Denník N

Parkovanie: V Prievidzi to vedia, v Košiciach nie! Prečo?

„Náš systém nie je nastavený tak aby zarábal peniaze, ale peniaze získané z parkovania vynakladáme na budovanie parkovacích miest,“ hovoria v Prievidzi. V Košiciach im môžeme len ticho závidieť. Z parkovania sa totiž za Richarda Rašiho stal biznis pre súkromnú firmu, nie verejná služba občanom.

Dlhé mesiace nám tvrdia, že mestská firma to nedokáže robiť. Skúsenosti zo Slovenska i zahraničia však hovoria niečo iné. Súkromná firma totiž nevykonáva žiadnu „špeciálnu službu“, ktorú by nevedelo vykonávať aj mesto Košice.

Základná otázka, ktorú si však musí každý primátor položiť je: „Idem robiť z parkovania biznis a vyberiem od ľudí, alebo chcem riešiť problém parkovania v prospech občanov?“

Fakty, že sa to dá aj inak som písal v týchto Blogoch: Niečo zhnité v našom meste  a tu Čo Vám Raši nepovie, lebo mu v EEI nepovedali

Chrániť rezidentov a priniesť systém do parkovania sa nerovná len spoplatneniu, alebo len odovzdaniu súkromnej firme. To je proste bohapusté zavádzanie. Súkromná firma neprišla robiť charitu, prišla robiť biznis. Na Košičanoch.

svadba

Fakty, že navrhovaný zmiešaný podnik je nič iné, len snaha o zabetónovanie EEI som písal v tomto Blogu: Zabetónujme firmu EEI v Košiciach: Všetko, čo by ste mali vedieť o zmiešanom podniku vo vlastníctve mesta a súkromnej firmy

Teraz Vám prinášam rozhovor s vedením mesta Prievidza, ktorý Vám objasní spôsob, ako pristupovali k zavádzaniu zón a spoplatneniu parkovania v ich meste. Majú pritom rovnakú ochranu rezidenta, ako v Košiciach. Obdobný systém. Čuduj sa svete, nepotrebovali súkromnú firmu, občania zaplatia menej a mesto dokáže byť ziskové. Hotový zázrak. Nech sa páči:

Aké postavenie majú rezidenti a koľko stoja rezidentské karty na 1. 2. a 3. auto?

Rezidenti majú v podstate rovnaké postavenie, ako návštevníci centrálnej mestskej parkovacej zóny, to znamená, že nemajú v rámci svojho rezidentského pásma vyhradené svoje parkovacie miesta, ale miesta sú pre všetkých. Tento model rovnosti medzi návštevníkmi a rezidentmi funguje na prirodzenom prerozdelení a využívania parkovacích miest, t. j. parkovacie miesta pri bytových domoch sú využívané v prevažnej časti rezidentmi a parkovacie miesta pri inštitúciách sú prevažne využívané návštevníkmi. Je to spôsobené tým, že sme zavedením CMPZ odstránili celodenné státie predovšetkým zamestnancov pracujúcich v centre mesta a parkovacie miesta pri inštitúciách ostávajú voľné, resp. sú k dispozícií návštevníkom pre krátkodobé státie. Tým pádom vozidlá návštevníkov sa netlačia do vnútroblokov medzi obytné domy rezidentov, ako tomu bolo v minulosti.

Prvá rezidentská karta na bytovú jednotku stojí 10€, 2. karta 60€ a 3. a ďalšia karta 180€.

Aké sú podmienky získania rezidenčnej karty? Čo všetko musia občania preukázať?

Rezidentskú kartu obyvateľ môže získať obyvateľ s trvalým pobytom v CMPZ a zároveň je vlastníkom, alebo držiteľom motorového vozidla. Rezidentskú kartu podnikateľ môže získať podnikateľ, ktorý má sídlo, resp. prevádzku v CMPZ a zároveň je uvedený v technickom preukaze ako držiteľ, alebo vlastník motorového vozidla.

Ako a za koľko si ľudia vedia kúpiť iný typ kariet?

Okrem vyššie spomínaných rezidentských kariet, je možné si zakúpiť aj jednorazové parkovacie karty, ktoré slúži pre návštevníkov CMPZ a je to alternatíva k SMS parkovacím lístkom. Jednorazová parkovacia karta stojí  0,70 € a jej platnosť je jedna hodina. Okrem toho ponúkame aj možnosť zakúpenia si návštevníckej karty pre rodinných príslušníkov rezidentov. Stojí 6 € a platí 7 kalendárnych dní. Každý rezident si môže zakúpiť 6 takýchto kariet ročne.

Kto a ako vykonáva kontrolu? Koľko pracovníkov / resp. mestských policajtov dohliada?

Kontrolu, ako aj represiu vykonáva mestská polícia. Je to individuálne na základe potreby. Mestských policajtov 42, reálne v teréne a teda na kontrolu parkovania využívame 28 hliadkujúcich policajtov.

Ako ste systém zavádzali a koľko stálo jeho zavedenie do prevádzky?

Obstarávacie náklady = rozpočet projektu    49.000,- €

Kto je dodávateľom služby pre občanov?

Mestská organizácia Technické služby mesta Prievidza s. r. o., ktorej mesto je 100% vlastník.

Koľko nových miest a za koľko ste budovali?

Náš systém nie je nastavený tak aby zarábal peniaze, ale peniaze získané z parkovania vynakladáme na budovanie parkovacích miest.“ Celkovo sme v spoplatnenej zóne vybudovali 43 parkovacích miest. Potom sme vybudovali desiatky parkovacích miest v ďalších častiach mesta (nespoplatnených).  Z peňazí z parkovania financujeme aj také projekty ako napríklad rekonštrukciu dynamicky riadenej svetelnej signalizácie, ktorá stála 42 000 €.  Priemerne jedno parkovacie miesto vybudujeme za 1000 eur.

Koľko ročne vyberiete na parkovnom (rezidentské karty + hodinové parkovné + pokuty za parkovanie)?

Obrat  152.000,- € (bez DPH)

Aký čistý zisk dosiahnete ročne na parkovnom (rezidentské karty + hodinové parkovné + pokuty za parkovanie)?

Ročný zisk je 58.000,- € (bez DPH)

Koľko približne Vás stojí starať sa o tento celý systém (ročne – technické a materiálne zabezpečenie, ľudia)

Celkové náklady na prevádzku tvoria  ročne 94.000,- EUR (bez DPH)

Koľko ste vybrali ročne na platbách cez SMS parking / Aký celkový podiel platenia parkovného tvoria SMSky (koľko percent v pomere k ostatným možným platbám)? 

Výber parkovného cez SMS parking je 97.000,- € (bez DPH), a podiel SMS voči jednorazovým parkovacím kartám je 99% v prospech SMS. U nás je celý systém založený na SMSkách, ktoré považujeme v súčasnosti za najpohodlnejší spôsob platby pre zákazníka, k čomu sme prispôsobili aj cenu, kde sme ako prvý na Slovensku zaviedli cenovú progresiu pri platbe cez SMSku, t. j. za prvú hodinu parkovania zaplatí zákazník 0,30 € a za druhú a ďalšie 0,70€.

Prečo sme si v Košiciach neriešili parkovanie vo vlastnej réžii? … lebo náhody :) 

Pár vybraných náhod:

Sleduj viac na:

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Ladislav Lorinc

"CHÝBAJÚ MI RYTIERI, ROVNÍ CHLAPI... V POLITIKE, V UMENÍ AJ V ŽIVOTE"