Denník N

Zúfalstvo slovenskej dopravnej politiky

 

Pred 18 rokmi som pracoval ako hovorca iniciatívy Občania za lepšiu dopravu.

Keď dnes vidím, kam sa Slovensko odvtedy posunulo, je mi do plaču.

Premárnili sme obrovskú šancu a doplatili na neochotu, neschopnosť a skorumpovanosť kompetentných (nás samých?).

Čím konkrétne?

 

1)  Stavebné firmy vládnu

1-obchvat-shooty

 

Diaľnice sú u nás priam posvätné.

Zdôvodnenie ich výstavby je však často nedostačujúce a zavádzajúce (tunel Branisko, obchvat Bratislavy…),
vznikajú podozrenia z korupcie a netransparentnosti.

Dôveru nevzbudzujú ani kauzy z minulosti:
tunel Branisko,
vzťah Juraj Široký – Váhostav – Smer,
či povolebná zmena postoja Siete k obchvatu Bratislavy:

2-siet-obchvat

„Diaľničiari“ si skrátka svoje peniaze dokážu zabezpečiť u každej vlády, kým ťažkopádne železnice už desaťročia spia.

 

2)  Slabá podpora verejnej a cyklistickej dopravy

Vzhľad železničných a autobusových staníc hovorí za všetko. Tie bratislavské už niekoľko rokov pokorne čakajú na milosrdenstvo developerov, kým napr. Viedeň za ten čas dokázala svoju hlavnú stanicu kompletne zrekonštruovať a rozšíriť. Iste, Viedeň má oveľa vyšší rozpočet, rozdiel je však v prioritách – my ideme vyhodiť miliardy za obchvat.

 

obchvat

Infografika: Cyklokoalícia

 

 

Cyklisti sú u nás stále vnímaní buď ako rekreační športovci alebo adrenalínoví samovrahovia, čo na cestách zavadzajú motoristom. V porovnaní so západnými krajinami idú u nás na cyklistickú infraštruktúru iba odrobinky. Veľká vďaka všetkým nadšencom (napr. Cyklokoalícia), ktorí sa snažia o zlepšenie súčasného stavu.

 

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

 

 3)  Ustupovanie autám

Zaparkovať kdekoľvek, kedykoľvek a zadarmo je u nás priam základné ľudské právo.
No naše mestá neboli stavané na taký počet áut, aký zažívame v uplynulých rokoch.

img_20160212_075341 img_20160505_185536

Foto: Peter Netri (2 x)

Riešiť dopravné problémy budovaním nových ciest a parkovísk, je preto ako riešiť obezitu povoľovaním opasku.


Nejasná parkovacia politika, či absurdná možnosť parkovať a jazdiť po chodníkoch a zeleni, ukrajujú čoraz viac verejného priestoru, ktorý v civilizovanejších krajinách patrí chodcom a cyklistom.

Ukážkovým príkladom našej (de)mentality je výstavba garáží na bratislavskom hrade – na významnom archeologickom nálezisku.

 

4)  40 rokov bratislavského metra

Existujú už recesistické tričká s týmto budovateľským sloganom. Metro malo byť nosným dopravným systémom Petržalky. Tá stojí už 40 rokov, za ten čas sa zmenila na obrovské parkovisko, kým prvý kúsok metra-električky mesto krvopotne sprevádzkovalo tento rok…

shooty2-1000x630

 

Ako pozitívny krok tu však treba spomenúť výraznú modernizáciu vozového parku vďaka prostriedkom EÚ.

 

5) Rakovina satelitných obcí

Tento chorý trend sa nám ešte kruto vypomstí. Tisícky nových domov, celé štvrte bez verejnej dopravy a občianskej vybavenosti, úplne závislé na autách, ktoré každý deň upchávajú cesty a centrá miest.
Územné plány sú pre developerov často len zdrapom papiera (viď Stupava), ich cieľom je postaviť a predať nehnuteľnosti, bez akejkoľvek zodpovednosti za nárast dopravy, ktorý vyvolajú.
Okrem satelitných obcí sa to týka aj veľkých nákupných centier na okrajoch miest, ktoré vyvolávajú ďalší nárast dopravy a likvidujú malé lokálne obchody, ktoré boli dostupné aj peši.

 

Riešenie?  Cukor a bič

Pokiaľ bude cesta autom výhodnejšia ako verejnou dopravou, či na bicykli, tak niet divu, ako naše mestá vyzerajú.

Riešením je atraktívnejšia (= rýchla, lacná a spoľahlivá) verejná doprava, lepšie podmienky pre cyklistov, a zároveň opatrenia zNEvýhodňujúce automobilovú dopravu (napr. povinnosť platiť za KAŽDÉ parkovacie miesto, prísnejšie pravidlá parkovania, obmedzenie vjazdu do centra…).

Mestá majú byť bezpečným a príjemným priestorom predovšetkým pre chodcov a cyklistov. Zeleň a chodníky nesmú slúžiť ako parkoviská.
Tieto trendy už dávno fungujú v Západnej Európe. Viď príklady z Holandska,  Nórska, Fínska. Len u nás ešte stále majú prevahu dopravní plánovači s bezmocnou frázou, že „veď áut stále pribúda“.

Prosím, neriešme obezitu povoľovaním opasku…

 

 

Teraz najčítanejšie