Globálne trhy sú hneď sa dverami
Podnikateľ je inovátor. Inovátor je niekto, kto sa neustále vyvíja a adaptuje na výzvy a zmeny.
Spoluautor: Michael Jacobsen
Za posledných 10 rokov EU investovala stovky milónov eur na podporu podnikania v Európe. Táto investícia odráža globálne trendy. Narastá počet ľudí túžiacich po vlastnom podnikaní. Znižovanie priemyselnej výroby a zvyšovanie deľby práce s tým tiež súvisí. Čo to znamená? Nachádzame sa v informačnom veku. Technológia sa stáva vyspelejšou a s ňou aj naša schopnosť prenášať pracovné povinnosti na stroje. Je to prirodzená súčasť evolúcie. Posúvanie sa smerom k vedomostne náročnejším odvetviam priemyslu prináša nutnosť vydania sa inou cestou, než po ktorej sme kráčali v minulosti. Bez priemyselnej revolúcie by sme možno ešte teraz orali polia ručne. Avšak rast prináša aj nepohodlie.
Sme v informačnom veku
Tým, že sa globálna ekonomika diverzifikuje, stúpa aj potreba služieb a produktov, ktoré vypĺňajú medzery. Vo svete optických prepojení internetu, malým a stredným podnikom patrí budúcnosť. Budú zdrojom príjmu a zamestnania pre veľkú časť globálnej populácie. Ako do tohto príbehu zapadá Slovensko? Naša krajina nebola súčasťou medzinárodných trhov po mnoho desaťročí. Preto máme obmedzené skúsenosti so súkromným podnikaním. Slovenský start-upový ekosystém sa musí kvôli tomu stavať pekne od základov.
Historické pramene a ich odkaz
Na Slovensku sa podnikanie stále stigmatizuje. Historické pramene vykresľujú podnikateľa ako parazita. Chamtivý, špekulatívny podnikateľ viac berie ako prispieva k dobru krehkej spoločnosti. Kultúra minulosti stále ovplyvňuje dynamiku súčasnosti o viac ako štvrťstoročie neskôr. Kolektívna zdržanlivosť voči podnikaniu nie je teda prekvapením. Po prevrate v roku 1948 bolo individuálne vlastníctvo v našej krajine takmer úplne zrušené. Rodinné statky, ktoré fungovali po generácie boli cez noc zlikvidované. Sebestačné malé podniky boli neprávom odobrané a znárodnené. Voľno-myšlienkárski podnikatelia boli prenasledovaní a trestaní. Avšak aj napriek traumám z minulosti Slovensko čerpá z dávneho obchodného dedičstva.
Napájame sa na našu minulosť
Slovensko, nachádzajúce sa na mieste spojenia kontinentov, na mieste stretu východu so západom a severu s juhom, bolo križovatkou svetového obchodu už od doby železnej. Hodvábna i jantárová cesta sa vinuli cez túto stranu Dunaja. Naša závideniahodná pozícia priamo v srdci Európy je dnes rovnako lukratívna ako v minulosti. Strategický bod, ktorým by mnohé krajiny rady disponovali. Naša geopolitická poloha je posilnená všestrannosť ou našej kultúry. Prešli sme šiestimi zmenami režimu za menej než 100 rokov. Toto z nás spravilo inovatívny národ. Často sa skepticky pozeráme na svoju minulosť ako smutnú, negatívnu a plnú trápenia. Prišiel čas vidieť symbolický pohár ako poloplný, nie poloprázdny. Musíme sa začať pozerať na cestu, ktorú sme už ušli, ako na triumf a úspech.
Viac našich podnikateľov potrebuje uspieť na globálnej scéne
Naša schopnosť adaptácie a pokroku dkokonale sadne potrebám inovatívneho priemyslu. Podnikateľ je inovátor. Inovátor je niekto, kto sa neustále vyvíja a adaptuje na výzvy a zmeny. Slovensko má viac než dostatok podnikateľov, ale viac z nich potrebuje uspieť na globálnej scéne. Vždy, keď sa prezentuje táto myšlienka, vynárajú sa známe argumenty. Nedostatok kapitálu a nedostatok medzinárodného kontaktu. Sú to krátkozraké tvrdenia. Viac ako 300 000 Slovákov žije v zahraničí. Naša diaspóra môže byť spojovacím mostom Slovenska so svetom. Títo Slováci majú schopnosť chápať domáci i zahraničný kontext, majú hmatateľnú skúsenosť s vyspelou i s vznikajúcou ekonomikou. Vedia v tom chodiť a hovoriť rečou zahraničných investorov. Nezabúdajú však ani na svoje korene, ostávajú verní svojej zemi a pomáhajú nasmerovať investície do našej krajiny.
Riskovať a byť nezávislý
Nezávislé uvažovanie a ochota riskovať sú základon podnikania. Medzinárodná migrácia vyvoláva podobný efekt. Opustiť rodinu a priateľov v ústrety veľkej neznámej vyžaduje odvahu a riskovanie. V zahraničí sú migranti nútení spoliehať sa sami na seba, nadoberajú na individuánej sile. Rovnako sa podnikatelia musia naučiť, ako sa spoliehať na seba. Nedávno Slovensko schválilo obchodnú stratégiu pre podporu podnikateľskej sféry. Radí sa medzi top štvrtinu globálnych iniciatív. Napriek tvrdej kritike zo všetkých strán je jej samotná existencia úspechom. Faktom ale zostáva, že skutoční podnikatelia sa nemôžu spoliehať len na vládu a korporácie. Musia sa naučiť spoliehať sami na seba. Steve Jobs, Bill Gates, aj Howard Shultz majiteľ sieti Starbucks začínali podnikať “z ničoho”. Verili v seba, keď nikto iný neveril.
Nájsť cestu k úspechu napriek prekážkam
Treba sa naučiť, ako manévrovať s tým, čo je k dispozícii teraz. Tu je možné preukázať svoje skutočné obchodné zručnosti a nájsť cestu k úspechu napriek prekážkam. To je podnikanie. Medzinárodní Slováci sa vracajú s vedomosťami z prvej ruky o tom, ako biznis funguje inde. Videli, ako dokážu rásť malé podniky. Vedia, ako produkty a služby hovoria sami za seba. Videli lokálnych výrobcov spájať sa so zákazníkmi z celého sveta jediným kliknutím. Pochopili, že transparentné, výkonné a nezávislé malé a stredné podniky sú základom hospodárstva ktorejkoľvek pokročilej krajiny. Ich schopnosť chápať širšie súvislosti spojená s túžbou byť súčasťou väčšej medzinárodnej siete je nevyhnutná pre podporenie rastu slovenskej podnikateľskej komunity.
Slovenská značka a podnikateľská značka je jedno a to isté
Národný úspech bez prítomnosti na medzinárodnom trhu nie je možný. Nestačí len disponovať podnikateľmi. Dnes je nutnosťou integrovať ich na svetových kapitálových trhoch a prepojiť ich so svetovými obchodnými partnermi a popritom udržať lokálnu identitu, ktorá ich robí jedinečnými. Globálny svet ponúka zdroje, do ktorých sme zatiaľ ani “nezabŕdli”. Prístup k financiám, k partnerstvám, k rastúcej klientskej základni. Slovensko k nim stále nepreniklo. Toto treba napraviť. Prvým krokom je pomenovať problém a tým je neprepojenosť. Ak je východiskom budovanie mostov k slovenskej diaspóre, urobme to. Prestaňme obviňovať všetkých ostatných a hľadajme spôsoby na riešenie našich problémov. Nastal čas pokročiť a vstúpiť na svetové výslnie.