Denník N

Hlavnespravy.sk: Postupné primiešavanie jedu

Travič obvykle nenaleje nič netušiacej obeti jed do prázdneho pohára. Obeť by si všimla chuť jedu a neprehltla by ho. Ale akú šancu má obeť, keď prefíkaný travič pridáva toxickú látku do potravy v malých dávkach a dlhodobo? Jed postupne preniká organizmom bez toho, aby vyvolal obranný reflex.
Spravodajský portál vytvorený výhradne z hoaxov, nezmyslov a nenávistných anonymných názorov by nefungoval. Väčšina čitateľov by z neho veľmi rýchlo odišla a jeho dosah by zostal obmedzený len na úzky okruh fanatikov. Ale akú šancu má priemerný povrchný čitateľ, keď sa do 70% štandardných informácií, prevzatých z tlačových agentúr, pravidelne primiešava 30% príspevkov z pochybných zdrojov, anonymných materiálov, často dokreslených zavádzajúcimi ilustračnými fotografiami, útočiacimi na najnižšie pudy ľudskej bytosti?

Doba sa zmenila. Nenávisť sa stala jedným z obchodných artiklov a v čase, kedy hoaxy dokážu vyniesť človeka aj do parlamentu, bolo len otázkou času, kedy sa ich chopia niektoré súkromné médiá, zvlášť tie, ktoré sa pohybujú výlučne v takmer nekontrolovanom prostredí Internetu.

Roky 2007 až 2011: web s honosným názvom a nulovým obsahom

Nič nevykreslí tento jav lepšie, ako príbeh servera Hlavnespravy.sk. Svojím názvom a dizajnom sa ničím nelíšia od bežných spravodajských webových stránok. Grafický vizuál evokuje korektnosť, nezaujatosť a konzervatívnosť. Možno také aj boli prvé ambície prevádzkovateľa, pretože vo svojich počiatkoch server prinášal bežné spravodajstvo na sporadickej báze. Stránka pripomínala skôr spiaci server s nejasnou budúcnosťou. Takýto stav trval niekoľko rokov. Snímka_1-sprava-2007

Najstarší dostupný článok na stránke je agentúrna správa TASR zo septembra 2007. 

Podľa vyhľadávača Google Hlavnespravy.sk v roku 2008 publikovali iba dva články, v roku 2009 päť článkov, v roku 2010 dva články, v roku 2011 šesť článkov. Zlom nastal až 9. júla 2012 – od tohto dátumu začal server publikovať niekoľko článkov denne. Z výberu prevzatých agentúrnych článkov bolo cítiť, že sa chceli profilovať ako konzervatívny, kresťansky zameraný web. Výrazná kritika EÚ nebola zďaleka dominantná. Boli to časy, kedy akciu Mariána Kotlebu ešte dokázali označiť za „pochod radikálov“. Spomienka na takéto označovanie Kotlebu však zostala len v URL adrese článku, titulok bol dodatočne zmenený.

Rok 2012: Hlavné správy ožívajú s Pochodom za život

Náhly nárast aktivity od júla 2012 by veľmi pravdepodobne mohol súvisieť s prípravou Národného pochodu za život – rozsiahlej akcie, iniciovanej Konferenciou biskupov Slovenska, ktorá prebehla v roku 2013. Šéfredaktor Hlavných správ Róbert Sopko bol členom organizačného tímu tejto akcie a Hlavnespravy.sk priniesli o akcii obrovské množstvo správ. V dobe konania Pochodu za život Hlavné správy ešte neboli natoľko významné, aby boli uvedené medzi mediálnymi partnermi akcie. Naivný radikalizmus, ale aj podliehanie machiavelistickému postoju „účel svätí prostriedky“ sa dá ilustrovať na článku zo 17. decembra 2012: text plný pojmov ako „európski potratári“ je ilustrovaný svojpomocne vyrobeným obrázkom, kde je použitá fotografia populárneho rapera Rytmusa, ktorému je pripísaný výrok „Si (ne)zabila!“ Jediný výskyt takéhoto vizuálu je v článku na Hlavných správach, takže určite nešlo o kampaň, organizovanú s vedomím a súhlasom Rytmusa. rytmus-si-nezabil-01 Chválospevy na Putina v tej dobe ešte neboli na programe dňa a o Ukrajinu sa Hlavné správy prakticky nezaujímali. Ešte tesne po Majdane sa dá na Hlavných správach nájsť aj takéto vyjadrenie slovenského veľvyslanca na Ukrajine Pavla Hamžíka: „Verím tomu, že práve podpis asociačnej dohody medzi Ukrajinou a EÚ je krokom týmto smerom. Je to krok, ktorý posilní nezávislosť Ukrajiny, jej suverenitu a dá jej občanom perspektívu vplývať na svoj život v slobodnom prostredí.”

