Denník N

Filmové zlomené dievča šliape vo vlaku na päty tomu knižnému

Recenzia

Originálny príbeh Pauly Hawkins sa dočkal svojej filmovej verzie len rok a pol potom, čo bola na trh uvedená knižná predloha. Dievča vo vlaku dokazuje, že film môže byť minimálne taký dobrý, ak nie lepší, ako kniha. Stáva sa to veľmi ojedinele, osobne som mala tento pocit len pri Süskindovom Parféme, no teraz sa zopakoval. Naozaj, ak nepočítam, že Raňajky u Tiffanyho ďaleko predčili svoju knižnú predlohu, Emily Blunt vdýchla knižnej Rachel dušu. Skutočne utrápenú a zlomenú dušu každodenne sediacu vo vlaku a túžiacu po živote, ktorý vidí pri trati.

Režisér snímky Tate Taylor má za sebou neúspešný debut Pekne hnusní ľudia z roku 2008, no následne sa vyšvihol na tie najlepšie priečky so svojím ďalším filmom z roku 2011 Čiernobiely svet o pohľade na postavenie žien v spoločnosti. O tri roky neskôr nakrútil životopis speváka Jamesa Browna, ktorý sa takisto nestretol s veľmi dobrými ohlasmi.

Dievča vo vlaku je Taylorovou štvrtou väčšou celovečernou snímkou, ktorá potvrdila jeho talent na zdôraznenie najdôležitejších aspektov v tomto prípade z konkrétnej knižnej predlohy. Časti pôsobiace v knihe mätúco usporiadal do veľmi kvalitného a organizovanejšieho celku. Odzrkadlilo sa to najmä na vnímaní príbehov a súvislostí medzi troma ženami. Je pravda, že tomu do značnej miery pomohla aj vizualizácia, no celková koncepcia a zostavenie scenára je nemenej dôležitá. Taylorovi sa v spolupráci s Erin Cressidou Wilson, autorkou scenárov k niekoľkým vysoko hodnoteným snímkam, podarilo naplno zdôrazniť povahové črty jednotlivých postáv, ktoré patria v psychologickej dráme k jej najdôležitejším súčastiam. Síce mala snímka nádych Fincherovho Strateného dievčaťa (2014) s nie príliš hodiacimi sa scénami a lá Paťdesiat odtieňov sivej (2015), napriek tomu sa neskôr dokázala ubrať vlastným smerom.

the-girl-on-the-train-sony

Zlomené ženy a potenciálny talent

Zlomené. Tri naozaj vnútorne zlomené ženy, každá svojím vlastným spôsobom. Bolo až neuveriteľné, ako veľmi ste cítili strach, poníženosť, rozdrobenosť žien. Úpadok sa v tom tichu na plátne ozaj vznášal vo vzduchu a byť svedkom realistického zobrazenia bolesti v kine je naozaj ojedinelé. Mnohí ľudia sa možno s týmto thrillerom stotožňujú, každý má v sebe malý kúsok, ktorý túži po dráme, nebezpečnom milencovi, zakázanom vzťahu či tajnom voyeurizme, ktorý vás zvláštnym a nebezpečným spôsobom uspokojuje. V ťažkých chvíľach sa človek radšej upne na niečo nereálne, fiktívne, vytvorí si malé tajomstvo, ktoré predsa nikomu neublíži. Rovnako ako to praktikovala Rachel. No táto tajná stránka je v bezpečí dovtedy, kým si nezačne žiť vlastným životom a prerastie vás.

Emily Blunt (Rachel Watson) sa v tejto snímke predstavila v diametrálne odlišnej pozícii. Zatiaľ čo jej predchádzajúce úlohy boli totožné nielen z hľadiska typu postavy, ale aj čo do jej hereckého stvárnenia (Elis v Správcoch osudu, agentka FBI v Sicariovi, Rita Vrataski v snímke Na hrane zajtrajška), žena zničená alkoholom a životnými okolnosťami bola z celkom iného súdka. Poníženie, ľahostajnosť, samota, výpadky pamäte, manipulácia, opitosť, hanba a vnútorná rozorvanosť – to všetko dýchla z plátna priamo na divákov.

haley-bennett-the-girl-on-the-train

Nie je však jedinou herečkou, ktorá v snímke zažiarila.  Haley Bennett (Megan) sa doposiaľ objavovala len v menších a nevýrazných úlohách, svoj potenciál však v tejto snímke využila naozaj naplno. Herecký prejav bol veľmi prirodzený, zrejme sme sa dívali na zrod novej Jennifer Lawrence. Celkovo mal tento psychologický thriller dosť silné herecké obsadenie. Nie tak z hľadiska hollywoodskych mien, ale najmä z hľadiska silných a kvalitných hereckých výkonov. Vyniknúť pomohol postavám a celkovo aj príbehu stručný a výstižný scenár, ktorý tvorcovia zbavili zbytočnej vaty.

Prekvapivý zvrat a príliš veľa erotiky

Keďže som knihu čítala potom, čo som videla film, zvrat na konci ma naozaj dostal a akýmsi zvláštnym spôsobom nadchol. Možno niektorí nebudú súhlasiť, ale skutočne som sa už dlho nestretla s tým, že som neodhalila, kto je vrahom. Vo väčšine snímok začnete približne v polovici tušiť (ak nie hneď na začiatku), kto je vrah alebo ako sa film skončí či bude vyvíjať. V tomto prípade to bol ozaj prekvapivý koniec.

Napriek tomu, že zo scenáristického hľadiska a z hľadiska strihu a usporiadania bola táto snímka veľmi dobre spracovaná, erotické scény to kazili. Nič proti tomu, ale do tejto koncepcie sa to naozaj nehodilo, z významového hľadiska neboli vôbec dôležité. Sedieť na režisérskej alebo scenáristickej stoličke, dala by som im oveľa menší priestor. V tomto prípade by stačilo vzťahy jemne naznačiť, netreba to preháňať polminútovým lízaním palca.

the-girl-on-the-train-2-rebecca-ferguson-and-justin-theroux

Napriek menším výhradám šliaplo filmové Dievča vo vlaku na päty tomu knižnému. Naozaj sa nestáva často, aby film dobehol knihu, iba v prípade, ak o knihe ani netušíte. Emily Blunt môže byť na svoj výkon právom hrdá a divákom v koži zdevastovanej Rachel ukáže odvrátenú tvár života ženy, ktorá sa radšej ponorí do fiktívneho sveta zmanipulovaného jej vlastným exmanželom. Po Stratenom dievčati je to naozaj kvalitný kúsok z dielne psychologických thrillerov.

Réžia: Tate Taylor
Scenár: Erin Cressida Wilson
Predloha: Paula Hawkins (The Girl on the train)
Hrajú: Emily Blunt, Rebecca Ferguson, Haley Bennett, Justin Theroux, Luke Evans, Édgar Ramírez, Allison Janney, Lisa Kudrow, Laura Prepon a ďaší.

 

Foto: variety.com, hype.my, blackfilm.com, collider.com

Teraz najčítanejšie