Denník N

Pokľaknite pred Byronom! Exkluzívny rozhovor s frontmanom Bal-Sagoth

Keby Robert E. Howard a H.P. Lovecraft ešte stále žili, som si istý, že by ich hudba Bal-Sagoth premenila na fanúšikov heavy metalu. Vďaka tejto kapele som sa ešte viac ponoril do hlbín epickej muziky a vylepšil si angličtinu – kvôli ich albumom som si dokonca musel vytvoriť vlastný anglicko-slovenský slovník, ktorý obsahoval vyše 900 slovíčok a fráz.

Aj preto som rád, že Byron Roberts, ich jadro a mozog, súhlasil s týmto rozhovorom.

Zdroj: Byron Roberts/Bal-Sagoth

 

Myslím, že ste to boli práve vy, kto prvý krát použil termín „battle metal“. Odvtedy sa ho „chopilo“ viacero, najmä folk metalových kapiel, ako napríklad Turisas alebo Ensiferum. Čo si myslíte o ich zvuku a smerovaní?

Hromy a blesky, zdravím všetkých fanúšikov metalu! Keď mám byť úprimný, neviem, či sme to boli my, kto to prvý použil. Nepamätám sa. Je možné, že nie.

Bol to len termín, ktorým sme zvykli označovať našu tvorbu v 90tych rokoch, pretože mnohé z textov boli o vojne a bitkách. Viem, že veľa fínskych kapiel (vrátane tých, ktoré ste spomenul) uvádza Bal-Sagoth ako jeden z vplyvov, čo ma dosť teší.

Je to skvelý pocit vedieť, že sme niekoho ovplyvnili. Zo súčasnej vlny „battle metalu“ vzišlo veľa kvalitného materiálu. Ale tento typ hudby nepočúvam často. Uprednostňujem nemilosrdný black metal a brutálny death metal, tak ako som ho počúval aj predtým.

 

Čím si vysvetľujete, že v podstate žiadna kapela nenadviazala na Váš odkaz v plnej miere, aj keď mnohé sa Vami inšpirovali (cválavý rytmus a pod.)?

Nie som si istý. Možno je skrátka ťažké napodobiť tak šialený a osobitý štýl, aký hráme. Naša tvorba by sa dala označiť ako „blesk vo fľaši“. Neviem, prečo by sa nás mali snažiť napodobiť. Vždy je lepšie, keď sa kapely snažia vytvoriť si vlastný štýl a zvuk, ako keby mali slepo nasledovať niekoho príklad. Kopírovať iných nemá žiadny zmysel.

https://www.youtube.com/watch?v=DDmNkvE050I

Som si na 100% istý, že fanúšikovia sa nevedia dočkať nového albumu. Keďže sa už dlhšie neobjavili nové správy, vedeli by ste nám povedať niečo nové? Ako blízko alebo ďaleko ste k vydaniu novej nahrávky?

Kapela je momentálne neaktívna. Po 20 rokoch sme si pred časom povedali, že si dáme pauzu a obzrieme sa do minulosti, načerpáme sily a porozmýšľame nad budúcnosťou. V roku 2011 sme sa sami seba začali pýtať, či chceme v blízkej budúcnosti spraviť nejaký nový album.

Ostatným členom kapely som dal jasne najavo, že nemám pocit, že je ten správny čas pokračovať a pridať ďalšie kapitoly do nášho príbehu. Keď ste právom hrdí na to kvantum práce, ktorú ste vykonali, a necítite, že by ste k tomu mali niečo v dohľadnej budúcnosti pridať, žiadne prehováranie alebo manipulácia nemajú šancu zmeniť Váš názor.

V takýchto prípadoch musíte nasledovať svoje srdce a nechať diskografiu nepoškvrnenú a posvätnú. Bol som jediný člen kapely, ktorý takto rozmýšľal, a tak si Jonny a Chris nakoniec spravili bočný projekt, aby mohli tvoriť novú hudbu.

Fanúšikovia sa ale nemusia báť, neznamená to koniec Bal-Sagoth. Jonny a Chris ma uistili, že keď vycítim, že je ten správny čas na novú nahrávku Bal-Sagoth, pridajú sa ku mne.

