Denník N

Sú pre ľudí lepšie nové nemocnice alebo vlaky zadarmo?

Vláda chce stavať najelitnejšiu nemocnicu na Slovensku cez súkromníka, teda PPP projekt. Na dostavbu Rázsoch štát podľa kabinetu Roberta Fica ani po 25-tich rokoch od zmeny zriadenia peniaze nemá, rovnako nemá zdroje na výstavbu nového stánku pre pacientov na zelenej lúke. Ak si dobre pamätám, posúdenie dostavby Rázsoch spomínala vláda aj v programovom vyhlásení. No, čo už, papier znesie veľa, aj keď programové vyhlásenie vlády by funkciu toaletného papiera plniť nemalo.

Štúdia, ktorú si zaplatilo u súkromnej firmy ministerstvo zdravotníctva, hovorí, že súkromník by novú univerzitnú nemocnicu postavil za približne 250 miliónov eur, štát za 350 miliónov. Prečo by stavebný materiál, robotníkov a vybavenie zohnal súkromník o sto miliónov eur lacnejšie, som zo štúdie nepochopil. Za 30 rokov okrem toho štát súkromnému prevádzkovateľovi novej nemocnice zaplatí 178 miliónov eur za dostupnosť a šesť miliárd eur má pritiecť od zdravotných poisťovní. A len dvojité poradenstvo k výstavbe má podľa medializovaných informácií stáť viac ako 3,5 milióna eur.

Na druhej strane, premiér s veľkou pompou Fico ohlásil, že štát sa má lepšie a ľudia musia dostať niečo zadarmo. Študenti a seniori tak dostali zadarmo vlaky, zvýšila sa minimálna mzda, na tej škrtacej tabuli je toho viac. Náklady prvého sociálneho balíka sú ročne 250 miliónov. Líder Smeru sa zároveň pochválil, že pre lepší výber daní príde druhý balík s podporou pre kohokoľvek za cca 120 miliónov eur. Ak dobre počítam, spolu je to 370 miliónov eur ročne.

Pred ľuďmi stojí jednoduchá otázka. Sú pre nich lepšie vlaky zadarmo alebo napríklad nové nemocnice? Za 370 miliónov sa postaví univerzitná nemocnica v hlavnom meste za rok. V roku 2008 prvá Ficova vláda rozhodla o výstavbe novej Nemocnice sv. Michala za 50 miliónov eur. Ak sa prvý rok „neprejazdia“ dva sociálne balíčky, ale postaví sa univerzitná nemocnica v Bratislave, druhý rok sa za 370 miliónov eur môže postaviť sedem nových menších nemocníc v každom ďalšom kraji. O rok ďalších sedem. Za tri roky 15 nových nemocníc. Zaplatených na drevo.

Nehovoriac o tom, že štát nemá za čo stavať napríklad diaľnice. Za desať rokov sa suma 370 miliónov eur znásobí na 3,7 miliardy. Minister dopravy Ján Počiatek opakovane upozorňuje, že na diaľnice treba nájsť niekoľko miliárd eur. No, balík vo výške 3,7 miliardy môže každému laikovi oči vykolať, Počiatek ho však zjavne vidieť odmieta. A tak napríklad plánovaný obchvat Bratislavy navrhuje tento ľavicový minister postaviť cez PPP projekt za 1,325 miliardy eur, súkromníkovi však štát za tridsať rokov zaplatí okolo 4,05 až 4,530 miliárd eur. Kde zostal zdravý sedliacky rozum, nevedno.

V každom prípade, analýza o stavbe novej nemocnice hovorí o ďalších nášľapných mínach.

Petržalská nemocnica na Antolskej má byť podľa dokumentu konkurencieschopná tej novej. Zrekonštruuje a zmodernizuje ju súkromník, štát, alebo ostane len tak, v tom zlom stave, ako uvádza správa? Prečo má platiť za projekt štát, a nie súkromník, ktorý bude nemocnicu stavať? Čo sa stane, keď súkromný prevádzkovateľ skrachuje, preberie potom jeho záväzky štát? Keď môže byť nemocnica postavená a prevádzkovaná súkromníkom zisková, prečo ju nepostaví štát? Veď by na tom zarábal. Nebude v zisku súkromného partnera započítané aj šetrenie na materiáli a personále? Ako je ošetrené, ak bude kvalita poskytovaných služieb nedostačujúca?

Modernizačný dlh, o ktorom vypovedá stav slovenských nemocníc postavených zväčša pred štyridsiatimi rokmi, sa nedá vyriešiť za deň. Výmenou za sociálne balíčky by sa však slovenskí pacienti mohli liečiť v nových nemocniciach. A jazdiť po nových diaľniciach, ktoré by priniesli pracovné miesta do regiónov.

Budúci rok sú voľby, rozmýšľajte nad tým.

Teraz najčítanejšie