Denník N

Milá škola, nauč nás, prosím, rozmýšľať

Foto: http://www.rodinka.sk/predskolak/predskolak/symbolicke-myslenie-predskolakov/ 8.9.2016
Foto: http://www.rodinka.sk/predskolak/predskolak/symbolicke-myslenie-predskolakov/ 8.9.2016

Je tu nový školský rok a stojac na jeho začiatku mám len jednu prosbu: naučte nás premýšľať…

A je to tu, nový školský rok. Školy otvorili dvere náporu stoviek detí, učitelia si znovu stali pred tabuľu, študenti zasadli do lavíc. Slnko vyšlo na oblohu štvrtého dňa v prvom školskom týždni, v triedach sa ešte poriadne neučí, a napriek tomu sa už na niektorých predmetoch stretávame s problémami. Na úvodných hodinách odznejú krátke poznámky o nedostatku učebníc, zlých atlasoch, tenkých neobsažných knihách, aj o nadchádzajúcom štrajku.

Teraz však nejde o chyby nášho školstva, ktorých je v poslednej dobe neúrekom. Ide o samotnú školu a začiatok nového školského roka. Mnohí ľudia si na nový rok dávajú predsavzatia, šepkajú želania, mávajú prosby… Jednu prosbu do školského roka 2016/2017 mám aj ja: Milá Škola, nauč nás, prosím, rozmýšľať!

Umenie myslieť

Prečo práve rozmýšľať? Lebo nech je význam dnešnej školy, ako ju poznáme, akýkoľvek, jedným z najdôležitejších cieľov, ktoré má, by malo byť práve premýšľanie. Nepotrebujem, aby mi škola vtĺkla do hlavy rovnice s dvomi neznámymi, mnohočleny či výpočet voľného pádu vo vákuu, ale aby som sa počas štúdia naučila používať hlavu, myslieť, uvažovať v každodenných situáciách, ktoré život ponúka. Netvrdím, že je zlé poznať Newtonove zákony – byť rozhľadený je dôležité. Myslím si však, že vedieť ich odrapotať odpredu-dozadu je zbytočné. Škola by potrebovala obnoviť a znovu získať svoj význam, trochu sa „upgradeovať“ a učiť – učiť deti tak, aby boli pripravené do života. Neučiť iba pre pochopenie učiva, ale pre uvažovanie nad danou témou. Dovoliť pýtať sa. Nazbierať vedomosti. Podporiť záujem. Vyzdvihnúť snahu i úspech. Podržať, keď to nejde. Hodnotiť individuálne. Učiť rozhodovať sa. Privoňať k schopnosti byť samostatný. Pripraviť na život.

Školský rok sa začal. Od pondelka za začína naplno učiť. Zmení sa niečo k lepšiemu? Do nového školského roku teda vchádzam s nádejou a s prosbou na perách: Milá Škola, nauč nás, prosím, rozmýšľať!

 

Teraz najčítanejšie

Valentína Sedileková

Som 17-ročná študentka gymnázia v Banskej Bystrici. Milujem šport, prírodu a písanie a rada by som sa venovala profesionálnej žurnalistike. Baví ma história, práca s ľuďmi i dobrovoľníctvo. Zaujímam sa o súčasné dianie vo svete. Chcela by som svoje myšlienky, postrehy a názory vysloviť verejne, napriek tomu, že s nimi nemusia všetci súhlasiť.