Parkovanie v Prievidzi podľa poslanca Ladislava Lorinca verzus realita

Bude asi dobré uviesť zopár faktov, ktoré nevychádzajú z fiktívneho rozhovoru s „niekým“ z vedenia mesta Prievidza, ale z oficiálnych čísiel a dokumentov mesta Prievidza.
Poslanec Ladislav Lorinc uverejnil 19.septembra 2016 na stránke Denníka N blog s názvom: „Parkovanie: V Prievidzi to vedia, v Košiciach nie! Prečo?“. Celý blog je postavený na rozhovore s vedením mesta, kde nie je nikto menovaný – pán poslanec kladie otázky a „niekto“ z vedenia mesta Prievidza mu na ne odpovedá. Výsledok je taký, že mesto Prievidza efektívne spravuje parkovací systém, čo je podľa poslanca Lorinca ďalší z dôkazov, akú hlúposť naopak vykonalo mesto Košice tým, že parkovací systém na desať rokov zverilo do rúk súkromnej firmy.
Bude asi dobré uviesť zopár faktov, ktoré nevychádzajú z fiktívneho rozhovoru s „niekým“ z vedenia mesta Prievidza, ale z oficiálnych čísiel a dokumentov mesta Prievidza. Napríklad:
· V meste Prievidza nie je ani jeden jediný parkovací automat
· V celom meste je jedno závorové parkovisko
· Platiť parkovné sa dá cez SMS a stojí to 0,70 eur na hodinu. Ak odrátame poplatok 25 % a DPH (pretože spoločnosť Technické služby mesta Prievidza s.r.o. je platcom DPH), zostáva menej ako 0,40 eur.
· Druhá možnosť platby je cez Jednorazovú parkovaciu kartu (stieraciu), kde cena tejto karty môže pokojne dosahovať cenu výberu, nehovoriac o tom, že stieracie karty na parkovanie sa už dnes snáď ani nikde inde okrem Prievidze nepoužívajú. Populárne boli niekedy v 90-tych rokoch.
· Najlacnejšie celodenné parkovné v meste je 2,80 eura na deň. V malej Prievidzi, pričom napríklad vo veľkých Košiciach sú to 2 eurá.
Tento vysoko „efektívny“ systém, ktorý vzhľadom na veľkosti miest Prievidza a Košice vôbec cenovo nevyznieva v prospech peňaženiek občanov a návštevníkov Prievidze, vygeneroval pre mesto Prievidza v rokoch 2012 – 2015 tieto „zisky“:
· 2012: 5 971 eur
· 2013: 3 991 eur
· 2014: 3 979 eur
· 2015: 3 996 eur
Toto pritom nie sú údaje z rozhovoru s „niekým“ z vedenia mesta, ale zo schváleného záverečného účtu mesta Prievidza.
Čiže áno – dá sa to robiť aj takto. Z ďalšieho oficiálneho dokumentu, ktorým je správa o hospodárení spoločnosti Technické služby mesta Prievidza s.r.o. vyplýva, že spoločnosť je v strate.
Záverom je možné povedať, že v meste Prievidza neinvestovali do rozvoja parkovacieho systému prakticky ani cent, používajú najmenej výhodnú metódu platenia cez SMS a stieracie karty. A celý systém je nastavený tak, že nemá prakticky šancu na akýkoľvek modernizačný progres.
V porovnaní s Prievidzou zarábajú Košice ročne 516 tisíc eur len za prenájom parkovacích miest v centre mesta a majú zaplatenú kompletnú približne 200 tisíc eur ročne generovanú stratu z parkovacieho domu pri Steel Arene. Plus majú zmluvne garantovaný 50 percentný podiel z obratu (čiže nie zo zisku) v parkovnom v ďalších spoplatnených zónach. Mesto Košice nemusí investovať ani cent a v roku 2022 prejde celá parkovacia infraštruktúra, ktorej vybudovanie si vyžaduje investíciu viac ako 2 milióny eur bezodplatne do majetku mesta Košice.
Pán Lorinc by sa nad týmito číslami mohol aspoň na malú chvíľočku zamyslieť pred tým, ako napíše hlúposť do verejného priestoru.