Denník N

Má to aj sused, chcem to…

Nejeden sa už popálil!

Človek by ani nepovedal, ako sa rýchlo dokážu ľudia rozhodnúť. Obzvlášť čo sa týka otázky peňazí. Dokážu podpísať zmluvu, ktorá platí na desiatky rokov dopredu a to hoci aj na počkanie… Nepremyslené, unáhlené a impulzívne… také vedia byť rozhodnutia, na ktorých sa často-krát ľudia popália…

Jedným z rozhodnutí na ktorom sa nejeden popálil je rozhodnutie sporiť si v poistke. Tu je z môjho pohľadu 5 najpravdepodobnejších dôvodov prečo ľudia využívajú poistné produkty za účelom sporenia:

  1. Nepoznajú iné alternatívy – Viaceré prieskumy dokazujú, že úroveň finančnej gramotnosti občanov je na podpriemernej úrovni. Situácia sa v poslednej dobre zlepšuje ale stále zaostávame za priemerom európskych krajín.
  2. Zvyk – je železná košeľa. Dve dekády pôsobenia poisťovákov na Slovensku naučili obyvateľstvo, že sporiť cez poistku je výhodné. Viete viackrát opakovaná lož sa tak stala pravdou. Bežná otázka pri uzatváraní poistenia je „Čo z toho dostanem?“ Už len to naznačuje, že klient vníma poistenie ako sporiací produkt.
  3. Má to aj sused – Investičné životné poistenie je podľa štatistík veľmi využívaným nástrojom. 750 tisíc ľudí z 5,5 milióna obyvateľov má investičné životné poistenie. Takže obrazne povedané každý siedmy Slovák si sporí cez poistku.
  4. Niekomu to vyhovuje – predajca chce predať za čo najdrahšie a kupujúci chce kúpiť za čo najlacnejšie. V prípade bežného tovaru je cenovka zreteľná. No v prípade finančných produktov je cenovka to, čo laický zákazník nevidí. Skryté zmluvné poplatky, vysoká nákladovosť poistnej zmluvy – to všetko ide ruka v ruke s províziou, ktorú predajca zinkasuje. Motivácia predávať tak poistné produkty aj za účelom sporenia je vysoká.
  5. Ľudia sa boja neznámeho – pobočku poisťovne nájdete na každom rohu. No nájsť napríklad sídlo správcovskej spoločnosti až tak jednoduché nebude. Bežný človek vníma reklamy v televízii, pobočky na námestiach a bilboardy popri ceste do práce. Viac reklám evokuje u klienta väčšiu istotu.

Aké je riešenie?

Riešením je využiť poistný produkt len za účelom krytia a investičný produkt iba za účelom sporenia. Ak vám sprostredkovateľ či poisťovák navrhne spojiť tieto dva produkty do jednej kombinácie a to do investičného životného poistenia, tak mu razantne povedzte NIE! Je to pre vás drahé! Koľko vám odmietnutie tohto produktu môže ušetriť starostí a peňazí vysvetľujem v blogu: TU

Trh ponúka moderný typ životného poistenia – RIZIKOVÉ. Transparentné poplatky, čierne na bielom zobrazená cena. Totižto toto poistenie neobsahuje žiadne investičné ani kapitálové zložky, platíte za to, čo by ste mali od poisťovne požadovať – krytie rizika. Nič viac a nič menej. Žiadna odkupná hodnota, žiaden investičný účet znamená žiadnu možnosť obohatiť sa na skrytých poplatkoch zo strany predajcu a poisťovne.

Od poisťovne z rizikového poistenia dostanete na konci obdobia 0€ a môže vám to byť srdečne jedno, pretože peniaze, ktoré nepošlete do sporiacej zložky poistky viete zhodnotiť niekoľko násobne lepšie ako poisťovňa. A to v produktoch ktoré sú zamerané na sporenie a ktoré poisťovňa vo svojom portfóliu nemá. Detailnejšie vysvetlenie v blogu: TU

Poistné produkty využívajte iba za účelom poistenia a pri sporení sa poisťovniam vyhnite oblúkom!

Ing. Marcel Onufer


Ak Vás zaujal tento článok a radi by ste sa dozvedeli viac o iných finančných produktoch, realizoval som autonómne informatívne prepočty:

Teraz najčítanejšie