Rok 2014: Hlavné správy si osvojujú kremeľské videnie sveta

Až po skončení hlavnej vlny majdanských protestov, 5. marca 2014 uverejnili Hlavnespravy.sk článok prevzatý z ruského propagandistického servera RUSSIA TODAY o tom, že demonštrantov na Majdanskom námestí postrieľali „žoldnieri najatí Majdanom“. Následne sa už všetky články, obsahujúce slovo „Majdan“, niesli v silnom pro-kremeľskom a protiukrajinskom duchu. Na overenie si pro-kremeľskej orientácie webovej stránky existuje rýchly a jednoduchý test. Zadajte do prehľadávanie stránky reťazec „Putin“ a ak sa na vás vyvalí záplava oslavných článkov bez jedinej kritickej zmienky o Vladimírovi Vladimírovičovi, je všetko jasné: snimka_putin-hs-2014 V tomto období už môžeme považovať vývoj Hlavných správ za prakticky ukončený: základná orientácia sa ujasnila. Diera na trhu, ktorej sa obvykle vyhýbal dokonca aj bulvár, bola objavená. Okrem tendenčného výberu správ začali Hlavnespravy.sk používať a uverejňovať voči určitým skupinám pejoratívne, urážlivé, doslova nenávistné výrazy. Dúhový PRIDE v Bratislave, kde sa k LGBTI minorite pridali ich rodinní príslušníci, známi a priatelia, označili za „pochod LGBTI extrémistov“. V tom istom článku označujú Kotlebovu ĽS NS za „zástancov tradičnej rodiny“ a súhlasne uverejňujú rozsiahlu pasáž z facebookovej stránky Kotlebovcov: „V sobotu 30. júla 2016 sa ulicami Bratislavy opäť chystajú pochodovať homosexuáli a úchyláci, aby verejne propagovali zvrátené a choré pudy. Nie sú to žiadni slušní, utiahnutí homosexuáli, ktorých možno poznáte vo svojom okolí – tí sa na takéto akcie pretŕčať nechodia. Ľudia podporujúci túto akciu neznášajú Boha, milujú rozvrat a vítajú všetko, čo ničí našu civilizáciu. Ich akciu podporujú všetky zahraničné mimovládky a množstvo západných ambasád. Musíme sa im postaviť a ukázať im, že nesúhlasíme s rozmachom ich zvrátenej ideológie na Slovensku!”

Zmes tendenčných článkov a nenávistných útokov na homosexuálov a v poslednej dobe aj na utečencov by nebola úplná, keby v nej chýbala aj poriadna dávka hoaxov a dezinformácií, preberaných predovšetkým z pro-kremeľsky zameraných zdrojov. Uverejňujeme niekoľko ukážok takýchto materiálov, tak ako ich postupne odhaľovala a zverejňovala naša facebooková stránka Dezinformácie – hoaxy – propaganda.

