Denník N

Pohodlíčko. Ako si zvýšiť komfort na bicykli

Cyklistika bez tej trošky „bolesti a utrpenia“ hádam ani neexistuje. Meniť celý bicykel kvôli komfortu je zas zbytočne nákladné. Aké investície Vám teda pomôžu, aby dochádzanie do práce, športové jazdy alebo rekreačné výjazdy boli čo najpríjemnejším zážitkom a nie úmornou cestou, z ktorej sa budete zotavovať ešte aj ďalší týždeň?

Zdroj: Cycling Weekly UK

 

Na zvýšenie komfortu existujú dve základné cesty – menšie úpravy samotného bicykla a zmena súčastí výbavy, ktorú si dávate, keď idete jazdiť.

 

Ako spraviť bicykel pohodlnejším

Širšie plášte

Tento bod pomôže najmä cestným cyklistom, keďže práve tí jazdia na najužších šírkach plášťa (23-25 milimetrov je štandard). Viac milimetrov znamená lepší grip na ceste, ale aj možnosť fúkať na menšie tlaky a tým vytvoriť pohodlnejší „vankúš“ na absorpciu otrasov z cesty.

Treba si ale napred zistiť, či Váš rám/vidlica dokážu poňať väčšiu šírku. Moderné cesťáky zväčša tolerujú od 25 do 30 milimetrov, štrkové „gravel biky“ aj podstatne viac.

 

Ergonomické gripy/omotávka

Vaším rukám istotne pomôžu aj gripy (väčšinou silikónové  násadky na kovové riadidlá), ktorých niektoré časti sú mäkšie pre väčšie pohodlie.

Cestní cyklisti by zas mali voliť buď širšiu omotávku s gélovou výstužou (napríklad Roubaix) alebo s korkovou výstužou. Ak horšie znášate zlé cesty, môžete pridať aj druhú vrstvu. Keď profesionáli jazdia Paríž-Roubaix, jarnú klasiku známu zvlášť náročnými úsekmi na rozbitých dlažobných kockách, tiež si pridávajú extra vrstvu omotávky, aby trať zvládli.

 

Karbónové riadidlá/karbónový predstavec

Pravda, ide o niečo drahšiu investíciu, ktorá ale prinesie ďalšie zvýšenie komfortu. Karbón je dostatočne tuhý, ale zároveň nie tak nekompromisný pri prenose vibrácií ako hliník.

 

Vhodné sedlo

Aj keď kupujete nový bicykel, dobre si vyskúšajte sedlo. Zväčša je zvolené vhodne, keďže výrobca pri konkrétnom modeli dopredu myslel na účel.

Čo vlastne ovplyvňuje, aké sedlo je pre Vás dobré? Áno, predovšetkým účel. Pri rôznych štýloch jazdy a jazdeckých pozíciách sa mení rozloženie hmotnosti na sedle a tým aj potreba podpory sedacích partií.

Ak napríklad jazdíte vo vzpriamenejšej pozícii, sedadlo by malo byť širšie, aby dobre nieslo väčšiu časť Vašej váhy. Ak jazdíte športovejšie, povedzme na cestnom bicykli, kde je predpoklad, že budete jazdiť viac zohnutí dopredu, sedlo býva užšie (a jeho špička tuhšia), lebo nemusí niesť takú váhu.

Páni, nebojte sa, už dávno sa nerobia „kastračné sedlá“, ktoré z mužov po rokoch jazdenia robili neplodných. Ak si zvolíte dobre tvarované a kvalitné sedlo, nemáte sa čoho báť.

 

Komfortná sedlovka

Práve ona spája bicykel so sedlom a tým pádom aj s Vašim pozadím a chrbticou. Už len výmena klasickej kovovej za karbónovú spraví celkom pekný rozdiel. Spravidla tie s menším polomerom bývajú aj pohodlnejšie. Niektorí výrobcovia ponúkajú aj sedlovky so špeciálnymi úpravami, či dokonca odpružené.

 

Pohodlie pre Vaše telo

Cyklistický dres/spodná vrstva (base layer) a športové/cyklistické ponožky

Je málo vecí, ktoré dokážu pokaziť mnohým jazdcom jazdu ako to, keď dojdu domov zmočení ako po tropickom monzúne.

Aj pre toto nie je vhodné, najmä ak sa chystáte na viackilometrový výjazd a s vyššou intenzitou záťaže, dať si na seba oblečenie z bavlny. Udrží Vás síce načas v teple, ale zároveň funguje ako špongia na Váš pot.

