Denník N

Neverte Pente, za vstup do polikliniky ProCare nemusíte platiť

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Polikliniky Penty systematicky vyberajú za vstup do zariadenia poplatky, za čo už raz dostali pokutu od Bratislavského samosprávneho kraja.

Polikliniky ProCare dokazujú, že je reálne zorganizovať, aby pacienti nemuseli vyčkávať v ambulanciách od rána, aby vás vyšetrili. Že prostredie vás nemusí znechucovať ošarpanosťou, nemusí byť plné agresívnych upozornení a usmernení. Že kliniky môžu byť v moderných priestoroch, napríklad nákupných centrách, kde sa dá pohodlne parkovať a vybaviť kopec iných vecí. Že lekári môžu ordinovať v dôstojných priestoroch.

Jednoducho polikliniky ProCare vyzerajú presne tak, ako by sme si predstavovali, že zdravotníctvo má vyzerať za peniaze, ktoré všetci do systému zdravotníctva platíme.

Tieto polikliniky však nie sú zadarmo, hoci si aj platíte zdravotné poistenie. Jednorazový mesačný poplatok je 89 eur, ak zaplatíte za celý rok vopred, stojí to 399 eur.

Akurát, že to nie je pravda. Do ProCare môžete ísť bez tohto vstupného poplatku, lebo je to síce krajšia, ale stále normálna poliklinika. Zákon hovorí, že ak dostanete od svojho osobného lekára odporúčanie k špecialistovi (výmenný lístok), môžete pokojne ísť ku ktorémukoľvek špecialistovi s licenciou, ktorý má zmluvu s vašou zdravotnou poisťovňou.

Polikliniky Penty však systematicky vyberajú za vstup do polikliniky poplatky, za čo už raz dostali pokutu od Bratislavského samosprávneho kraja.

Osobne som sa nedávno dostal do situácie, kedy som mal výmenný lístok a hľadal špecialistu. Spomenul som si na tento prípad a skúsil sa v poliklinike objednať.

Na telefonickej linke som sa spýtal na čas, kedy je špecialista voľný. Prvý termín bol presne o hodinu. Keďže špecialista v štátnej poliklinike mi dal termín o mesiac, celkom ma to nadchlo.

Keď sa pani na infolinke začala pýtať na detaily, aby mohla ukončiť rezerváciu, veľmi skoro zistila, že si neplatím 399, ani 89 eur a objednať ma odmietla.“Vy ste ale prehrali nejaký súd, nedávno, a toto nemôžete robiť. Mám výmenný lístok a som poistený, musíte ma zobrať,” reagoval som. Odpoveď bola asi takáto: “My sa ale teraz bavíme o Komplexnom manažmente pacienta, teda že máte call centrum, recepciu, mobilnú aplikáciu, upozornenia cez SMS, táto služba je spoplatnená.”

Trval som na tom, že o komplexný manažment pacienta nemám záujem, mám záujem len o to, čo mi garantuje zákon. Po niekoľkých kolách rovnakých odpovedí z infolinky mi došlo, že pani má príkaz na túto námietku opakovať stále to isté. Spýtal som sa teda, ako sa dostanem k lekárovi bez toho, aby som využil “komplexný manažment pacienta”, do ktorého patrí aj samotná infolinka. Dostal som odporučenie ísť priamo na kliniku, kde mali o chvíľu voľný termín.

Pani na recepcii prešla podobným školením – dokonca aj počet robotických opakovaní vety bol podobný. Keď som jej začal čítať článok o pokute, ktorú za tento postup dostali, poprosila ma, aby som počkal. Zavolá kolegyňu.

O chvíľu vyšla spoza sklenej steny manažérka, správala sa veľmi milo, spýtala sa na moju požiadavku a rutinne ma objednala. Vytlačila mi Dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, ktorá teraz stála nula namiesto 89 eur za jednorazový vstup do polikliniky.

Presne hodinu po prvom telefonáte som bol na vyšetrení.

Viem si predstaviť, že neinformovaný pacient sa nebude hádať s infolinkou, či zneistie pri recepčnej. Penta tak, napriek tohtoročnej pokute (smiešnych 2100 eur) zrejme naďalej protizákonne zarába na vyšetreniach lekárov v systéme verejného zdravotného poistenia, pretože väčšina pacientov si váži viac zdravie ako peniaze.

Zdá sa, že nie každý si to zdravie môže dovoliť v poliklinikách Penty pre bohatých. Zákon však hovorí jasne, môže.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Radoslav Augustín

Vyrastal v Prievidzi. Po Hotelovej akadémii chodil na žurnalistiku na Univerzite Komenského v Bratislave, ktorú nedokončil. Prednosť dal webu Mediálne.sk, ktorý v roku 2004 spoluzakladal a šesť rokov viedol. Po krátkom období vedúceho webu v Trende pracoval od roku 2011 na webe SME ako hlavný projektový manažér. Na konci roku 2014 pomáhal rozbehnúť web Denníka N, v ktorom pôsobí doteraz. Projektovo zodpovedá za frontend webu, aplikácie či Minútu po minúte. Občas píše o médiách, marketingu a mestách.