Denník N

Kto u nás platí dane?

Nedávno som sa rozprával s kamarátmi o tom, ako to u nás funguje. Nemusel som sa ani veľmi snažiť, aby som si všimol jednu zvláštnosť.

Nedávno som sa rozprával s kamarátmi o tom, ako to u nás funguje. Nemusel som sa ani veľmi snažiť, aby som si všimol jednu zvláštnosť. Ľudia si často neuvedomujú, že platia štátu dane. A rovnako ani nevedia, aké dane u nás sú: Ja nezarábam, ani nemám firmu a preto žiadne dane neplatím.

Áno, to platí pri dani z príjmu, ale na Slovensku hlavná a najdôležitejšia daň je daň z pridanej hodnoty – DPH. Každý, kto si na Slovensku niečo kúpi, zaplatí pri 20 % sadzbe, daň 16,66 € z každej minutej stovky. Kúpili ste si tričko? Zaplatili ste daň. Kúpili ste si lízatko? Zaplatili ste daň. Dali ste si kávu?

Takže nie len zamestnaní a firmy, ale aj dôchodcovia, študenti, nezamestnaní, dokonca aj malé deti. To platí úplne pre každého.

Častokrát dochádza k zmäteniu pojmov. Podľa zákona o DPH je platcom dane subjekt, ktorý štátu daň prijatú od vás odvádza z vonkajšieho prostredia do štátneho rozpočtu, dovnútra systému, alebo, ak sú vratky, tak preplatok dostáva späť. Daň ktorú ste si kúpou výrobku zaplatili, má tento subjekt odviesť štátu za vás.

Čiže daň platí na Slovensku každý, ale niekto ju môže naopak od štátu vo forme vratiek aj dostať späť, či už oprávnene alebo nie. Preto je potrebné kontrolovať, aby sa naše dane dostali do tých správnych rúk. Poctivo pracujeme, platíme dane, máme právo za to požadovať protihodnotu. Aby boli dobré cesty, školy a čisté ulice.

Teraz najčítanejšie