Denník N

Nešťastie slovenských žien

Zamýšľala som sa nad tým, prečo sa tak veľa žien na Slovensku sťažuje, že sú unavené, zničené, šéf im nakladá, muž im nepomôže a to musia ešte tento týždeň stihnúť kaderníka. Zamysleli ste sa nad tým niekedy aj vy? Ľahká úvaha na tému, čo nám zanechali staré mamy a čo by sme sa mali ešte naučiť.

Tak ako asi väčšina z nás som do veľkej miery ovplyvnená svojou rodinou a tým čo mi vštepovali v detstve. Na vysokej škole nás ale učili kritickému mysleniu a tak som sa zamyslela. Prečo som stále taká unavená?

Musím chodiť do práce, pretože každý z nás si musí na živobytie spravodlivo zarobiť, musím navariť a upratať, pretože tým, že som sa vydala zobrala som na seba dobrovoľne „úlohu manželky“, mala by som sa pripravovať na úlohu matky, pretože to je poslaním ženy a samozrejme musím ešte aj dobre vyzerať, aby mi náhodou manžela neukradla nejaká mladšia a krajšia. Nuž a tu je podľa mňa kameň úrazu.

Zobrali sme si na seba veľmi veľa úloh. My slovenské ženy chceme byť všetkým, manažérkami, matkami, kráskami aj očarujúcimi hostiteľkami, ale je to vôbec v ľudských silách?

Karieristka

Počujete ako pejoratívne to znie? Žena, ktorá sa rozhodla, že svoj život zasvätí kariére a rodinu odsunie na neskôr, alebo ju dokonca neplánuje, je zrazu divná, mužská a bezcitná. „Čo ty nechceš mať deti?“ pýtajú sa všetky ženské príbuzné a kamarátky akoby to bola smrteľná choroba. „Kariéra ti predsa za to nestojí“, nuž či stojí, alebo nestojí by sa mala každá žena v slobodnej spoločnosti rozhodnúť sama.

Pracovať musíš

Žena v domácnosti je v USA, alebo napríklad vo Francúzku bežné povolanie. Každá žena, ktorá sa rozhodne pre úlohu domácej pani v niektorých rozvinutejších krajinách má nielen dôstojné spoločenské postavenie, ale niekde aj príspevky od štátu. A nikto to neberie ako príživníctvo. U nás? „Musíš niekde pracovať, nechceš byť predsa domáca puťka pri sporáku.“ Ďalšie pejoratívne označenie.

Žena sa musí vedieť postarať o domácnosť

Aj keď je toho stále menej, väčšina z nás ešte zažila, že ich matka, alebo babka učila variť a piecť a poúčala čím vyčistiť koberec a ako oprať záclony. To je samozrejme výborné, ale s ničím to netreba preháňať. Skúste starším ženám vo vašej, alebo ešte lepšie manželovej rodine vysvetliť, že sa stravujete v reštaurácií a cez víkend vám príde upratať pani od vedľa. Asi si viete predstaviť tie pohľady. Na druhej strane si predstavte ako po práci, v ktorej ste museli zostať ako vždy dlhšie ešte vlečiete domov nákupy, o jedenástej večer varíte a premýšľate ako cez víkend umyjete okná.

Nemôžeš sa diviť, že si našiel mladšiu

Takže zhrňme si to, práca a kariéra je odmenou za emancipáciu, nedeľný obed a koláč, keď príde svokra na návštevu je nutnosť, ak máte deti, nemusím asi pripomínať koľko času im (nie musíte, ale) chcete venovať. Ak pritom občas zabudnete na svoj vzhľad, skončila ste. A ak si pritom ten váš začne románik s upravenou sexicou, je to samozrejme vaša vina. „Nemôžeš sa dievča čudovať, veď pozri sa ako vyzeráš…“ Takže ešte potom ako ste navarili, kulma do ruky a šup do sexi košieľky. Cez týždeň o hodinu skôr vstávať a ísť si zabehať.

Nemôžeme sa potom diviť, že po takomto maratóne sme také unavené. Ešte stále nežijeme ako emancipované ženy na západe a už nežijeme ako naše staré mamy, iba pre rodinu, nevieme si vybrať tú svoju cestu.

Verte mi, nech si už vyberiete akúkoľvek životnú úlohu, vždy sa nájde nejaký podpichovač, ktorý si rád rypne do toho ako žijete. Nenechajte sa ale odradiť, vyberte si tú svoju cestu za šťastím.

Teraz najčítanejšie

Sandra Letko

Momentálne pracujem a stále sa vzdelávam v oblasti marketingu. Založila som iniciatívu Ženy podnikajte!, ktorá pomáha ženám prekonať strach z podnikania. Žijem v malebnej dedinke pri Bratislave s manželom, dcérou a psom. Píšem o tom, čo sa sama prežívam, alebo vidím okolo seba, žiadne erudované myšlienky, iba bežné poznatky jednej bežnej ženy-matky.