V univerze Bal-Sagoth ostalo ešte veľa nedopovedaných príbehov. Mnohé z predošlých albumov ešte nie sú dokončené, a čakajú na druhé a tretie časti. Všetky tieto texty sú už napísané. Mám pripravené texty aj celé príbehy pre albumy 7, 8 a 9.

Dokonca sú hotové návrhy na obálky albumov a čakajú na finalizáciu. Ale ešte nenastal ten správny čas. Jedného dňa sa príbehy Bal-Sagoth znova vydajú na cestu. Len nie teraz.

 

Väčšina kapiel, ktoré stavajú svoju tvorbu okolo fantasy kníh, je založená na Tolkienovi. Vy ste si ale vzali hlavnú inšpiráciu od Howarda a Lovecrafta, medzi inými. V súčasnosti sa vynárajú ďalšie kapely, ktoré „spracovávajú“ mamutie ságy ako Pieseň ľadu a ohňa, Malazská kniha padlých alebo Zaklínač. Myslíte si, že by medzi metalovými fanúšikmi mohli získať popularitu?

Podľa môjho názoru sa fantasy metalové kapely vždy budú tešiť popularite, a je jedno, či sú založené na Tolkienovi, Howardovi, Moorcockovi alebo hociktorom z novších autorov. Fantasy literatúra vo všeobecnosti zažíva akúsi renesanciu v posledných desiatich rokoch alebo tak a dostáva sa jej viac pozornosti vo veľkých médiách ako kedykoľvek predtým.

Je fakt, že tomu výrazne napomohol úspech adaptácií takých diel ako je Pán Prsteňov alebo Pieseň ľadu a ohňa. Som si istý, že žáner, ktorý sa najviac hodí na spracovanie fantasy tematiky, je práve metal. Nepochybujem o tom.

https://www.youtube.com/watch?v=udHcixCltyo&list=PL3721932716D61BB2

Predstavte si, že sa jedného dňa zobudíte v nejakom fantasy svete. Ktorý by to bol a akú zbraň by ste v ňom chceli?

Určite by to bol svet príbehov Roberta E. Howarda, kde sa odohrávali aj dobrodružstvá Conana. Chcel by som meč. Najlepšie, keby bol aj očarovaný tak, aby bolo možné z neho vrhať blesky.

Pri Cromovi (boh z príbehov o Conanovi, pozn. prekl.)! Buď to alebo svet Drenai od Davida Gemmella. Potom by som mohol stáť bok po boku s Drussom Legendou na hradbách Dros Delnoch.

 

Stavím sa, že aj keď by ste si v takom svete určite rád skolil nejaké príšerky, nejaké sa Vám aj páčia. Aké typy príšer/kreatúr z žánrov fantasy/scifi/horor máte najradšej?

Vždy som mal veľkú záľubu v drakoch. Keby som tak mohol vidieť draka lietať, asi by som umrel od šťastia! Len si to predstavte – Smaug a Vermithrax (jeden z drakov, ktorí sa spomínajú v Hre o tróny, pozn. prekl.) v jednom obrovskom epickom súboji! Nádhera!

Takisto sa mi veľmi páčia entity z Lovecraftových diel (Elder Gods a Great Old Ones). Napríklad Kutulu je skrátka úžasný.

 

Máte nejaké obľúbené miesto, kam chodíte čerpať kreatívne sily?

Rád chodím do lesa, na vresoviská alebo k skalným útesom. Žijem na severe Anglicka a takých miest je tu dostatok. Ten pokoj, majestátnosť, ktorá doslova sála z vetrom ošľahaných vresovísk a hlbokých lesov, nemá konkurenciu. Práve tam chodím pre inšpiráciu a duchovné posilnenie.

 

Ktorý film je podľa Vás najlepší, aký kedy vznikol?

Hviezdne vojny (1977). Práve ten mal na mňa v detstve vplyv, aký by som prirovnal snáď len k zemetraseniu. Celkom ma uchvátil a dodnes je mojím top. Je skvelo natočený a stal sa z neho fenomén, ktorý naveky zmenil tvár populárnej kultúry.

 

Na základe Vašej hudby usudzujem, že sa vyžívate v epickej filmovej hudbe. Ovplyvnilo Vás (alebo ovplyvňuje) ešte niečo iné?

