Kto dĺži Talianom ich prítomnosť a prečo ľudia cestujú do Toskánska

Michelangelo. Dante. Raffaello. Dávid. Florencia. Renesancia bola najsilnejším obdobím v histórii Talianska. A po stvorení Adama už vlastne nič dôležitejšie nevzniklo.
Po nádvorí z hlinených dlaždíc nadskakuje vysušený lístok zo stromu. Dotyk každej dlaždice znie inak a táto pokojná zvonkohra nápadne pripomína scénu z filmu Americká krása. Plastové vrecko plachtiace vo vetre a myšlienka, že krása je nedefinovateľná a že všetko v živote, aj my, je unášané determinovanými silami.

Abbazia je kláštor a jeho okolie v Toskánsku, neďaleko mesta Asciano. Benediktíni tu zasvätili svoje dni knihám a práci, obrábajú priľahlé polia, predávajú svoje produkty, oleje a víno a stávajú sa duchovnými. Je teplo, počuť cikády a deti, ktoré nerešpektujú ticho a všetko je epické, až musíte rozmýšľať o živote. To vás v kláštore dobehne. Mnohí tu prídu a s očami zapichnutými v šírych poliach rozmýšľajú, čoho by sa v živote vedeli zriecť; a či všetkého, ako títo muži za hradbami.
Na drahých obrazoch, ale aj päťdesiatcentových pohľadniciach v Siene je symbol Toskánska zobrazený zelenými poľami, kamenným domom s okenicami a zvyčajne troma stromami vysokého a úzkeho cyprusu v jeho okolí. Goethe povedal, že vidieť Neapol a umrieť a Taliani, že raz za život povinne do Toskánska. Prechádzala som Abbaziu so sprievodcom a na toto som sa ho pýtala. Ako je možné, že všetky tie kameninové domy s okenicami, agroturistické rodinné podniky s vlastnými kuchyňami, sú také navštevované? Čo ľudia hľadajú vo svete nekonečných zemitých dún, úzkych prašných ciest v kopcoch?
-,,Chodia tu jesť. A piť.“ Bola jeho odpoveď.
No ale potom; Toskánsko je kolískou renesancie.
Oficiálna taliančina vznikla z dialektu, ktorý sa používal vo Florencii a Dante v ňom napísal Božskú komédiu a od 14. storočia tu nepretržite prúdia historici, architekti a umelci aby videli, počuli, zažili a ochutnali. (A nafotili a okopírovali a plagiovali.) Aby umenie, ktoré je monumentálne a večné a presahuje rozum aj všetkých päť zmyslov, sa stalo súčasťou ich smrteľnosti. A oni prichádzajú vždy noví a chcú vždy to isté. Chcú stĺpy. Veľa stĺpov. Chrámy. Kupoly. Výhľady. Maľby. Rámy. Ruiny. Nadchnúť sa tým, čo bolo a zas si ísť po svojom. A niekde v týchto posledných riadkoch sa Taliani uväznili. A s tým tak trochu ostali uväznené aj naše očakávania a nejdú ďalej, ako za Chrám Sv. Petra vo Vatikáne. Poznáme stavby, sochy a maľby, ktoré vznikli v Taliansku po renesancii?




Itália je Cristiano De André.
Niekedy po minulosti hodiť kameňom nestačí, aby nás už nedobiehala. Inokedy to začne byť pohodlné. Či bez rezignácie alebo s ňou.
-„Možno Taliani potrebujú novú renesanciu.“ Alebo renesanciu v myslení o tej zo štrnásteho storočia.
O čom všetkom sa chce človeku myslieť, keď je jednou nohou v kláštore…
Prešla som Abbaziu so sprievodcom. Zvyšok cesty medzi cyprusmi
sme mlčali.