Denník N

Najväčšia reforma školstva je vonku! Všimol si to niekto?

Zdroj foto: TASR
Zdroj foto: TASR

Médiá na reformu zareagovali skromne, spoločnosť si tento zásadný plán takmer nevšimla. Prečo?

Je to možno preto, že dokument nie je dosť revolučný, prekvapivý a je málo konkrétny? Ale povedzme si najprv pozitíva. Je veľmi chvályhodné, že takýto dokument vznikol a že plánuje reformu školstva na desať rokov (takto to robili aj krajiny, ktoré úspešne zreformovali svoje školstvo, ako Estónsko alebo Fínsko), pretože dlhodobý plán pre školstvo sme tu potrebovali.

Čo prišlo, je dvadsať strán myšlienok a vízií, ktoré sú veľmi prínosné, mnohé progresívne (často zhodujúce sa s mojimi myšlienkami a názormi) a určite potrebné. Ale nič konkrétne. A nič viac si dokument ani nedával za cieľ – mal načrtnúť vízie a neskôr ich rozpracovať v podobe jednotlivých akčných plánov a opatrení. Ministerstvo si nenastavilo latku privysoko a svoj cieľ splnilo. Možno aj preto jeho dokument, hoci je kvalitný v medziach, ktoré si nastavil, veľký rozruch nevyvolal.

Keď som si dokument ministerstva čítal, bili sa vo mne rôzne pocity. Hovoril som si, dobré myšlienky, tu udreli klinec po hlavičke, toto naozaj treba, tu niečo chýba… Napríklad som mal pocit, že materiál len hmlisto opisuje, ako dosiahnuť vyššiu kvalitu školstva. Tá je obzvlášť dôležitá v dnešnej dobe a hlavne v roku, keď očakávame výsledky testov PISA. Tie boli naposledy – jemne povedané – nie najpriaznivejšie. A ďalšie pocity, ktoré som pri čítaní dokumentu mal, boli: Kde sú konkrétne kroky? Kedy sa zrealizujú jednotlivé zmeny? Ako? Koľko to bude trvať? Ako to zafinancujú?

Chýbali mi tam detaily a presnejšie ciele. Na materiáli robilo viacero odborníkov niekoľko mesiacov, ministerstvo ho plánovalo predstaviť s veľkým treskom a napokon prišiel iba s prskavkou v ruke a v tichosti sa mihol kdesi v zákutí internetu. Na čas, ktorý mu bol venovaný, je pomerne všeobecný. Vízií a ideí sme sa už napočúvali za uplynulý rok dosť. Teraz by bolo dobré prejsť k reálnym opatreniam.

Navyše, teraz má prísť diskusia s verejnosťou, čo chválim. Ale ďalej? Kedy vydá ministerstvo aktualizovanú verziu materiálu? A kedy vydá časť pre vysoké školstvo? A kedy tú prekonzultuje s verejnosťou, aktualizuje a vydá? A čo potom? Veľmi by som bol nerád, kebyže zas skončíme pri tom, že sa budú vypracovávať nekonečné analýzy a hodnotenia a my si iba povzdychneme a realizácie sa nedočkáme.

Okrem toho, že materiálu ministerstva chýba konkrétnosť, chýba mu aj ďalšia vec. Garancia ministerstva školstva, že má na realizáciu reformy plnú podporu ministerstva financií. Ide o plány ako zvýšenie platov učiteľov na 80 % priemeru vysokoškolsky vzdelaných ľudí, zabezpečenie materiálno-technického vybavenia škôl s použitím moderných technológií, garancia predškolského vzdelania od troch rokov, bezbariérový prístup do škôl, rozšírenie učiteľských tímov o psychológov, špeciálnych pedagógov, sociálnych pedagógov, asistentov a výchovných poradcov.

Bol by som mimoriadne rád, keby ministerstvo financií všetko toto bez váhania odkleplo a naštartovalo túto reformu. Ale niečo mi hovorí, že to tak hladko nepôjde. Ak si dáva minister školstva takéto ambiciózne ciele, bolo by dobré, keby ich rovnako ambiciózne podporoval aj minister financií. A ak aj táto vláda myslí vážne, že školstvo je jej prioritou, mala by vytvoriť časový harmonogram pre plnenie jednotlivých cieľov reformy.

Doteraz sme počúvali o najväčšej reforme školstva a očakávali sme jej príchod vo veľkom. Napokon sa iba v tichosti priplichtila na stránku ministerstva. Nie som skeptický, stále si myslím, že reforma môže prísť a môže prísť vo veľkom a môže priniesť skutočne veľké a snáď aj pozitívne zmeny. Len jej vstup na scénu bol akýsi opatrný a nenápadný.

 

P.S: Ak sa chcete dozvedieť viac o plánovanej reforme školstva priamo od autorov, príďte si ich vypočuť a diskutovať s nimi do Café Scherz v Bratislave v stredu 26.10 o 18.00.

Teraz najčítanejšie