Denník N

Učiteľka ako synapsia korupcie (Slovenský film Jana Hřebejka lídrom festivalu v Karlových Varoch)

Zuzana Mauréry v hlavnej postave triednej učiteľky. Foto - Pub Res
Zuzana Mauréry v hlavnej postave triednej učiteľky. Foto – Pub Res

Slovenský film českého kultového režiséra Jana Hřebejka sa po 5 dňoch stal zatiaľ najúspešnejším diváckym filmom hlavnej súťaže svetového filmového festivalu v Karlových Varoch a razom sa stal aj favoritom veľkej ceny – Krištáľového glóbusu. S hodnotením 1,2 (najlepšie hodnotenie 1,0; najslabšie 5,0) predstihla aj výrazne promovaný americko-český film Anthropoid, ktorý na festivale predstavili ako zvláštnu projekciu. Hereckým výkonom veľmi zaujala aj slovenská herečka Zuzana Mauréry, ktorá nemusí byť bez šance na Cenu za najlepší ženský herecký výkon.
„Každý dospelý, a väčšina detí, zažil situáciu, kedy cítil, že to, čo je práve momentálne výhodné, je zároveň nesprávne. A naopak, že zachovať sa podľa svedomia alebo len dobrého vychovania môže byť nebezpečné alebo len krajne nevýhodné. Preto tomuto príbehu môže porozumieť každý,“ povedal o svojom najnovšom filme Učiteľka režisér Jan Hřebejk.

Film, ktorý beznádejne vypredal všetky svoje projekcie na tohtoročnom filmovom festivale v Karlových Varoch, však odhaľuje oveľa viac. Preniká do hlbín ľudskej duše a odhaľuje synapsie (prepojenia) ľudskej manipulácie a korupčného cítenia a prežívania rôznych životných situácií, ktoré vytvárajú akúsi pomyslenú sieť zvierajúcu ľudské bytosti bezohľadu na to o akú dobu ide. Príbeh je nadčasový a Hřebejkovsky precízne, zrozumiteľne, nevtieravo a umelecky pútavo vykresľuje podstatu ľudského strachu, oportunizmu (prospechárstvo, bezzásadovosť) a ľudskej dôstojnosti spôsobom, ktorý až mrazí. Na pozadí obrazu zdanlivo milej, vľúdnej a empatickej učiteľky odhaľuje šikanózny a prospechársky charakter človeka, ktorý s falošnou vierou, že koná správne (musíme si pomáhať), až brutálne zraňuje citlivé duše detí a manipuluje s ich rodičmi, aby získal osobné výhody, majetkový prospech a dokonca, aby naplnil aj vlastné citové túžby. Zuzana Mauréry, vo vynikajúcej kreácii hlavnej postavy, však zosobňuje nielen postavu učiteľky, ale akoby personifikovala sociálnu patológiu naprieč režimami. Dej postihuje prelom spoločenských zmien a ukazuje, že doba sa mení, ale ľudský charakter zostáva. Bežný divák sa nechá vtiahnuť do komorného príbehu zo školského prostredia a na jeho pozadí prežíva všetky traumy minulej i tej súčasnej spoločenskej reality – korupciu, klientelizmus, prospechárstvo, rozkrádanie, sebectvo a podobne. Na konci si uvedomí, že nejde ani tak o učiteľku, pretože typ človeka, ktorého predstavuje, je nebezpečný bezohľadu na to, aké má spoločenské postavenie. Skôr naopak – čím vyššie na spoločenskom rebríčku, tým horšie. Jan Hřebejk v tejto súvislosti upozorňuje, že „ako nebol témou filmu Musíme si pomáhať holocaust alebo nacizmus, tak tu nehráme o komunizme alebo šikane. Naša téma je jednoducho strach, oportunizmus, ľudská dôstojnosť a podobne.“ Aj podľa scenáristu Petra Jarchovského „zápas s učiteľkou, ktorá zneužíva svoje postavenie, odráža ako dobou podmienené, tak i nadčasové dilemy.“

Kto si uchoval asociácie a emócie z Hřebejkovho filmu Musíme si pomáhať, nominovaného na Oscara pre neanglicky hovorený film, má sa na čo tešiť! Učiteľka je totiž ešte o čosi silnejší príbeh – má strhujúci dej a veľmi aktuálnu tému o sile ľudského charakteru. Je inšpirovaný skutočnou udalosťou, ktorá sa síce odohráva na začiatku 80. rokov, ale ide o príbeh, ktorý by sa mohol odohrať kdekoľvek a v akejkoľvek dobe, pretože skorumpovanosť, rovnako ako malosť a vypočítavosť ovládajú a obklopujú náš život bez prestania. „Je to výborne napísané,“ odporúča Zuzana Mauréry a dodáva, že „na scenári a na mojej postave sa mi najviac páčilo, že nebolo jednoznačné, či ide o komédiu alebo drámu.“

Učiteľka mala svetovú premiéru v Karlových Varoch v pondelok 4. júla.

https://www.youtube.com/watch?v=3Pkvz4rh_qI

Teraz najčítanejšie