Denník N

Hodnoty „zvráteného“ západu

by Snoron.com
by Snoron.com

Už sú to takmer tri mesiace čo žijem a študujem na univerzite v Anglicku. Po krátkej dobe, okrem prudkých zmien počasia a pár minimálnych kultúrnych rozdielov na ktoré si človek rýchlo zvykne sa vám začne život na „západe“ otvárať v celej úprimnosti.

Mnoho našincov sa tejto skúsenosti bojí a v strachu pred zlým západným liberalizmom obmedzia svoju skúsenosť zo západnej demokracie na krátke dovolenky po pamiatkách a turistických atrakciách. Domov si tak miesto skúseností a obohatení o nové podnety prinášajú maximálne kľúčenky a gýčové suveníry.

 

Ahoj, alebo teda dobrý deň. Neviem aké oslovenie máte radi pri vašej malomestskej ctižiadostivosti. Píšem Vám teda s najväčšou možnou úctou a pokorou aby som sa pokúsil načať zaujímavé podnety..ale iba tak spomenúť, nedajbože by som vám ešte do hlavy nainfikoval nejaké zvrátené liberálne myšlienky! Ako sa mám na tom prehnitom západe sa pýtate? Ale no, také slová. Nie je to až také zlé ako sa Vám zdá.. Že ste čítali na internete o tom aké to tam je zvrátené? Ste si istý, že to nebola nejaká konšpiratívna stránka? Aha, slobodný vysielač, ten nie je podplatený západom, aha ok. Už rozumiem. Nie nie, ešte ma nikto nechcel kúpiť, ani uniesť, ani prekonvertovať. Sľubujem. O pedofiloch v parlamente som nepočul, ani o dekadentných ateistoch čo vyhadzujú zo škôl veriacich. Nie nemusíte sa o mňa báť, židia ma neplatia, nepracujem pre Američanov..Chcel som len porozprávať o tom ako mi je na univerzite v Anglicku. Prečo krútite hlavou? Že v Anglicku vládnu Sorošoví poskokovia? Aká multikulti nadvláda? Že som ešte moc mladý na to aby som pochopil čo za zlo západ predstavuje? No dobre teda. Asi som spravil chybu. Asi som mal ostať doma, s vami bez infekcie západného neo-liberalizmu…

Takto vyzerá častá debata medzi mnou a mnohými mojimi známymi doma, odkiaľ pochádzam.

Odpustím si pre zmenu časté analógie s našou krajinou. Nemyslím si, že je fér porovnávať neporovnateľné a predsa len pre mňa obe krajiny (alebo pojem východ/západ) predstavujú dva rozdielne svety. V oboch sa cítim inak príjemne, v oboch sa viem pohodlne orientovať bez toho aby som sa v nich stratil. V jednom z nich mi je však o niečo pohodlnejšie a to hlavne kvôli hodnotám za ktorými stojí a ktoré sú mnohými ľuďmi z mojej krajiny súdené a v spleti poloprávd hodnotené ako deštruktívne. Nie je však zarážajúce, že najväčšími bojovníkmi proti „zvrátenému západu“ sú ľudia, ktorí sa najbližšie so západom stretli niekde na predmestí Viedne. Preto vnímam veľmi citlivo akúkoľvek neopodstatnenú kritiku voči krajine a systému, ktorý mi ponúkol rovnaké možnosti ako svojim obyvateľom. Preto si vždy po hlúpej a paranoidnej kritike vravím

„Ale čo ak..?“

Čo ak som na vysoko vyspelom a progresívnom území, ktoré háji práva všetkých bez rozdielu na to kým sú, pokým sú ochotní vyznávať rovnaké, férové hodnoty? Čo ak mi dal západ možnosť na ktorú by som čakal v našom okolí ako na lavičke na Godota? Čo ak je to všetko inak a za hranicou poloprávd, klamstiev a hlúpych konšpirácií sa otvára svet slobody, možnosti a tolerancie, ktorý ma ako nového člena berie rovnoprávne a od začiatku bez pochýb o mojom význame v novej spoločnosti?

Je to svet v ktorom majú všetci ľudia šancu prejaviť sa a byť vnímaní vážne pokým sú ich požiadavky a nároky legitímne a opodstatnené. V takomto svete sa na vaše nápady nereaguje „Načo?“ ale „Ako to spravíme?“ Nepozerá sa na vás cez nálepky a definície ale ako na nepopísaný papier, ktorý má rovnaké právo byť veľkým, dôležitým článkom pre spoločnosť ako ktokoľvek iný. Je to svet, ktorý som ochotný chrániť a podporovať vo všetkých sférach, ktoré sa ma týkajú pretože verím, že je to svet správny a férový. Preto keď sa ráno zobudím v mojom univerzitnom mestečku v Anglicku (alebo kdekoľvek inde na západe, kde sa dá môj opis aplikovať), pociťujem radosť, že môžem byť súčasťou sveta, ktorý vyznáva rovnaké, správne hodnoty ako ja a nehanbím sa za ne postaviť a nahlas povedať všetkým zakomplexovaným, prekonšpirovaným a naivne zblbnutým paranoikom, ktorí považujú západný svet za zvrátený a bezhodnotový – Vôbec netušíte o čom meliete.

 

(Venované všetkým tým, ktorí nahradili svoje presvedčenia a hodnoty strachom a nenávisťou.)

 

 

 

Teraz najčítanejšie