Máte pravdu, filmové soundtracky sú naozaj silným zdrojom inšpirácie pre Bal-Sagoth. Medzi mojich obľúbených skladateľov patria John Williams, James Horner, Basil Poledouris, Jerry Goldsmith a John Barry.

Mimo hudby vždy na tvorbu Bal-Sagoth silno vplývali aj všetky možné aspekty scifi, fantasy, hororu, mytológie, histórie a okultizmu.

Mohli by ste nám, prosím, viac priblížiť spôsob, akým skladáte tak unikátne songy? Také jedinečné skladby určite nevznikajú v obyčajnom kreatívnom procese?

Proces, akým vznikajú naše songy, by som nazval „synergickou metódou“. Texty píšem o dosť skôr, ako sa vôbec zloží hudba. Ostatným členom ich ale posúvam až o nejaký čas. Vždy je to teda pre nich prekvapenie zistiť, aké sú finálne texty.

V začiatkoch to bolo iné. Vtedy som zvykol ukázať kompletné texty všetkým členom a dokonca som vyžadoval, aby ku konkrétnym pasážam napísali určité tipy riffov, ktoré by tam dokonale sadli. V súčasnosti to už tak nerobím. Namiesto toho si pripravím niečo ako výťah z príbehovej linky na albume, ktorý potom pošlem Jonnymu, aby sa mal čoho chytiť. Má tam informácie o tom, aké príbehy budú na albume, aké témy a nálady sa vyskytnú, emocionálny náboj songov a pod.

Niekedy mu dám len veľmi zbežné popisy. Jonny také preferuje, aby texty príliš neovplyvnili hudbu, ktorú skladá. Inokedy sú zas popisky pomerne detailné. Dobrý príklad je song „The Fallen Kingdoms of the Abyssal Plain“. Od Jonnyho som chcel kompozíciu, ktorá by odrážala ten pocit cesty na samé dno oceánu, cez rôzne úrovne hĺbky, až celkom dole, kde by bolo vidno ruiny pradávnych, nie však ľudských podvodných miest.

S jeho prácou na tomto kúsku som bol veľmi spokojný. V prípade ústredných častí niektorých „ság“, ako napríklad druhá časť ságy Obsidian Crown či cyklu Hyperborean Empire, som Jonnymu poslal viac informácií – približný sled udalostí v príbehu, kľúčové dejové zvraty a aká hudba by sa hodila k daným bodom v deji, a pod. Zistili sme, že takto to funguje najlepšie.

Častokrát si Jonny skrátka napíše nejaké melódie, ktoré nie sú na nič napojené a pošle mi ich. Aj takto to niekedy ide, ale záleží od situácie. Keď máme väčšinu vecí hotovú, snažíme sa kompozície ešte vylepšovať, čo môže trvať od niekoľkých týždňov po mesiace, počas ktorých si vymieňame rôzne verzie songov v mp3 formáte, až nakoniec sa dostaneme k finálnemu výsledku a ten nahráme v štúdiu. Takto vytvárame songy Bal-Sagoth.

 

Povedzme, že som nikdy v živote nepočul o Bal-Sagoth, môj internet je pomalý, a chcel by som o Vás niečo vedieť. Ako by ste predstavili kapelu spôsobom, že keď si dotyčný najbližšie zapne YouTube, vyhľadá si práve Vaše skladby?

Povedal by som im, že Bal-Sagoth je kapela s bombastickým, vysoko pompéznym barokovým zvukom, hrajúca symfonický fantasy black metal, vystavaný na ohromne širokom príbehovom základe, kde jednotlivé linky zo songov tvoria prepojený fantasy svet, bohato inšpirovaný brakovou fantasy a scifi literatúrou 30tych rokov 20.st., starovekou mytológiou a komiksami.

Vedel by som nás ešte prirovnať k hudobnému ekvivalentu k filmu Sindibád od Raya Harryhausena, plného starodávnych hrobiek, stratených civilizácií, monštier, čarodejníkov a epických ciest. Ak sa Vám nič z toho nepáči, tak ani Bal-Sagoth nie je pre Vás.