Tento text obsahuje analýzu nasledovných dezinformačných správ:

„Pozorovatelia OBSE potvrdili na Ukrajine nelegálne transplantačné stanice“

„Pentagon priznal, že imitácia útoku Su-24 na torpédoborec USA mala na jeho posádku demoralizujúci účinok“

„Biblia sa dostala na zoznam nevhodných kníh, ktoré by mali byť odstránené z verejných knižníc. Korán nevadí“

„Briti sú pripravení hromadne emigrovať na Sibír“

„Občania Moldavska dali jasne najavo, že armádu USA na svojom území nechcú“

„Osem rokov trvalo, kým vyšla pravda najavo. Na Slovensku neklamal verejnosť len tento web“

„Fакtxeber.com: Rusko všetkých napálilo a zarobilo 20 miliárd“

„Putin vytláča dolár zlatým rubľom“

„Steven Rockfeller: „Treba sa dohodnúť s Rusmi, inak bude vojna. Dohodnúť sa nepodarí, a preto bude tretia svetová vojna“  

 

Ukážka č. 1 – lživá a prekrútená správa, obviňujúca Ukrajincov, že z mŕtvol vojnových obetí kradnú orgány za účelom predaja na transplantácie. (Túto správu po opakovanej kritike v iných médiách Hlavnespravy.sk zo svojho webu odstránili, ale opravu neuverejnili.) snimka_organy_hlavnespravyAnalýza dezinformácie:

  • Správa pomocou lží a manipulácií vyvoláva v čitateľoch pocit, že Ukrajinská armáda sa dopúšťa tých najodpornejších činov, čím sa podvedome ospravedlňujú všetci, ktorí bojujú proti Ukrajinskej armáde. Tento druh vojnovej propagandy patrí medzi najstaršie, ale aj najúčinnejšie, takže dostal aj svoje odborné pomenovanie – „atrocity propaganda“ (propaganda o ukrutnostiach).
  • Titulok „Pozorovatelia OBSE potvrdili na Ukrajine nelegálne transplantačné stanice“ je lživý, nič také pozorovatelia OBSE nikdy nepotvrdili
  • Reálnym jadrom správy je len to, že pozorovateľka Madina (nie Marina, ako nesprávne uviedli Hlavnespravy.sk) Džarbusynová z Kazachstanu vyjadrila podozrenie, že v prípade jedného hrobu so 4 telami by mohlo ísť o odber orgánov
  • V článku spomínaných 400 tiel je celkový počet neidentifikovaných mŕtvych v oblasti bojov. Text šikovne spojil toto číslo s „podozreniami na čierne transplantácie“
  • Záhlavie článku využíva značku TASR, avšak z Tlačovej agentúry Slovenskej republiky pochádza iba fotografia orgánov na transplantáciu, ktorá je len ilustračná. Tento trik s používaním zavádzajúcich „ilustračných“ fotografií z renomovaných agentúr, ktorých názov sa potom použije na zvýšenie kreditu celého článku, používajú Hlavnespravy.sk pomerne často.
  • Ruská agentúra RIA neskôr vydala správu, že miestne autority podozrenie vyvrátili – u žiadneho podozrivého tela žiadne orgány nechýbali. O tom však už Hlavnespravy.sk ani ostatné „konšpirátorské“ weby neinformovali.

Ukážka č. 2 – dezinformácia a prekrúcanie faktov. „Pentagon priznal, že imitácia útoku Su-24 na torpédoborec USA mala na jeho posádku demoralizujúci účinok“.  snimka_donald-cookAnalýza dezinformácie:

