Denník N

Päť bodov, o ktoré by sa mohla opierať reforma školstva

Už istý čas na Slovensku prebieha diskusia o stave školstva a problémoch, ktoré negatívne zasahujú študentov aj učiteľov. V celkovom diskurze však chýbajú návrhy, ktoré by boli základom prenastavenia celého systému a nie iba hasením akútnych požiarov. Systém však nie je možné donekonečna iba hasiť, bude ho treba nastaviť tak, aby sa v ňom jednotlivé zložky navzájom dopĺňali a tvorili pevný kompaktný celok.

  • Je nutné zredukovať počet vysokých škôl, ktorých absolventi získavajú magisterské tituly. Je tu predpoklad, že kvalitní vysokoškolskí pedagógovia na menšej ploche dokážu lepšie garantovať profesionalitu a odbornosť štúdia. Treba zároveň nastaviť pravidlá prijímacích skúšok tak, aby sa na školy dostávali len tí najlepší v daných odboroch. Dostať sa a dokončiť takúto školu by malo byť otázkou prestíže a nie vidiny ľahkého získania vysokoškolského titulu. Výsledkom tohto prvého kroku je produkcia  stabilnej množiny absolventov pripravených na tradičné aj progresívne vzdelávanie.
  • Paralelne s týmto procesom treba nastaviť aj také platové tabuľky, ktoré by vystihovali novú realitu. Aby boli budúci absolventi magisterských štúdií motivovaní podstúpiť náročné skúšky a štúdium, musia im byť po jeho skončení garantované nadštandardné príjmy. Vysoké platy v tomto ohľade nie sú dostačujúca, ale nutná podmienka.
  • Súčasne s týmito krokmi treba zabezpečiť, aby sa na pozície pedagógov na základných a stredných školách dostávali naozaj tí najkvalitnejší absolventi a učitelia na základe objektívnych a praktických kritérií. Ak by sa nenastavili pravidlá v tomto v súčasnosti podceňovanom procese výberu pedagógov na pracoviská, žiadna reforma nebude príliš efektívna. Ak totiž aj zabezpečíte dostatok kvalitných absolventov a dostatok financií, pokiaľ sa na voľné miesta dostanú zamestnanci na základe známosti, predpokladanej lojality alebo ekonomickej výhodnosti resp. všeobecne na základe neobjektívnych kritérií, ostatné časti reformy nebudú účinné. Je teda potrebné, aby výberový proces na miesto pedagóga preveroval nielen motiváciu pedagóga, ale aj jeho odborné kvality a schopnosti potrebné na vytvorenie kvalitného vyučovacieho procesu. Objektivita musí byť zabezpečená členmi komisie, ktorá sa nemôže skladať len z vedenia a učiteľov danej školy, ale ideálna by bola aj prítomnosť zástupcu rodičov, odborov, prípadne nezaujatého pedagóga z inej školy*
  • Je dôležité, aby sa odbory definitívne odpolitizovali a pretrhli sa väzby na aktuálnu vládnu moc. Je potrebné vypracovať nový systém celoštátnych odborárskych volieb, ktoré by funkčnejšie odrážali realitu preferencií a dôvery samotných učiteľov vzhľadom k ich zástupcom. Voľby do odborov by mali byť významnou udalosťou pre každú školu, pretože práve odbory by mali zabezpečovať ochranu celého učiteľského stavu. V súčasnosti sa dajú celoplošné voľby realizovať prostredníctvom internetu a je ich možné jednoduchým spôsobom uskutočniť v priestoroch samotnej inštitúcie.
  • Je dôležité prostredníctvom orgánu tvorenom pedagógmi z praxe vstúpiť aj do samotnej exekutívnej sféry, ktorá je aktuálne privilégiom ministerstva. Ukazuje sa totiž, že v súčasnosti sú niektorí aktívni a verejne známi učitelia oveľa schopnejší v príprave edukačných stratégií, originálnych a praktických postupov a celkovo sú oveľa viac v kontakte s pedagogickou realitou, než mechanizmus ministerstva, ktorý je z väčšej časti výsledkom politických nominácií a tlakov, ktoré nesúvisia s problematikou školstva. Takéto samotnými pedagógmi volené orgány by mali byť dôležitým prvkom pri prispôsobení učebných osnov realite a tiež orientovaní budúcich obsahových, či celkových štruktúrnych reforiem.

Tieto stručne načrtnuté body so sebou navzájom korelujú a tvoria kompaktný systém. Odstránenie jedného bodu môže mať za následok nestabilitu a neefektívnosť celého systému. Dá sa povedať, že základnými priesečníkmi týchto bodov sú kvalitnejší, lepšie zaplatení učitelia, väčšia stavovská autonómia a systém pripravený reagovať na požiadavky prítomnosti. Každá politická strana alebo organizácia, ktorá to myslí s kvalitou a reformou školstva vážne, si musí uvedomiť, že bez týchto možno radikálnych a odvážnych krokov, to tak ľahko nepôjde. Vzhľadom k tomu, že svet za pár rokov prežije výraznú technologickú zmenu vyplývajúcu z robotizácie výroby, razantného rozšírenia nanotechnológií, dominancie sociálnych médií a informačných technológií a nových otázok bioetiky; môže školstvo na jednej strane zaseknuté v hĺbke dvadsiateho storočia a na strane druhej v korupciou deformovanom trhovom prostredí prostredí raného kapitalizmu, znamenať skutočnú spoločenskú katastrofu.

Samozrejme, toto je iba päť základných štruktúrnych bodov, ktorých realizáciou by sa mohla začať skutočne celková masívna a efektívna reforma školstva. Jej ďalšou súčasťou by samozrejme mohli byť špecifiká ako napríklad progresívne zriaďovanie škôl so špecializáciou na výpočtovú techniku, väčšie kompetencie školy a učiteľa vzhľadom k učebnému plánu, flexibilnejšie možnosti žiakov a študentov voliť si preferované predmety, prehodnotenie príliš veľkého počtu žiakov v triedach atď.

* Aplikácia tohto bodu predpokladá najmä štátne školy, pri súkromných školách by to bolo isté zasahovanie do ich kompetencií. Súkromné školy však budú pod tlakom zvyšujúcej sa kvality štátnych škôl nútené vyberať takisto kvalitných pedagógov podľa objektivizovaných kritérií.

Teraz najčítanejšie