 

Avantasia bola kedysi len veľkým projektom, ktorý vyzeral, že je stavaný len na štúdiové nahrávky. V súčasnosti, keď sa Bal-Sagoth teší postaveniu kultovej metalovej kapely, rozmýšľali ste, že by ste skúsili spraviť koncerty, ktoré by spĺňali Vaše náročné kritériá?

Priznám sa, že Avantasiu nepoznám. S Bal-Sagoth sme v minulosti odohrali pomerne dosť koncertov a turné. Našu hudbu je ale veľmi náročné previesť do živej podoby tak, aby zachytila ducha albumov.

Má toľko vrstiev a odtieňov, že akákoľvek koncertná adaptácia je skôr séria zúfalých kompromisov. Zvukári často nemali ani potuchy, ako vlastne narábať s našim zvukom. Bolo by skvelé si raz zahrať s kompletným orchestrom a naplno tak prebudiť potenciál nášho zvuku z albumov.

Takisto by som bol rád, keby sme na našich koncertoch mohli využívať rekvizity, ako napríklad bojový náter na tvár, masky, závoje, meče a pod. Vždy som niečo také chcel na našich show. Bolo náročné presvedčiť ostatných členov kapely, aby sa prispôsobili takýmto teatrálnostiam, ale nakoniec súhlasili.

Niektoré živé vystúpenia sme odohrali v normálnom oblečení, ale z reakcií fanúšikov mi bolo jasné, že sa im viac páči, keď rôznymi vecičkami dotvárame atmosféru.

Aby sme to vedeli stvárniť naplno, potrebovali by sme vysoký rozpočet, ktorý by zahŕňal prepracované osvetlenie, pyrotechniku a scénickú výbavu, aby sme dokonale stvárnili, o čo vlastne v našej tvorbe ide. Nanešťastie nemáme k dispozícii takéto zdroje.

Čomu okrem hudby sa ešte venujete?

V minulosti som sa často zapájal do aktivít skupín živej histórie zameraných na stredovek. Začal som s tým, keď som mal 15 rokov a za tie roky som prešiel viacerými spoločenstvami, vrátane Knights in Battle, the Company of the Hawk, the Howards, the Burgundians, the Warhird of Thor Yngvisson and Regia Anglorum.

Dôvod, prečo som sa angažoval v týchto skupinách bola moja fascinácia históriou a starým vojenstvom.

Veľa píšem, od poézie až po poviedky a novely.

Za posledné dva roky mi uverejnili niekoľko poviedok a básní v zbierkach ako Swords of Steel, Barbarian Crowns, Devil’s Armory, Beyond the Cosmic Veil (nevyšli v slovenčine ani v češtine) a ďalšie vyjdú v pripravovaných publikáciách ako Dreams of Fire and Steel a The Hyborian Gazette.

Navyše, chystám zbierku príbehov zasadených do univerza Bal-Sagoth. Písanie je mojou vášňou, aj vždy bolo. Preto sa teším, že si budú môcť fanúšikovia textov Bal-Sagoth konečne prečítať ďalšie príbehy so známymi postavami.

Samozrejme, aj udržiavanie kolosu Bal-Sagoth pri živote zaberá pomerne veľa času. V poslednej dobe som vynaložil veľa práce na reedíciách prvej trilógie albumov. Pripravoval som rozšírené booklety, aktualizované poznámky, nové artworky a pod.

 

Aký citát najlepšie vyjadruje Váš pohľad na svet?

„Pokľakni pred Zodom!“

To je všetko, fanúšikovia metalu! Práve ste si mohli prečítať epické slová metalového génia. Osobne si myslím, že akonáhle si vypočujete niečo z tvorby Bal-Sagoth, nebudete váhať a objednáte si nejaký ich album. A keďže reedície ich prvých troch albumov sa znova dostávajú do predaja, máte jedinečnú šancu!

P.S.: Pre viac informácií o kapele navštívte stránky ako www.bal-sagoth.net, www.bal-sagoth.com, www.byron-a-roberts.co.uk, profil kapely na Facebooku alebo môj profilový článok o kapele.

 

Teraz najčítanejšie

Miroslav Kizák

Metalista, ktorému nie je jedno, čo sa deje vo svete i doma :)))