  • Opäť ide o jeden z najstarších druhov propagandy, kedy sú „naši“ vojaci heroizovaní a zbrane vykresľované ako zázračné, kým vojaci nepriateľa resp. strany, proti ktorej je propaganda namierená, sú podávaní ako zbabelci a ich zbrane ako menejcenné.
  • Pravdivým jadrom správy je len to, že plukovník Steven Warren skutočne oznámil agentúre Reuters, že ruské lietadlá sa 12x provokatívne priblížili k americkému torpédoborcu.
  • „Demoralizujúci účinok“ na amerických námorníkov a ich vyšetrenie u psychológa, aby sa „zotavili zo šoku a následne prežitého stresu“ neboli nikde potvrdené, rozumej, Hlavnespravy.sk a ich ruský zdroj si ich vymysleli.
  • Okrem toho boli čitateľom Hlavných správ v nepodpísanom článku naservírované aj ďalšie ľahko vyvrátiteľné hlúposti. Citujeme: „Podľa medzinárodných zmlúv sa americké lode nemôžu zdržiavať viac ako 14 dní a prekročenie tohto časového limitu dáva Rusku legálne právo spustiť raketový útok a zničiť takéto lode bez toho, aby zo strany USA mohlo dôjsť k vyhláseniu vojny.“ V skutočnosti lode štátov, ktoré nemajú brehy v Čiernom mori, musia dodržiavať dohodu z Montreaux z roku 1936. Podľa tejto dohody sa takéto lode môžu v Čiernom mori zdržiavať maximálne 21 dní. Dohoda neobsahuje žiadne ustanovenie, ktoré by Ruskú federáciu alebo inú krajinu oprávňovalo strieľať po cudzích lodiach a dokonca bez toho, aby im táto mohla vyhlásiť vojnu.
  • USS Donald Cook vplávala do Čierneho mora (10. 4. 2014), teda len 2 dni predtým, ako sa stal incident s ruskou stíhačkou (12.4.2014). Tento fakt už „spravodajstvo“ Hlavných správ opomenulo úplne.
  • Taktiež bolo zamlčané vyjadrenie Stevena Warrena na stránke US Navy, že torpédoborec „Donald Cook je viac než schopný ubrániť sa dvom SU-24s“.
  • Dezinformáciu podrobne analyzuje ukrajinský server STOPFAKE.ORG
  • Dezinformačný článok sa doteraz nachádza na webe Hlavnespravy.sk, bez uverejnenia opravy.

Ukážka č. 3 – dezinformácia: „Biblia sa dostala na zoznam nevhodných kníh, ktoré by mali byť odstránené z verejných knižníc. Korán nevadí.“ 

snimka_bibliaAnalýza dezinformácie:

  • Tento druh propagandy vyvoláva v hlavnej cieľovej skupine webu Hlavnespravy.sk – kresťanoch predstavu, že zo Západu/z USA sa k nám valí morálny rozklad, likvidácia kresťanstva, násilné presadzovanie islamu a podobne. Naopak putinské Rusko býva vykresľované ako bašta kresťanstva a tradičnej rodiny – opäť v príkrom rozpore s realitou.
  • Pravdivé jadro správy: Asociácia amerických knižníc (ALA) každý rok vyhodnocuje výsledky nahlasovania nevhodných publikácií v knižiciach USA. Čitatelia majú možnosť nahlásiť publikácie, ktoré považujú za nevhodné, pretože knižnice sú financované z verejných zdrojov. Nahlásenie publikácie nemá záväzné právne dôsledky.
  • Celkovo bolo za rok 2244 nahlásení rôznych publikácií. Vzhľadom na počet obyvateľov USA (314 miliónov) je počet nahlásení viac než banálny.
  • V roku 2001 a 2002 viedol v tomto rebríčku Harry Potter. Kniha samozrejme tiež nebola z knižníc odstránená.
  • Samotná ALA vo svojich tlačových výstupoch vždy zdôrazňuje, že cenzúra je neprijateľná, a rebríček sťažností uverejňuje práve preto, aby knihovníci bránili prípadným pokusom o cenzúru obsahu verejných knižníc. Odstraňujú sa len jasne pornografické diela.
  • Správa bola niekoľko dní najčítanejším materiálom na Hlavnespravy.sk, nepochybne priniesla prevádzkovateľom slušný príjem zo súvisiacej inzercie. Väčšina čitateľov si asi neuvedomila, že 42 zo 44 prezidentov USA zložilo svoju prezidentskú prísahu na Bibliu. Dokonca prezident Barack Obama prisahal na bibliu Abrahama Lincolna, zapožičanú z verejnej knižnice – Kongresovej knižnice USA.
  • Správa doteraz nebola z webu Hlavnespravy.sk stiahnutá, doplnená ani opravená. Pri dezinformačnej správe sa zobrazuje reklama na vinárstvo VITIS a automobily LEXUS.

