Denník N

Parkovanie v Prievidzi podľa poslanca Ladislava Lorinca verzus realita

Bude asi dobré uviesť zopár faktov, ktoré nevychádzajú z fiktívneho rozhovoru s „niekým“ z vedenia mesta Prievidza, ale z oficiálnych čísiel a dokumentov mesta Prievidza.

Poslanec Ladislav Lorinc uverejnil 19.septembra 2016 na stránke Denníka N blog s názvom: Parkovanie: V Prievidzi to vedia, v Košiciach nie! Prečo?“. Celý blog je postavený na rozhovore s vedením mesta, kde nie je nikto menovaný – pán poslanec kladie otázky a „niekto“ z vedenia mesta Prievidza mu na ne odpovedá. Výsledok je taký, že mesto Prievidza efektívne spravuje parkovací systém, čo je podľa poslanca Lorinca ďalší z dôkazov, akú hlúposť naopak vykonalo mesto Košice tým, že parkovací systém na desať rokov zverilo do rúk súkromnej firmy.

Bude asi dobré uviesť zopár faktov, ktoré nevychádzajú z fiktívneho rozhovoru s „niekým“ z vedenia mesta Prievidza, ale z oficiálnych čísiel a dokumentov mesta Prievidza. Napríklad:

·      V meste Prievidza nie je ani jeden jediný parkovací automat

·      V celom meste je jedno závorové parkovisko

·      Platiť parkovné sa dá cez SMS a stojí to 0,70 eur na hodinu. Ak  odrátame poplatok 25 % a DPH (pretože spoločnosť Technické služby mesta Prievidza s.r.o. je platcom DPH), zostáva menej ako 0,40 eur.

·      Druhá možnosť platby je cez Jednorazovú parkovaciu kartu (stieraciu), kde cena tejto karty môže pokojne dosahovať cenu výberu, nehovoriac o tom, že stieracie karty na parkovanie sa už dnes snáď ani nikde inde okrem Prievidze nepoužívajú. Populárne boli niekedy v 90-tych rokoch.

·      Najlacnejšie celodenné parkovné  v meste je 2,80 eura na deň. V malej Prievidzi, pričom napríklad vo  veľkých Košiciach sú to 2 eurá.

Tento vysoko „efektívny“ systém, ktorý vzhľadom na veľkosti miest Prievidza a Košice vôbec cenovo nevyznieva v prospech peňaženiek občanov a návštevníkov Prievidze, vygeneroval pre mesto Prievidza v rokoch 2012 – 2015 tieto „zisky“:

·      2012: 5 971 eur

·      2013: 3 991 eur

·      2014: 3 979 eur

·      2015: 3 996 eur

Toto pritom nie sú údaje z rozhovoru s „niekým“ z vedenia mesta, ale zo schváleného záverečného účtu mesta Prievidza.

Čiže áno – dá sa to robiť aj takto. Z ďalšieho oficiálneho dokumentu, ktorým je správa o hospodárení spoločnosti Technické služby mesta Prievidza s.r.o. vyplýva, že spoločnosť je v strate.

Záverom je možné povedať, že v meste Prievidza neinvestovali do rozvoja parkovacieho systému prakticky ani cent, používajú najmenej výhodnú metódu platenia cez SMS a stieracie karty. A celý systém je nastavený tak, že nemá prakticky šancu na akýkoľvek modernizačný progres.

V porovnaní s Prievidzou zarábajú Košice ročne 516 tisíc eur len za prenájom parkovacích miest v centre mesta a majú zaplatenú kompletnú približne 200 tisíc eur ročne generovanú stratu z parkovacieho domu pri Steel Arene. Plus majú zmluvne garantovaný 50 percentný podiel z obratu (čiže nie zo zisku) v parkovnom v ďalších spoplatnených zónach. Mesto Košice nemusí investovať ani cent a v roku 2022 prejde celá parkovacia infraštruktúra, ktorej vybudovanie si vyžaduje investíciu viac ako 2 milióny eur bezodplatne do majetku mesta Košice.

Pán Lorinc by sa nad týmito číslami mohol aspoň na malú chvíľočku zamyslieť pred tým, ako napíše hlúposť do verejného priestoru.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Ján Tomanovič

15 rokov pracujem v oblasti parkovacích služieb. Pravidelne sa zúčastňujem medzinárodných konferencií, sympózií a workshopov o statickej doprave po celom svete. Som výkonný riaditeľ spoločnosti EEI, s.r.o., ktorá je dnes najväčším operátorom parkovacích služieb na Slovensku.