Zapojte sa do výskumu kvantových počítačov už dnes

Nielen vedci skúmajú kvantové počítače, do výskumu sa môžete zapojiť aj vy. V tomto článku zistíte ako.

Vedecký výskum zväčša vyžaduje roky štúdia, istú prax, kopu znalostí a nadmieru odhodlania. Ale nemusí to tak byť vždy. Dnes má každý z nás možnosť priložiť ruku k dielu a napríklad aj cestou v autobuse či vlaku skúmať kvantové počítače. Už teraz sa aj vy môžete zapojiť do výskumu kvantových počítačov a možností je hneď niekoľko.

Quantum Moves

Quantum Moves je hra tak trochu podobná tým, ktoré hrávajú mnohí ľudia na svojich smartfónoch. Cieľom hry je dostať fialovú „kvapalinu“ do cieľovej oblasti pomocou menenia „povrchu“ na ktorom sa „kvapalina“ nachádza a to pokiaľ možno čo najrýchlejšie a najefektívnejšie. V skutočnosti je fialová „kvapalina“ pravdepodobnosť výskytu častice v danom mieste a „povrch“ je potenciálna energia. Pri hraní hry ale týmto pojmom vôbec nemusíte rozumieť, dôležité je osvojiť si mechanizmus fungovania hry a môžete každý deň stráviť niekoľko minúť výskumom kvantových počítačov.

Hra Quantum Moves
V hre Quantum Moves je vaším cieľom presunúť fialovú „kvapalinu“ pomocou úpravy „povrchu“. Ráta sa nie len čas, ale aj vaša efektívnosť.
Zdroj: youtube.com

Aj keď je tomu možno stále ťažké uveriť, hraním hry Quantum Moves skutočne pomáhate s výskumom kvantových počítačov. Pri prechádzaní jednotlivých levelov riešite fyzikálne problémy s manipuláciou častíc, hra zbiera všetky riešenia a odosiela ich na analýzu. Ukázalo sa, že ľudia sú oveľa efektívnejší v riešení podobných úloh ako počítače a sú schopní nájsť riešenia, ktoré počítače jednoducho nenájdu. O skutočnom využívaní riešení jednotlivých problémov svedčí aj to, že výsledky z jedného levelu boli publikované v prestížnom časopise Nature.

Hru nájdete na Google Play aj Apple Appstore.

IBM Quantum Experience

Pretože s jedlom rastie chuť, ďalšia možnosť, ako sa zapojiť do výskumu kvantových počítačov je náročnejšia na znalosti. Zatiaľ čo pri hraní Quantum Moves ste nemuseli mať ani poňatia o kvantovej mechanike, IBM Quantum Experience si môže vyžadovať isté štúdium.

Rozhranie počítača IBM Quantum Experience
Rozhranie kvantového počítača IBM Quantum Experience.
Zdroj: flickr.com

Firma IBM zverejnila na internete rozhranie k ich kvantovému počítaču s 5 qubitmi. To znamená, že každý, nie len vedci v laboratóriách, má možnosť skúsiť si naprogramovať svoj vlastný kvantový program a nechať ho spustiť na skutočnom kvantovom počítači. Dokonca firma IBM poskytuje (v angličtine) návody a postupy, ako sa naučiť programovať ich kvantový počítač. Toto je unikátna možnosť, ktorú do prednedávna nemali ani mnohí vedci. Už dnes si môžete vyskúšať prácu so skutočným kvantovým počítačom.

V súčasnej dobe už boli dokonca aj publikované návody, ako si vyskúšať rôzne netriviálne experimenty, napríklad kvantovú teleportáciu. Kvantový počítač od IBM nie je využívaný len nadšencami, ale už vyšlo niekoľko vedeckých prác využívajúcich práve výsledky získané pomocou IBM Quantum Experience.

Rozhranie počítača nájdete na webovej stránke http://www.research.ibm.com/quantum/.

Martin Plávala

Doktorand na Matematickom ústave SAV. Píšem najmä o kvantovej teórii a kvantovej teórii informácie. Nesnažím sa písať len populárne o vede, mojím cieľom je informovať vás, širšiu a zvedavú verejnosť, o súčasnom dianí vo vede a v kvantovej teórii informácie.