 

Ukážka č. 4 – dezinformácia na základe nereprezentatívneho prieskumu: „Briti sú pripravení hromadne emigrovať na Sibír“ snimka_briti-emigruju-na-sibirAnalýza dezinformácie:

  • Tento druh propagandy sugeruje čitateľom obraz Ruska ako žiadúcej krajiny, Putina ako štedrého vládcu, a naopak západné krajiny ako štáty plné nespokojných obyvateľov, túžiacich pracovať na bezplatne pridelených pozemkoch na Sibíri.
  • Reálne jadro správy: ruská vláda sa dlhodobo snaží osídliť územia na Sibíri, a ani za cenu zadarmo prideľovanej pôdy sa jej to nedarí. Ruskí občania jednoducho nemajú záujem, a aj preto územia na Sibíri získava do prenájmu Čína. Podľa analýzy ruskej Federálnej migračnej služby sa odhaduje, že do 20 rokov budú Číňania v tejto oblasti početnejšou etnickou skupinou, než Rusi.
  • Druhým reálnym jadrom správy je to, že na jar 2016 britský euroskeptický bulvárny denník Daily Express (Hlavnespravy.sk ho mylne premenovali na „Dalila Express“) zavesil na svoje stránky anonymnú internetovú anketu. 80% kliknutí na anketu smerovalo na možnosť, že by boli ochotní sa odsťahovať na Sibír, keď im Putin zdarma pridelí pôdu. Šlo najmä o recesistické vyjadrenie v štýle „Mohlo by to byť lepšie, než žiť pod Cameronovými a Corbynovými eurozákonmi“ a súčasť kampane britského bulváru za Brexit.
  • Po zverejnení výsledkov tohto nereprezentatívneho prieskumu (v internetových anketách sa pri troche technickej zručnosti dá hlasovať opakovane) sa rozbehla masívna kampaň, naštartovaná ruskými médiami Russia Today a Sputnik News a pokračovali v nej prokremeľské médiá na celom svete.
  • Skutočné správanie obyvateľov Ruska a Británie je presne opačné, ako sugeruje táto nehodnoverná anketa: len v Londýne žije odhadom 150 000 v Rusku narodených obyvateľov. Opačný migračný pohyb, teda z Británie do Ruska, je minimálny.
  • Originálny prínos Hlavných správ spočíva v tom, že článok ilustrovali fotografiou archeologického náleziska – jaskyne pravekých ľudí Denisova.
  • Pri manipulatívnej správe sa zobrazuje reklama internetového obchodu HEJ.SK propagujúca televízory LG.

  Ukážka č. 5 – dezinformácia pomocou nereprezentatívnej vzorky a prekrútených výsledkov necitovaného prieskumu: „Občania Moldavska dali jasne najavo, že armádu USA na svojom území nechcú“ snimka_moldavsko-hs  Analýza dezinformácie:

