Denník N

Hudobné novinky: M.I.A, Angel Olsen, Nick Cave and The Bad Seeds

M.I.A treba počúvať, Olsen sa stáva ženou, Cave srší temnotou.

M.I.A

Foto: Pitchfork.com
Foto: Pitchfork.com

Aim

3.5 / 5.0

M.I.A. na svojom novom albume AIM predstavuje 12 piesní, ktoré pravdivo odrážajú súčasný stav bytia umelkyne. Stav nepríjemný, naplnený stagnáciou, nedostatkom nápadov a syntetizátormi. Napriek tomu je potrebné si nahrávku vypočuť.

Prvé albumy M.I.A., Arular Kala, vynikali svojou nápaditosťou, prírodnými motívmi a silnou expresívnosťou textov. Nasledovala Maya, ktorá sa dištancovala od predošlých nahrávok či už svojou elektronickosťou alebo bizarnosťou. Rytmické bity postupne nahradil syntetický zvuk jednoduchých melódii.

Na albume AIM je tato chudobná nápaditosť zvlášť výrazná. A tu sa dostávame k rozporu albumu. Napriek tomu, že piesne postrádajú kreativitu, sú obalené expresívnymi textami so silnou výpovednou hodnotou. Z novinky najviac vyniká skladba „Borders“, zobrazujúca utečeneckú krízu. Táto téma je totiž pre M.I.A, utečenkyňu zo Srí Lanky, ktorá vyrastala v chudobe bez otca, podstatná. Hneď na začiatku hovori: „Freedom, ‚I’dom, ‚Me’dom / Where’s your ‚We’dom?“ „Sloboda, Ja, moje ego, kde je vaša súdržnosť¹?“

Úsilie M.I.A. je preto viac ako ocenenia hodné. Má totiž ťažkú úlohu. Stojí jednou nohou vo svete mainstreamu, snaží sa mať dosah na čo najväčší počet poslucháčov. Druhú nohu má ponorenú v krajine, kde vyrastala, na mieste extrémnej chudoby a bolesti, ktorého sociálne problémy excelentne prenáša do textov.

Preto by sme nemali na M.I.A. zabúdať. Naopak, svetovými problémami sa musíme zaoberať. Najmä ak je to, ako posledné správy hlásia, posledný album M.I.A. Speváčka sa totiž plánuje venovať vizuálnemu umeniu.

Angel Olsen

Foto: Angelolsen.bandcamp.com
Foto: Angelolsen.bandcamp.com

My woman

5.0 / 5.0

Počiatky tvorby talentovanej Angel Olsen boli poznačené melancholickými, nekvalitne nahratými piesňami, sprevádzanými gitarou a zvučným hlasom Angel.

O šesť rokov neskôr prichádza Angel ako tradične s kvalitným albumom, na ktorom rozvíja tému hľadania samého seba. Po poslednej nahrávke Burn your fire for no witness si Angel povedala: „Som smutná a vážna, no čo keby sme sa teraz trochu zabavili, môžme?“ A tak si Angel nasadila striebornú parochňu a nahrala doposiaľ najkvalitnejší album My woman.

Olsen vyrastala v USA, bola adoptovaná, keď mala tri roky a neskôr sa presťahovala do Chicaga, kde pracovala v kaviarni a vo voľnom čase písala texty a tvorila hudbu. Jej ranná tvorba bola takmer čisto folková, no spomínaný album Burn your fire for no witness zaznamenal zlom, cítime tu prvýkrát vplyvy indie rocku a popu.

My Woman tento posun ešte zvýrazňuje, Angel sa inšpiruje 50. a 60. rokmi, piesne dosahujú dĺžku sedem minút. Ich korene sú na jednej strane indie rockové – „Shut up Kiss me“, „Give it up“, na strane druhej jemne folkové „Woman“, „Those were the days“, „Sister“. Práve spomínaný track „Sister“ je vyvrcholením albumu, z jemných minimalistických melódií sa na ňom Angel ponára do hlbších vôd elektronických gitár.

Úvodná „Intern“ hovorí o náročnosti existencie mladého človeka: „Doesn’t matter who you are or what you’ve done / Still got to wake up and be someone.“ („Nezáleží na tom kto si alebo čo si dokázal / Každé ráno musíš vstať a byť niekým.“) K téme sa vracia v piesni „Not gonna kill you“ „I’m just another, alive with impossible plans“ „Som len ďalší človek s neuskutočniteľnými plánmi.“

My woman je zlomový album Olsen, v ktorom sa nájdu mladší i starší (najmä milovníci Dolly Parton). Zároveň predstavuje jednu z najkvalitnejších nahrávok tohto roka.

Nick Cave and The Bad Seeds

Foto: Nickcave.com
Foto: Nickcave.com

Skeleton tree

5.0 / 5.0

15-ročný syn Nicka Cavea sa v júli minulého roku nešťastne zrútil v z útesu. Album Skeleton tree odzrkadľuje smútok zo straty dieťaťa a pretvára ho v niečo nové, jedinečné.

Cave sa na najnovšom albume posúva k mierne ambientnému štýlu, ktorý na predošlom albume načrtol v piesni „Push the sky away“. Melódie sú jednonástrojovo podané, typické bíty zostávajú v úzadí, najvýraznejšie ich cítiť v piesňach „Anthrocene“ a „Rings of Saturn“. Iné inštrumenty dostavajú priestor len na chvíľku, aby opäť mohli splynúť s jemnou melódiou.

Cave v piesňach ukazuje svoj starý známy spisovateľský talent, piesne sa pred poslucháčom otvárajú ako úlomky krátkych príbehov s melancholickým nádychom. Zvláštnym faktom je, že písanie textov k albumu bolo dokončené pred spomínanou tragickou udalosťou, no cítiť z nich Nickov smútok a bolesť. Spieva o potrebe blízkosti inej osoby, vzťahu k Bohu, vlastnej bezmocnosti a úbohosti či sociálnych témach: „I thought slavery had been abolished / How come it’s gone and reared its ugly head again?“ „Myslel som si, že otroctvo bolo zrušené / Ako je možné, že sa znova stáva problémom?“. Asi najbolestnejšia je pieseň „Magneto“, ktorá pravdivo opisuje ľudskú nedokonalosť. Cave tu spomína i vlastnú drogovú minulosť.

Skeleton tree je album ťažkých dní, ktorý v človeku hlboko zarezonuje. Text piesne „Anthrocene“ hovorí sám za seba: „All the things we love, we love, we love, we lose / It’s our bodies that fall when they try to rise“ „Všetky veci, ktoré milujeme strácame / Padáme, keď sa snažíme postaviť na vlastné nohy.“

1 – Poskytujem veľmi volný preklad z angličtiny, totiž koreň slova sa nedá modifikovať rovnakým spôsobom ako v angličtine.

Foto: Flickr.com

Teraz najčítanejšie