Preto je vhodné zainvestovať do funkčného oblečenia určeného na cyklistiku. Nielenže spoľahlivejšie odvedie pot, ale vďaka predĺženej zadnej časti (ráta sa s tým, že nebudete jazdiť úplne narovnaní) ochráni aj Vaše kríže pred nepríjemným chladom (aj v lete; jazdou generujete akýsi „vietor“, ktorý by ste cítili, ak by ste túto partiu nemali chránenú).

 

Vypchaté cyklistické šortky/dlhé nohavice

Nie každý znáša dlhší čas v sedle dobre, môžu sa objaviť nepríjemné bolesti, prípadne až pocit „odkrvenia“ v intímnych partiách.

Ak pociťujete takýto problém, je čas siahnuť po šortkách alebo dlhých nohaviciach s vypchávkou na dotyčných miestach. Na prvý pohľad si možno budete pripadať, ako keby ste nosili plienku, ale verte mi, Vaše partie sa Vám poďakujú.

 

Tretry

Poviete si, načo sú mi špeciálne topánky?

Z jedného veľmi praktického dôvodu – bežné topánky (tenisky, bežecké topánky) majú jednoducho príliš mäkkú podrážku. Pri silnejšom šliapaní do pedálov je vyvíjaný silný tlak na Vaše stupaje a celkovo aj viac zaťažujete svaly a kĺby Vašich nôh.

Tretry mávajú o dosť tvrdšiu podrážku (tie najlepšie ju mávajú dokonca z karbónu). Vďaka tomu môžete na pedál vyvinúť podstatne väčšiu silu bez toho, aby Vás po jazde boleli stupaje na miestach kontaktu s pedálom.

Ak sa rozhodnete prejsť na nášľapné pedále (SPD, Look, Speedplay a iné), problém s boľavými stupajami viac-menej zmizne, keďže šliapanie na nich nie je založené na vyvíjaní tlaku na pedále, ale skôr sled predkopávania a zakopávania v dokonalom kruhovom zábere.

 

Cyklistické rukavice s gélovou výstužou

Nielenže sa Vám ruky nebudú šmýkať (od dažďa ani od potu), ale gélová výstuž bude fungovať ako ďalšia vrstva omotávky a pomôže tak tlmiť vibrácie z cesty.

Rukavice Vám hlavne musia dobre sedieť, nebyť príliš voľné ani tesné.

Pri gélovej výstuži niektorých častí rukavice pozerajte hlavne nato, aby sa nachádzala na miestach, kde Vaše ruky prichádzajú do kontaktu s riadidlami (iný úchop rovná sa iné časti dlane, na ktoré je vyvíjaný tlak).

Správne zvolené rukavice dokážu úplne eliminovať pocit brniacich rúk či prstov.

 

Helma

Musí Vám dokonale sedieť, a to nielen kvôli tomu, aby Vám počas jazdy nezletela z hlavy. Nesmie ani tlačiť.

V letných horúčavách, ale aj celkovo, je kriticky dôležitý systém vetracích otvorov. Nielen ich počet, ale aj tvar, veľkosť a rozloženie zavážia.

Ak predné vetracie otvory obsahujú aj sieťku proti hmyzu, tým lepšie. Určite by ste sa nechceli dostať do situácie, kedy Vám tam vletí napríklad osa a vy spanikárite.

 

Pár tipov na záver

Posilnite svalstvo

Ani návštevy fitness centra nie sú na zahodenie. Cyklistikou totiž neposilňujete všetky svaly, ktoré ale tiež prispievajú k vyššiemu komfortu a pohode pri jazdení (áno, najmä stred tela).

Napr. vďaka silnejším svalom v rukách budete istejší vo vedení smeru, lepšie budú absorbovať vibrácie a pri výmoľoch alebo retardéroch Vám pomôžu ostať nielen v sedle, ale aj mimo sanitky :)

 

Jazdite rýchlejšie

Neplatí to univerzálne. Je jasné, že pri niektorých prekážkach (retardéry a pod.) to nie je najlepší nápad. Pri väčšine menších nerovností ale pomôže, ak cez ne prejdete rýchlejšie a podľa možnosti bez toho, aby ste prestali šliapať.

 

Verím, že aj vďaka týmto radám a tipom budú Vaše jazdy odteraz pohodlnejšie a príjemnejšie a budete hltať kilometre s ešte väčšou chuťou ako doposiaľ.

Pri výbere jednotlivých vecí si nechajte poradiť od odborníkov v špecializovaných bike shopoch. Ak im poskytnete dostatok informácií, pomôžu Vám vybrať taký výrobok, ktorý bude mať reálny dopad na Vaše dobrodružstvá vonku.

Prajem Vám príjemné kilometre :)

Teraz najčítanejšie