Denník N

Je obchodník nádorom spoločnosti, ktorého sa treba zbaviť alebo nenahraditeľným pomocníkom?

V očiach mnohých ľudí je obchodník považovaný za človeka, ktorý otravuje, dolieza s rôznymi ponukami. Dokonca sa takto vníma veľké množstvo obchodníkov.

Je obchodník ale dôležitou súčasťou ekonomiky?

 

Dovolím si povedať, že je nenahraditeľný. 
Vezmime si akýkoľvek produkt, jeho výrobná cena by bola 20-100€ v obrovskom množstve kusov. Predajná cena je ale v mnohých prípadoch 300-800€.

Prečo sa tieto ceny tak líšia? Ak by ten “obchodník” nebral toľko “zaplatené”, mohol som to mať za 20-100€ ?

Realita je však taká, že každý výrobok má svoje náklady.
 Aj ten robotník, ktorý vyrobil súčiastky a aj človek, ktorý ich zloží do kopy, potrebujú do rodiny priniesť nejaký zárobok.

 

Čo by sa ale stalo, ak by neexistoval schopný človek, ktorý by vedel predať tento výrobok svetu? 
Na svete je množstvo príkladov firiem, ktoré mali geniálny produkt ale nedokázali ho predať.

Čo to v konečnom dôsledku znamená?
 Nezáleží na tom, ako je stanovená cena. Zaplatené nemôže dostať ani človek, ktorý výrobok montoval. Dokonca ani človek z úplne inej firmy, ktorý dodával súčiastky. Zaplatené nedostane ani upratovačka v danej prevádzke a kolotoč peňazí sa zastaví.

Výsledok je, že nezarobí nikto.

 

Takýmto príkladom je spoločnosť DELL ktorá prišla s mp3 prehrávačmi a PDA (dá sa to nazvať ako dnešný predchodca smartfónov).

Robia skvelé a kvalitné výrobky, ale v oblasti mp3 a PDA ( teraz smartfón ) kde boli prvý sa im nedarí a v týchto oblastiach nestíhajú za konkurenciou.

Radšej si kúpite výrobok od Apple alebo Samsung.

Skvelý výrobok, skvelá situácia na trhu, no neschopnosť to predať svetu.

Dokážete si určite len ťažko predstaviť, že si kúpite mp3 prehrávač od spoločnosti DELL čo vôbec nesúvisí s kvalitou ich produktu.

 

Ukážkovým príkladom neúspechu je spoločnosť TiVo. Založená 4. Augusta 1997, trhové podmienky fantastické, boli prví.
Spoločnosť TiVo mala zabezpečené financovanie a teda v tejto oblasti problém nebol.

Majú jedinečný produkt najvyššej kvality na trhu. 
Spoločnosť prišla s produktom, ktorý Vám dovoľuje zastaviť živé vysielanie, zapamätať si Vaše TV návyky, preskočiť reklamy. A povedzme si úprimne, koho tie reklamy neotravujú?

Priam geniálny nápad. TiVo je ale komerčný neúspech – nikdy sa im nepodarilo zarobiť peniaze. 
Keď vydali akcie na burze, predávali sa za 30-40$ za akciu. Od vydania klesli a viac neprekročili hranicu 10$ za akciu. Nedokázali svoj produkt predať.

 

Áno, je pravda, že na svete existuje strašne veľa obchodníkov v rôznych oblastiach, ktorí robia obchod vtieravým spôsobom. Naliehajú a tlačia aj keď vedia, že daný produkt nerieši človeku žiaden problém (neznamená to, že je výrobok zlý, daný človek ho ale možno nepotrebuje).

Obchodník by mal byť v prvom rade “konzultant“. Človek, ktorý vie poradiť a poskytnúť dostatočný počet informácií aby sa potencionálny zákazník dokázal rozhodnúť sám.

 

Niekedy si ale človek nemusí uvedomovať, že má nejaký problém.

V tom prípade je na obchodníkovi, aby na možnú krízu/nebezpečenstvo/potrebu upozornil.

Predstavte si, že prídete do autoservisu a predajca vidí, že máte opotrebované gumy. Ale s pocitom, aby Vám len pre boha nič “nepredával”, Vás nechá odísť bez toho, aby Vám odporučil kúpiť nové.

Dokonca ani nevysvetlí aké riziko podstupujete.

Nemusíte jeho ponuku akceptovať, nemusíte si od neho nič kúpiť, ale ak je profesionál, bude sa Vám snažiť ukázať nie len problém, ale aj riešenie.

 

Štúdia spoločnosti Expat Explorer robila už 7. rok globálnu štúdiu, kde porovnávala krajiny v ktorých sa najlepšie žije a pracuje.
Ako jednotka sa umiestnilo Švajčiarsko, za ním hneď Singapur a Čína. 
Do Top 10 sa zaradili krajiny ako Nemecko, Bahrain, Nový Zéland, India, Hong Kong.

Určite nie je náhodou, že krajiny, v ktorých je obchod najviac rozvinutý, kde sú obrovské obchodné styky a spoločnosť, sú zároveň krajinami, kde je vysoká životná úroveň a ľudia ich vyhodnocujú ako najlepšie miesta pre život a prácu.

Príkladom toho je porovnanie Arabských krajín a Ruska, rozličná ekonomika ale rovnaké prírodné bohatstvo, uhádnete aké? Ropa.
 Nie je tajomstvom to, ako sa Arabským krajinám darí, ako sa rozvíjajú a sú doslova lákadlom pre investorov.

Na druhej strane Rusko je krajina, v ktorej napriek obrovskému množstvu nerastného bohastva je ešte stále vo veľa častiach nízka životná úroveň ak si to porovnáme s Arabskými krajinami.

Rozdielom je prístup k voľnému obchodu a podpore v tejto oblasti.

 

Záver:

  • Bez kvalitného obchodníka sa môže aj kvalitný produkt ocitnúť v zabudnutí a to len preto, lebo ho spoločnosť/jednotlivec nevedel dobre “predať” svetu. Cintorín je plný ľudí s nápadmi, ktorí ich ale nevedeli svetu predať.
  • Profesionálny obchodník je v úlohe konzultanta, je na strane klienta a pomáha mu s výberom riešenia jeho problému v oblasti, v ktorej sa nevyzná alebo je zložitejšia.
  • Obchodník priamo prispieva ku kvalitnému životu spoločnosti. Rozvíja ekonomiku a priamo sa podiela na raste životnej úrovne, príkladom sú rozvinuté obchodné mesta a ekonomiky.
  • Profesionálny obchodník je príkladom pre svoje okolie, pretože táto profesia vyžaduje znalosť kvalitne budovať a rozvíjať medziľudské vzťahy na základe čoho vznikajú veľakrát viac osobné ako obchodné vzťahy. Pokiaľ samozrejme ide o profesionála, ktorý plánuje budovať dlhodobé obchodné vzťahy a nie krátkodobý zárobok.

 

Teraz najčítanejšie

Matúš Mathis

Po štúdiu na súkromnej ekonomickej škole som pôsobil šesť rokov v maklérskej spoločnosti, posledný rok na manažérskej pozicií. Som spoločníkom realitnej kancelárie H&PARTNERS - Realitná kancelária kde mám na starosti marketing ale zároveň aj predaj nehnuteľností. Špecializujeme sa na predaj developerských projektov, čo mi poskytuje stále nové výzvy. Voľný čas mi vyplňuje štúdium angličtiny a snaha vycvičiť psa.