  • Reálnym jadrom správy je to, že počas prechodu amerického konvoja cez rumunsko-moldavské hranice sa tu zhromaždilo niekoľko desiatok občanov s transparentmi, ktorých viedol ľavicový poslanec Igor Dodon (s pripnutou georgijevskou stužkou na saku). Tento poslanec požiadal o skontrolovanie dokladov konvoja. Konvoj trpezlivo počkal, kým si Dodon prelistuje zväzok dokumentov a potom pokračoval vo svojej jazde. Celý priebeh akcie je podrobne zachytený na 34-minútovom videu, ktoré však Hlavnespravy.sk nelinkovali.
  • Moldavský protest svojím neveľkým rozsahom a bezvýznamnosťou pripomína protest pestrej vzorky asi 200 ľudí, ktorí sa snažili o blokádu prejazdu vojsk NATO cez územie Slovenska v septembri 2015 (Rostás, Čarnogurský, kotlebovci, komunisti atď.).
  • Hlavnespravy.sk do článku pridali tvrdenie, že „Prieskumy však ukázali, že väčšina občanov Moldavska (84%) je proti vstupu do NATO.“ O prieskumoch nepodpísaný autor článku síce hovorí v množnom čísle, avšak neuvádza odkaz ani na jeden z nich.
  • Na internete je dostupný veľmi podrobný a aktuálny prieskum, ktorý koordinovala a analyzovala litovská sociologička Dr. Rasa Ališauskienė z organizácie Baltic Surveys/The Gallup Organization. Prieskum bol vykonaný na reprezentatívnej vzorke 1500 občanov Moldavska. Tento prieskum obsahuje aj otázku na postoj respondentov k prípadnému vstupu Moldavska do NATO.
  • Z tohto grafu je zrejmé, že Moldavská spoločnosť je v tejto otázke rozdelená, a zrejmý je aj rozdiel medzi hlavným mestom Kišinevom a zvyškom krajiny. Pravdepodobne však práve v tomto prieskume nájdeme odpoveď na otázku, akým spôsobom Hlavnespravy.sk dospeli k číslu, že 84% Moldavcov je proti vstupu do NATO. 16% Moldavcov by totiž hlasovalo za vstup krajiny do NATO. No a Hlavnespravy jednoducho všetkým ostatným Moldavcom (100%-16%=84%) prisúdili názor, že sú proti vstupu do NATO! Vrátane tých 24% ktorí by nehlasovali, a tých 20%, ktorí na otázku odmietli odpovedať. Naozaj „tvorivý“ prístup k interpretácii výsledkov sociologického prieskumu.
  • snimka_prieskum-moldavskoPri manipulatívnej správe sa zobrazuje napríklad reklama na automobily TOYOTA.

Ukážka č. 6 – dezinformácia formou priamej lži: „Osem rokov trvalo, kým vyšla pravda najavo. Na Slovensku neklamal verejnosť len tento web“ snimka_gruzinskoAnalýza dezinformácie:

  • Reálnym jadrom článku je fakt, že diplomatka Heidi Tagliavini bola poverená EÚ zostavením expertnej komisie a vyšetrením okolností rusko-gruzínskeho konfliktu a jej komisia publikovala svoju správu.
  • Hlavnespravy.sk využili jednostranné výroky gruzínskej političky Burdžanadze, ktorá z kontextu správy vytrhla niektoré citáty a použila ich proti svojmu politickému odporcovi Saakašvilimu.
  • V skutočnosti Tagliaviniovej správa konštatuje, že vojnu s Ruskom v auguste 2008 vyvolalo Gruzínsko, ale súčasne poukazuje aj na to, že Moskva predtým svojimi provokáciami vyhrotila napätie v regióne.
  • Bombastický titulok o tom, ako boli Hlavnespravy.sk v rokoch 2008/2009 jediným webom, ktorý o podieli Gruzínska na rozpútaní vojny neklamal, je drzá lož. Podľa vyhľadávača Google v roku 2008 publikovali iba dva články, v roku 2009 päť článkov, a ani jeden z nich nebol o konflikte v Gruzínsku. Naopak viaceré tradičné médiá o podieli Gruzínska a obsahu Taglianiovej správy podrobne informovali, viď napríklad denník Pravda. Denník SME dokonca už 13. augusta 2008 priniesol rozhovor s Jánom Čarnogurským pre TASR, v ktorom tento obviňuje Gruzínsko z porušenia medzinárodného práva a rozpútania vojny. Zásluhy pre Hlavnespravy.sk a dehonestáciu ostatných médií si teda autor článku V. Mikunda doslova vymyslel.
  • Lživá správa je stále zverejnená, a vytvára prevádzkovateľovi nielen obdiv svojich čitateľov, ale aj zisk z reklamy od firmy TOYOTA alebo ALU-TERASY.SK.

