Denník N

Dyslexia a gramatické chyby

Neviem koľko ľudí to o mne vie, ale keď som bol decko zistili mi poruchu učenia. Tá má viac druhov, ale najviac prevládala práve dyslexia.

Hneď boli problémy v škole jasnejšie. Na jednu stranu to bolo super, lebo som sa z časti zbavil zodpovednosti za nie úplne ideálny prospech. Je to predsa vrodené. Taktiež ma potešilo zistenie, že mám nadpriemerné IQ, lebo v tom období som si moc neveril a toto mi pomohlo. Blbé bolo to že psychologička sa zhodla s rodičmi že sa budem musieť učiť omnoho viac ako ostatní rovesníci.

Problém som mal len s niektorými predmetmi. Dyslexia sťažuje prácu s textom, čiže jazyk a literatúra, a predmety kde bolo treba memorovať nič nehovoriace fakty. Ako napríklad zemepis. V oblastiach kde sa dal logicky vysvetliť daný problém som bol nadpriemerný. Ako napríklad matematika a fyzika.

Čo chcem ale týmto textom povedať je to, že dnes nemám pocit že by som mal problém písať, alebo čítať. Pri písaní mi samozrejme dosť pomáha počítač, pretože po mne všetko kontroluje. Ale to nieje dôvod prečo som sa naučil gramatiku a písanie do takej formy, že nemám problém písať blog a byť si istý že tam je minimum chýb. Naučil som sa to písaním obrovského množstva textov. S príchodom internetu som začal dosť komunikovať cez počítač. Vďaka pár ľuďom ktorí mali so mnou trpezlivosť, a opravovali po mne chyby som sa to naučil.

A tu prichádzam k tomu, prečo to vôbec píšem. Niekedy to vyzerá tak že sa niečo nedá. Ja som bol s písania a čítania vážne zúfalý. To neboli len bežné gramatické chyby ktoré na webe vidíme denne. Ja som zamieňal „b“ za „d“, „s“ za „z“, pri čítaní nahlas som vynechával slová, a po dočítaní textu som vôbec netušil o čom bol, lebo som ho pri čítaní nedokázal vnímať. A to bol druhý stupeň základnej školy. Váš problém nemusí byť dyslexia. Každý si určite doplní sám čo by rád vedel lepšie ako teraz, ale je presvedčený že je to neprekonateľný problém. Dnes viem že dokážem čokoľvek čo si zaumienim. Len ma trochu desí tá drina čo s tým prichádza.

Text som pôvodne publikoval na svojom blogu.

Teraz najčítanejšie