Denník N

Jojo Porubsky: Každú prekážku musíme vedieť prekonať čo najlepšie

Prečítajte si rozhovor s víťazom crossfitových súťaží Czech Beast Challenge v Prahe a Dalmatian Throwdown v Chorvátsku Jozefom ,,Jojom“ Porubským o tom, ako vyzerá jeho všedný deň, na akú súťaž sa momentálne pripravuje a prečo by on osobne nesponzoroval niektorých atlétov.

Jojo, v čom je najväčší rozdiel medzi bežným CrossFiterom a CrossFit atlétom?

Bežný CrossFitový cvičenec cvičí hlavne preto aby bol zdravý a aby sa odreagoval, aby sa naučil nové veci, a podobne. Samozrejme, CrossFitový atlét cvičí tiež pre rovnaké dôvody, ale okrem toho chce byť najlepší, chce posúvať limity a je ochotný tlačiť tieto ciele až za hranice. V našom okolí ešte nie je CrossFit taký rozvinutý aby si atlét mohol cvičením zarábať na živobytie.

Kedy bežný CrossFiter zistí, že by sa mal skúsiť venovať CrossFitu profesionálne?

Keď v sebe odhalí svoj potenciál a hlavne keď zistí, že ho to baví viac ako hocičo iné a keď si uvedomí, že je ochotný pre to obetovať všetko.

Ako vyzerá momentálne tvoja sezóna? Na akú súťaž sa pripravuješ?

Momentálne mám za sebou dve súťaže, Dalmation Throwdown v Chorvátsku a Czech Beast Challenge v Prahe. Obe sa mi podarilo vyhrať. Týždeň na to som už súťažil v Madride, kde som bojoval o pódiové umiestnenie, no nakoniec som sa musel uspokojiť so 6. miestom. O necelý mesiac som absolvoval vrchol sezóny vo francúzskom Nice, kde sa konala jedna z najväčších súťaží v Európe The Alpha Games. Tu som sa umiestnil na 5. mieste v silnej konkurencii. Na začiatku roka som skončil druhý na Central Europe Throwdown a v Grécku na Athens Throwdown som obsadil 12. miesto. Teraz sa sústredím na ďalšiu prípravu na novú sezónu.

jojo-1

Nedávno sa skončili CrossFit Games 2016. Mal si tam nejakého obľúbeného atléta? 

Áno, môj vzor je Brent Fikowski. Sledujem ho už dlho a tento rok sa dostal prvýkrát na CrossFit Games a skončil na perfektnom 4. mieste (od tretieho miesta ho delilo extrémne málo). Tento chlapec má približne rovnaké predispozície ako ja a vo väčšine cvikov je prakticky v nevýhode kvôli svojej výške. Preto nesmierne oceňujem jeho výkony. Jeho charakter a prezentovanie sa by mali ísť príkladom pre všetkých.

 Ako vyzerá tvoj bežný deň?

Trénujem päťkrát do týždňa, 2-3 fázovo. Môj bežný deň trávim takmer celý v gyme. Ráno o 7:00 robím skupinový tréning s ľuďmi, potom trénujem doobeda, idem sa najesť, vybaviť veci ak mám, a potom naspäť do gymu, znovu trénujem, od 17:00 mam znova skupinové tréningy. Ak trénujem tri fázy, tak večer ešte idem tréning medzi skupinovými tréningami.

Veľmi často sa v súvislosti s CrossFit atlétmi používa slovo regenerácia a doplnky. Je naozaj také neobyčajné, že po tak intenzívnom výkone sa telo dokáže za tak krátky čas zregenerovať?

Všetko záleží od jednotlivcov. Niekto sa regeneruje rýchlo, iný zase pomaly. Tomu treba mať prispôsobený tréningový plán, pretože sa môže ľahko stať, že sa atlét pretrénuje. Čo sa v podstate aj často stáva. Treba mať hlavne dobrú stravu, dobrý spánok a rozumný tréning.

Tréningový plán si tvoríš sám?