Ukážka č. 7 – publikovanie starých, problematicky overiteľných správ: „Fакtxeber.com: Rusko všetkých napálilo a zarobilo 20 miliárd“ snimka_putin-napalilAnalýza dezinformácie:

  • Správy typu „Ako prefíkaný Putin so svojimi nepriateľmi vypiekol“ sa už stávajú samostatným žánrom, povedzme ako romantická komédia. Obvykle ich spoznáte podľa výrazov „geniálny stratég“, „šachová hra na niekoľko ťahov dopredu“, plus fotografie usmievajúceho sa Putina pripíjajúceho čašou šampanského, alebo lišiacky žmurkajúceho.
  • Reálnym jadrom správy je systematický pád kurzu rubľa, spôsobený sankciami a poklesom ceny ropy a plynu.
  • Je možné, že pád rubľa využilo takýmto spôsobom ruské ministerstvo financií v roku 2014 – Hospodárske noviny uvádzajú, že „podľa viacerých zdrojov“ počas krízy nakúpilo akcie Gazpromu a Sberbanky.
  • Aký je stav v roku 2016?  Putin v súčasnosti ohlasuje záujem Ruskej federácie o privatizáciu významných strategických podnikov, napríklad Rosnefť a Sberbank.
  • Hlavnespravy.sk prevzali túto správu z webovej stránky Slovensko-ruskej spoločnosti Jána Čarnogurského (srspol.sk).
  • Správa sa odvoláva na azerbajdžanský server „Fакtxeber.com“ (v názve dokonca zabudli preložiť ruské písmeno z azbuky do latinky). Slovenskí prekladatelia pro-kremeľských správ si však nevšimli (alebo ignorovali) jednu podstatnú vec: podobná správa vznikla a šírila sa už v roku 2014, v súvislosti s prvým strmým pádom rubľa – viď napríklad tu. Takže „unikátna operácia sa ešte neudiala v dejinách akciového trhu„, sa v Rusku deje každé dva roky.
  • Na správe je zaujímavé aj to, ako sa z propagandistických dôvodov rozhodnutia ruského štátu personalizujú: „Putin čakal a len sa usmieval“, „vydal pokyn razantne a naraz nakúpiť…“. Obchodovanie na akciovom trhu je v dnešnej dobe výsledkom tímovej práce špecialistov a príslušného softvéru.

Ukážka č. 8 – recyklovanie profesionálne vyrobenej dezinformácie: „Putin vytláča dolár zlatým rubľom“ snimka_putin-vytlaca-dolar-zlatym-rublomAnalýza dezinformácie:

  • Dezinformácia o „Projekte dvojhlavý orol“ bola debunkovaná v Denníku N a v Topkách už v roku 2015 a patrí medzi najznámejšie hoaxy, to však nebránilo Hlavným správam zrecyklovať ju aj v roku 2016.
  • Správa nemá žiadny reálny základ, nenájdete o nej zmienku ani na webe ruskej centrálnej banky, ani v serióznych ekonomických médiách. Naviac, myšlienka zlatého štandardu meny je v 21. storočí už poriadne zastaralá. Dezinformačné weby obvykle používajú ako ilustračný obrázok pamätnú zlatú mincu sv. Juraja Víťazného, ktorá bola vydaná pre numizmatické účely v roku 2006 a je na nej vyrazený dvojhlavý ruský orol.
  • Keďže táto správa patrí k najznámejším pro-kremeľským dezinformáciám, Hlavnespravy.sk ju po pár dňoch výsmechu diskutujúcich stiahli a zostala po nej stopa len v prehľade správ (viď ilustračný záber). Web Slovensko-ruskej spoločnosti Jána Čarnogurského, odkiaľ ju Hlavnespravy.sk prebrali, však táto dezinformácia krášli doteraz.
  • Základnú schému tohto propagandistického naratívu môžeme nájsť v množstve ďalších príkladov – asi najzábavnejší je vo forme rozprávkovej knihy pre ruské deti „Ako odvážny rubeľ nad prešibaným dolárom zvíťazil“: rozpravka-rubel

 

Ukážka č. 9 – dezinformácia postavená na strachu z vojny, podporujúca nenávisť a antisemitizmus: „Steven Rockefeller: „Treba sa dohodnúť s Rusmi, inak bude vojna. Dohodnúť sa nepodarí, a preto bude tretia svetová vojna“

rockefeller-cely


Analýza dezinformácie:

