Denník N

Zavediem, ľudí zoderiem a ja zbohatnem

Keď som o poplatku za rozvoj počula prvýkrát, zajasala som. Konečne palica na developerov, konečne veľké a povinné investície do stavebných území. Nové detské ihriská, opravené škôlky, bezbariérové prechody. No a potom prišlo vytriezvenie. Palica sa obrátila proti nám, obyčajným smrteľníkom. Držia ju v rukách starostovia, ktorých sme volili. Krátka introdukcia do ich mysle by vyzerala asi takto.

Som starosta pomerne rýchlo sa rozvíjajúcej obce neďaleko Bratislavy. Príjem mi zastupiteľstvo schválilo vo výške dva a pol tisíca, deti mám odrastené, manželka síce zarába len tisíc eur, no spolu s úradnými peniazmi sa nám žije dobre a na vysokej úrovni. Obec sa primerane rozširuje, hľa aj teraz mám na stole stavebné povolenia, ktoré čakajú na podpis, hen za humnami nám vyrastá nová štvrť s domami a troma veľkými bytovkami.

Dopočul som sa o nejakom poplatku. Všetci ho ospevujú, starostovia-kolegovia mi pri pive povedali, že keď ho obec zavedie, bude mať viac peňazí. Tak navrhujem, zaveďme ho. V zastupiteľstve s tým problém nebude. Ktorý poslanec by nechcel na svoje priority viac peňazí? Všetci budeme pred voličmi chrumkavejší.

Niekde som započul, že výška poplatku môže byť od 10 do 35 eur za štvorcový meter. Až tak pískam od radosti. Ako tak počítam, keď ho zavedieme v plnej výške, obec zarobí minimálne 600 tisíc. Odmeny sa pohrnú, zveľadím majetok obce a v zime pôjdem aj na Bermudy.

Kolega Karol hovorí, že to zaplatia ľudia. Developeri nie sú hlupáci a ceny bytov nám poskočia na novú úroveň. Ja vravím, pokiaľ im to dôjde, myslím voličov, utrhneme poriadny kus. A k tomu mám zvolenie isté, príjem zabezpečený a každoročná dovolenka na milovaných Bermudách už nebude skromným želaním, ale realita.

To je asi záver. Len ešte jedna vec, starostovia Naši. Ste tu pre nás a nie my pre Vás. Predtým ako sa odhodláte k tomuto riešeniu, skúste sa zamyslieť. Možno si aj vy pamätáte tú rozprávku o múdrom Maťovi a hlupákoch. Tam, kde ľudia stavali kostol z tvarohu. Až musel prísť jeden múdry a naučil ich murovať. Možno už onedlho príde aj po Vás niekto, kto ukáže, že v obci sa dá efektívne hospodáriť aj ináč, ako len zdierať ľudí nezmyselnými daňami.

Teraz najčítanejšie