večnosti. Tak to videl Ježiš; deti zmŕtvychvstania sa neženia ani nevydávajú, sú ako anjeli a sú Božími synmi, lebo sú synmi vzkriesenia. V Kristovi je človek s Bohom zjednotení: „V ten deň spoznáte, že ja som v Otcovi“ povedal Ježiš, „vy ste vo mne a ja vo vás.“

Náš mentálny človek, žijúci v čase, si podľa kultúrnych stereotypov oblieka obraz svojej totožnosti. Kultúra nám šije identitu podľa svojej predlohy: Obliekame si obraz muža, obraz ženy, obraz otroka, obraz slobodného, obraz Žida obraz Gréka. Tie obrazy sa v čase vyvíjajú a menia.

Vnorení do Krista sa vyzliekame zo všetkých relatívnych dočasných identít – pohlavia, spoločenského statusu, národa a rasy. Obliekame si obraz univerzálneho večného človeka v Kristovi. Tu sme všetci – jedno.

Pavol hovorí viac než sám dokáže rozumieť. Zatiaľ čo v iných textoch, v duchu dobových predstáv, povzbudzuje ženy, aby sa podriadili mužom, a otrokov aby sa podriadili svojím pánom, inšpirovaný Kristovým duchom vzkriesenia prehlasuje túto nerovnosť za zrušenú. Tak Duch v Pavlovom texte prekonáva literu, a ohlasuje novú rovnosť všetkých ľudí, bez ohľadu na pohlavie, spoločenský status, národnosť či rasu.

Pokračovať v debate ste vítaní na Facebooku:

Prepočuli sme Božie slovo je seriál komentárov k nedeľným liturgickým čítaniam. Liturgické čítania sú tisíce-ročnou tradíciou vyberania úryvkov z Biblie - na mieru pre aktuálny deň. Ponúkame na ne dva uhly pohľadu (a viac), podľa sfér, ktorým sa venujeme. Nejde o žiadnu fundovanú teológiu, ale domácke tlmočenie toho, čo pod týmito dnes zdanlivo nepoužiteľnými textami rozumieme. Alebo úprimnú snahu o ich interpretáciu v súčasnom svete.

Úmysel
Dešifrovať: otváranie Písma (tj. dávneho, len nezainteresovaným neprístupného manuálu), pokus o oprášenie toho, čo v ňom toľkí pred nami videli
Debatovať: nepochopený (ani nechápajúci) nespolupracuje, pričom málokto v našej spoločnosti spolupracuje
Porozumieť: sami sebe a našej vlastnej kresťanskej viere
 
Autori
Mária Bruneau, pôvodne servisná manažérka v IBM, má tri deti (jedno s Downovým syndrómom), píše, žije vo východnom Francúzsku.
Michal Patarák, psychiater vo Fakultnej nemocnici F.D.Roosevelta, má tri deti, píše, prednáša, žije na strednom Slovensku.
Verona Šikulová, spisovateľka, pracuje v Malokarpatskej knižnici v Pezinku, má dve deti, píše, moderuje, žije v Malých Karpatoch.
A ako bonus komentáre hostí z alebo mimo fachu.

Teraz najčítanejšie

Prepočuli sme Božie slovo

Seriál aktuálneho, domácky tlmočeného Božieho slova a spoločenských tém s ním súvisiacich: jedna epizóda mesačne. Ponúkame rôzne uhly pohľadu. Keď rozprávame rovnakou formou ako naši oponenti či predkovia, hovoríme niečo úplne iné. Tak sa stáva štýl komunikácie príčinou nesprávneho spracovania informácií. Touto iniciatívou podporujeme vzájomnú interpretáciu. Naším úmyslom je neživiť nedorozumenia, a preto dešifrovať, debatovať a porozumieť si.