  • Tento medzičasom odstránený článok, ktorý však niekoľko dní patril medzi najčítanejšie a najdiskutovanejšie, ukazuje, ako ďaleko sú Hlavnespravy.sk ochotné zájsť.
  • Steven Rockefeller mal údajne v americkej televízii povedať: „Súčasné Rusko sa absolútne nepodobá na Sovietsky zväz. ZSSR bol zväzkom republík, ktoré by sa dalo vyprovokovať, aby sa odčlenili. Stačilo dokázať, že samostatne by sa tým republikám žilo lepšie. Veď tak sa vlastne aj stalo. Rusko je ale iné “kafé”. Buďme objektívni. Väčšina ľudí v samostatných štátoch bývalého Sovietskeho zväzu nemá lepšiu životnú úroveň, preto všetky separatistické nálady v Rusku sú vopred odsúdené na neúspech a určite skrachujú. Treba sa dohodnúť s Rusmi, inak bude vojna. Myslím si však, že sa dohodnúť nepodarí, a preto bude tretia svetová vojna“.
  • Pod článkom podpísaný autor Eugen Rusnák neuviedol svoj zdroj, neuviedol v texte, kedy mal byť tento výrok byť vyslovený,  ani v ktorej americkej televízii. Napriek tomu sa nám podarilo nájsť prvý výskyt tejto dezinformácie: záhadný server CENZNET.COM. Je to ruskojazyčný server, ktorého IP adresa je lokalizovaná neďaleko od Kyjeva. Odtiaľ bol tento text šírený na ďalšie ruskojazyčné servery.
  • Tento text bol pravdepodobne určený výhradne ruským čitateľom – k nám ho však preniesli Hlavnespravy.sk. Po jeho debunkovaní na stránke Dezinformácie-Hoaxy-Propaganda ho Hlavnespravy.sk stiahli, doteraz sa však nachádza v plnom znení na webe Slovensko-ruskej spoločnosti Jána Čarnogurského, aj s uvedením zdroja – hlavnespravy.sk.

Všetky uvedené dezinformácie z dielne najčítanejšieho slovenského dezinformačného webu Hlavnespravy.sk sme priebežne odhaľovali na facebookovej stránke Dezinformácie – Hoaxy – Propaganda. Napriek tomu však považujeme za potrebné, aby bola analýza týchto lživých a zavádzajúcich správ dostupná aj v tejto forme. Načrtli sme prekvapivý vývoj webovej stránky, pri vzniku ktorej stál úmysel Róberta Sopka orientovať sa na kresťanského čitateľa a chrániť život, ale ktorá sa zmenila na kanál, dokázateľne šíriaci lži a profitujúci z toho, že tieto lži šokujú alebo vyhovujú predsudkom čitateľov.

Možno však napomáhať dobru systematickým šírením klamstiev, falšovaním a prekrúcaním faktov? Biblická odpoveď je jasná: „Prečo nechápete moju reč? — Preto, že nemôžete počúvať moje slovo. Vaším otcom je diabol a chcete plniť žiadosti svojho otca. On bol od počiatku vrahom ľudí a nestál v pravde, lebo v ňom niet pravdy. Keď hovorí lož, hovorí z toho, čo mu je vlastné, pretože je luhár a otec lži.“ (Evanjelium podľa Jána, 8:44)

 

Autorom článku je Juraj Smatana a tím spolupracovníkov zo stránky Dezinformácie – Hoaxy – Propaganda.

Lajknutím tejto stránky a zdieľaním článku pomôžete obmedzovať pôsobenie propagandy v našom informačnom priestore.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Dezinformácie Hoaxy Propaganda

Dezinformácie Hoaxy Propaganda

Tento blog je spoločným výstupom aktivít Juraja Smatanu, kolektívu spolupracovníkov z facebookovej stránky Dezinformácie - Hoaxy – Propaganda a GLOBSEC Policy Institute.