Denník N

Škola zabíja kreativitu? Pozrite si, ako to zmeniť

Jednou z najsledovanejších prednášok na TED je „Do schools kill creativity?“ od uznávaného odborníka na vzdelávanie Kena Robinsona. Mnohí s jej posolstvom určite súhlasia – áno, školy zabíjajú kreativitu a v deťoch nerozvíjajú potrebné zručnosti pre meniaci sa svet 21. storočia. Súhlasia možno aj preto, že ich predstavy o súčasných školách pochádzajú z vlastnej, často subjektívnej skúsenosti. Pozrite si, ako sme sa pokúsili rozvíjať design thinking so žiakmi na malej štiavnickej škole a zároveň si pritom užili zábavu.

Čo sa majú žiaci v škole naučiť? Koľko ľudí, toľko názorov. Čoraz väčšia zhoda však panuje v tom, že memorovanie množstva faktov dnes už nie je potrebné tak, ako kedysi. Dôležitou súčasťou školského vzdelávania vo vyspelých štátoch sveta sa preto stáva rozvoj zručností (skills), ktoré sú využiteľné v praktickom živote.

Tieto zručnosti sa dajú, samozrejme, pri využití vhodných metód rozvíjať aj v rámci konkrétnych vyučovacích predmetov, niekedy sa však oplatí vykročiť do neznáma. Takýmto krokom môže byť aj vnášanie prvkov tzv. design thinking. Príklady toho, ako ho aplikovať do prostredia školy nájdete napr. na tejto alebo tejto stránke.

Na súkromnej ZŠ Bakomi sme sa rozhodli začať s tvorivou aktivitou, do ktorej by sa mohli zapojiť žiaci bez rozdielu veku, čo vyhovuje našim spoločným aktivitám (napr. práca s mapou), počas ktorých sa učia všetky deti vo vekovo zmiešaných skupinách. Rozvoj ich sociálnych zručností a kooperácie bol tak doplnený o ďalší vzdelávací aspekt.

Voľba padla na Marshmallow Challenge, ktorý je okrem škôl využívaný aj ako súčasť firemných teambuildingov. O tejto kreatívnej výzve sa dozviete viac v TED prednáške od Toma Wujeca (sú k nej dostupné aj slovenské titulky).

dsc02565

O čo ide? Úlohou približne štvorčlenných tímov je v stanovenom čase 18-minút postaviť, čo najvyššiu vežu. Materiál, ktorý majú k dispozícii pozostáva z 20 špagiet, 92 cm lepiacej pásky, 92 cm špagátu a jedného marshmallow, ktorý musí byť navrchu konštrukcie. Podrobné inštrukcie v angličtine sú dostupné tu, skrátené v slovenčine sú nahraté na virtuálnom úložisku.

dsc02572

Úspech tímov nezávisí ani tak na veku (a mnohokrát ani na vzdelaní) členov, skôr na ich schopnosti generovať originálne riešenia problému, overovať navrhnuté prototypy a zlepšovať ich až po finálnu konštrukciu, ktorá musí uniesť váhu marhmallow a celá sa pritom nezrútiť.

dsc02577

Čo  sa zdá byť jednoduchým, býva neraz komplikované. Výnimkou nie je ani Marshmallow Challenge. Jednotlivé tímy prišli s originálnymi riešeniami, niektoré z nich však neodhadli stabilitu stavieb, čo napokon viedlo ku kolapsom. Našťastie išlo len o zrútenie stavieb, nie psychiky žiakov :)

dsc02592Ak  platí, že človek sa najviac učí na vlastných chybách, žiaci sa toho počas chvíle naučili viac, ako na niekoľkých vyučovacích hodinách, počas ktorých by boli len pasívnymi prijímateľmi už predžutých informácií.

dsc02583

Ak  budete nabudúce počuť, že slovenské školy sa v posledných dvadsiatich rokoch vôbec nezmenili, prosím vás, myslite na nás a na ďalšie stovky škôl, ktoré robia so žiakmi aktivity, ktorých množstvo a rôznorodosť ma neprestáva udivovať. A vôbec nezáleží, či ide o súkromné, alebo štátne školy. Sme tu  – učitelia, ktorí neučia len preto, lebo nemáme inú možnosť.

dsc02595 dsc02570 dsc02581 dsc02597 dsc02582

Moje názory na školstvo a vzdelávanie môžete spoznať bližšie aj v rozhovore na portáli Čierna labuť. Námety vzdelávacích aktivít a články venujúce sa (školskej) geografii sú zas dostupné na Lepšej geografii.

 

Teraz najčítanejšie