Trénujem v mojom gyme CrossFit Nitra a v bratislavskom CrossFit Pressburg gyme. Trénujem podľa internetového programu, ktorý si ale upravujem tak, aby spĺňal všetky moje požiadavky. Z mojich vedomostí a skúseností už viem, čo všetko musím do programu aplikovať aby bol vyvážený, progresívny, ale zároveň rozumný.

Pre začiatočníkov odporúčam navštíviť gym s kvalitnými trénermi (treba si dať pozor na ľudí, ktorí sa iba hrajú na trénerov) a pre pokročilejších cvičencov, ktorí chcú niečo iné ako skupinové tréningy, odporúčam nájsť si pre nich vhodný tréningový plán.  Momentálne pracujem na tvorbe online programu pre verejnosť. Bude to zamerané hlavne pre slovenskú a českú komunitu a bude nastavená pre začiatočníkov a aj pokročilejších cvičencov a atlétov. Chcem posunúť moje skúsenosti a vedomosti ďalej, aby mohli ľudia napredovať, nech sú hocikde.

jojo-4

Je súťaženie v CrossFite vhodné pre pokročilých bodybuilderov? Majú napríklad nejakí úspešní kulturisti šancu?

To je veľmi individuálne. Bodybuildingové základy môžu byť rozhodne devízou v CrossFite. Profesionálny kulturisti sú už trochu inak nasmerovaní a ich svalový objem by im v určitých oblastiach mohol robiť problémy.

Aké je povedomie o CrossFite ako športe na Slovensku? Vnímajú Slováci že v tom niekto súťaží?

Na Slovensku sa CF komunita stále rozrastá, myslím si, že ešte u nás CrossFit nedosiahol svoj potenciál. Na to je ale dôležité robiť ho dobre, aby ľudia plne dôverovali tomuto smeru. V skutočnosti sa do CrossFitu angažujú odborníci z každého športového odvetvia, takže kvalita tam určite je. Je len na tréneroch a prevádzkovateľoch gymov aby boli dobrými ambasádormi tohto krásneho športu.

Môžem s hrdosťou povedať, že mám tú najlepšiu podporu, akú môžem mať. Moja komunita v Nitre a v Bratislave je taká silná, že dokáže ohúriť všade kam prídeme. Držíme spolu a navzájom sa podporujeme. Ja chcem všetko odovzdať im a oni odovzdávajú všetko mne, takisto keď sa jedná o iných cvičencov. Sme jedna rodina.

jojo-3

So sponzormi na Slovensku nie je problém?

No, nie je to rozhodne jednoduché. Samozrejme, človek musí dosahovať určité výsledky, ale nie je to len o tom. Keď chce byť niekto sponzorovaný, musí ísť príkladom, a musí byť inšpiráciou pre ostatných. Ja osobne by som nikdy nesponzoroval atléta, ktorý sa nevie chovať, či už v spoločnosti, alebo na sociálnych sieťach. Pre takých ľudí v tomto športe jednoducho nie je miesto.

Moji sponzori sú PowerWear.sk, najväčší e-shop s crossFitovým oblečením na Slovensku, Power Gears, jeden z najväčších európskych predajcov silovo-kondičného equipmentu a Momentum Clothing, oblečenie pre bežné nosenie a zároveň pre šport. Je to značka, ktorú som založil ja s mojou priateľkou a kamarátom a sme na ňu najviac hrdí. Sponzorstvo je pre mňa viac, než len dostávať nejaké veci. Znamená pre mňa niečo ako dlhodobý vzťah, je pre mňa dôležité aby sa obe strany cítili dobre a spoločne napredovali.

No a otázka na záver. Je nejaký workout, ktorý vyslovene neznášaš?

Túto otázku som už úplne eliminoval. Keď chcem byť najlepší, tak ma to bude len brzdiť. Faktom je, že musíme vedieť prekonať akúkoľvek prekážku čo najlepšie. Takže keď zistím, že niečo nemám rád, tak to radšej budem robiť tak často, až si to zamilujem.

Autor fotografií: StevieD Photography

 

 

 

Teraz najčítanejšie