Denník N

Po štyridsiatich rokoch je vo Vrakuni znovu železničná zastávka

Železničná zastávka Vrakuňa

Jedným z riešení, ako sa vyhnúť nekonečným zápcham, je sadnúť na vlak.

Nekonečné kolóny áut, to je denno-denná realita bratislavskej mestskej časti Vrakuňa. Denne cez ňu prechádza približne 50 tisíc automobilov. Z Vrakune vedú do mesta len dve cesty, jedna ide z Dunajskej Lužnej po Popradskej a Gagarinovej ulici, druhá z Mostu pri Bratislave pod Hradskej. Iná cesta prakticky neexistuje.

Nová (obnovená) zastávka vznikla vo Vrakuni po vyše štyridsiatich rokoch. Tá pôvodná bola zrušená v roku 1974. Vlak nestojí v zápchach a môže byť dobrou alternatívou voči situácii na cestách. Kým pred dvomi rokmi sa téma vybudovania železničnej stanice vo Vrakuni zdala ako sen, dnes je to realita. Po vyše štyridsiatich rokoch vo Vrakuni opäť zastavuje vlak. Cesta na stanicu Nové mesto trvá 6 minút, na hlavnú stanicu 14 minút. Oproti desiatkam minút strávených v zápche je to neporovnateľný rozdiel.

Vo víre diskusií o tom, čo všetko by pomohlo zhoršujúcej sa doprave v hlavnom meste (metro, obchvat D4+R7, parkovacia politika a podobne), je vybudovanie zastávky vo Vrakuni úplne konkrétnym a jednoduchým krokom. Bez veľkých rečí a drahých projektových dokumentácií, prakticky za pár tisíc eur.

Dočasnú vlakovú zastávku vo Vrakuni obsluhuje spoločnosť RegioJet, ktorá na základe zmluvy s ministerstvom dopravy od marca 2012 premáva na linke Bratislava – Komárno. V rannej špičke od 5 do 9h vypraví spoločnosť Regio Jet v smere na hlavnú stanicu 11 vlakov. Interval sa pohybuje v rozmedzí 15 až 30 minút. Cez deň je interval hodinový. V popoludňajšej špičke medzi 15 a 19h premáva opäť 11 vlakov v 15 až 30 minútových intervaloch. Cestovný poriadok možno nájsť tu >>

Železnice Slovenskej republiky projektujú terminál integrovanej osobnej prepravy vo Vrakuni, s jeho realizáciou sa však počíta v až rokoch 2017-2019. Kým sa tak stane, bude pre Vrakunčanov k dispozícii dočasná zastávka v tesnej blízkosti kruhového objazdu.

Toto riešenie môže byť vhodnou inšpiráciou aj pre iné mestské časti. Takto by si mohli pomôcť napríklad mestské časti Rača a Vajnory (vybudovaním záchytných parkovísk pri železničných staniciach Rača, Vajnory a Vinohrady a vybudovaním prestupného terminálu Mladá Garda), ale aj ďalšie mestské časti ako Devínska Nová Ves, Lamač či Ružinov.

Železničná zastávka Vrakuňa
Hotová železničná zastávka Vrakuňa
Železničná zastávka Vrakuňa
Železničná zastávka Vrakuňa
Výstavba dočasnej zastávky
Železničná zastávka Vrakuňa
Železničná zastávka Vrakuňa
Zastávka je umiestnená neďaleko kruhového objazdu
Železničná zastávka Vrakuňa
Takto má v budúcnosti vyzerať prestupný terminál (TIOP)
Terminály integrovanej osobnej prepravy (TIOP)
Existujúce a plánovené železničné zastávky v Bratislave

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Michal Feik

Ovplyvniť môžeme aj zdanlivo nemožné. Venujem sa marketingu, zdravým potravinám, ekologickej doprave a mestskému rozvoju.