Denník N

Zvrátený princíp spoločnosti Orange

Spol. Orange Slovensko, a.s. používa princíp, že výhodnejšiu zmluvu môžete dostať len na požiadanie, ale o nových možnostiach klienta neinformuje (aspoň v mojom prípade to tak bolo).

IT a prenos dát sa rozvíjajú závratným tempom. Keď som nastúpil v roku 1966 do Slovnaftu a začínal som na jednotke Delenie pyrolýznych plynov – neskôr Etylénová jednotka I. – zobrali nás na exkurziu do budovy počítača, dostali sme prezuvky a biele plášte. Na dlhej chodbe boli vedľa každých dverí veľké krabice, vysvetlili nám, že to je pamäť počítača. Každá krabica obsahovala 1 kilobajt pamäti! Dnes sa rozprávame o prenose gigabajtov …

Zdá sa, že v spoločnosti Orange Slovensko, a.s. vsadili na rýchly vývoj technológie. Uzatvárajú zmluvy s dvojročnou viazanosťou. Ja som takto uzavrel s nimi v roku 2008 zmluvu o poskytovaní mobilného internetu, s mesačnou sadzbou 16,70 € s tým, že ak prekročím určitý limit prenosu dát, doplatím podľa nejakého interného kľúča. Zmluvný objem dát som viackrát prekročil, zaúčtovali mi pekné sumy siahajúce až do 70 €. Aj tento rok som dostal dvakrát mastný účet za prekročenie objemu dát.

Žil som s tým až do tohto leta. Naivne som si myslel, že ak bude mať spol. Orange výhodnejšiu ponuku, upozornia ma na to, tak ako sa to robí v slušných spoločnostiach a obchodoch. Ich princípom však je, že sú potichu a lepšiu zmluvu dajú zákazníkovi až vtedy, keď ich o to požiada. Nie je tento princíp trochu (dosť) zvrátený? Predstavte si, že by vám dodávateľ elektriny dal zníženú sadzbu až potom, keď ho o to požiadate!

V auguste mi prišla upomienka, že som nezaplatil faktúru. Ja som si vtedy uvedomil, že môj provider mailovej služby zrušil pôvodnú e-mailovú adresu a ani neupozorňuje odosielateľa, že mail nebol doručený. Zavolal som preto do spol. Orange ohľadom zmeny mailovej adresy. Vtedy som sa náhodou dozvedel, že moja zmluva je už veľmi zastaraná, teraz mobilný internet poskytujú za 9,98 € mesačne a ak im zavolám, zvýšia rýchlosť a za neobmedzený objem dát zaplatím 3 € mesačne. Pritom mi bez začervenania účtovali v tomto roku dvakrát niekoľkonásobok pôvodnej sadzby za prekročenie objemu dát! Je vám povedomé odôvodnenie „zákon sme neporušili“?

V telefonátoch a korešpondencii som sa dozvedel, že fakturáciu za poskytnutú službu považujú za korektnú. Stačilo sa ozvať alebo prísť a dávno by som mal výhodnejšiu zmluvu.

Právo však pozná aj pojem zjavne nevýhodná zmluva. Takou sa podľa môjho názoru stala moja zmluva so spol. Orange v momente, keď spoločnosť uviedla ponuku na lacnejšiu službu s prakticky rovnakým obsahom. Staré zmluvy však nechávajú lišiacky (a asi neoprávnene) v platnosti. Po zavedení novej sadzby za službu (alebo novej služby s rovnakým obsahom – nedostával som predsa predtým ružový internet a teraz iba šedý) mi mohli – a mali fakturovať zníženú sumu, ako to bez novej zmluvy urobili teraz v septembri. To by sa síce priečilo „platnej“ zmluve, ale bolo by to férové a etické. Alebo ma mali na nové možnosti upozorniť a navrhnúť mi novú zmluvu. To by bolo férové a slúžilo by to spoločnosti Orange ku cti. Neurobili to celé roky!

O koľko mala spol. Orange nižšie náklady na poskytovanú službu v septembri než v auguste, keď zmenila fakturovanú sumu zo 16,70 € na 9,98 €? Podotýkam, že to urobili len na základe telefonátu, bez novej zmluvy.

Alebo inak: Ak by som uzatvoril zmluvu na túto službu v júli, boli by mi za august účtovali 9,98 €. Ak by som zmluvu uzatvoril pred rokom, za rok by som zaplatil 12 x 9,98 € = 119,76 € a nie 12 x 16,70 = 200,40 €, teda rozdiel v môj neprospech len za jeden rok je 12 x 6,72 = 80,64 €. S pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou môžem povedať, že náklady spol. Orange by to neovplyvnilo. Samozrejme, moje platby (a platby iných so starou zmluvou) ovplyvnili zisk spoločnosti, a tým aj prémie manažérov. Ak tento stav trval 6 rokov, suma účtovaná v môj neprospech je okolo 500 €. Je to viac ako jedna priemerná mesačná starobná penzia.

Pridajme ešte trochu matematiky. Napríklad pri zavedení tejto nižšej sadzby povedzme tisíc zákazníkov uzatvorilo novú zmluvu o mesiac neskôr. Spol. Orange získala 1 000 x 6,72 = 6 720 €. Ak by tých zákazníkov bolo 10 000 a novú zmluvu by uzavreli po jednom roku, bolo by to 10 000 x 12 x 6,72 = 806 400 €. Výpočet je zámerne veľmi striedmy, reálne číslo je pri 4 miliónoch zákazníkov určite podstatne vyššie. Okrádali by predsa seba a svoje rodiny, ak by spoločnosť o takúto sumu pripravili!

V poslednom telefonáte mi pracovník Orange neustále opakoval (a predtým iní dvaja), že k tomu čo bolo, sa už spoločnosť zásadne nevracia. Žiadne vrátenie peňazí, o ktoré ma spoločnosť ošklbala, neprichádza vraj do úvahy. Stále rozmýšľal „ako mi pomôcť“, navrhoval mi napr. zníženie platby o 15%, ale už nie zo sadzby 9,98 € mesačne, ale z 8,98 € mesačne. Vzhľadom na môj vek 73 rokov, musel by som patriť k tým nešťastníkom, ktorí budú postihnutí extrémnou dlhovekosťou, aby sa mi uvedená suma „vrátila“.

Napadla ma jedna analógia. Na platni S vetrom opreteky je skladba Bicykel, v ktorej Julo Satinský spieva ako mu Fero ukradol bicykel, a teraz mu ho raz týždenne nakrátko požičiava, potom ho však Ferovi musí vrátiť, lebo inak by sa s ním Fero prestal kamarátiť.

Druhá analógia je o šmejdoch, ktorí predávajú dôverčivým dôchodcom predražený tovar.

Ktorá z nich by sa asi manažérom spol. Orange viac páčila?

 

 

Teraz najčítanejšie

Pavel Mokráň

V roku 1965 som bol promovaný za inžiniera chémie, 25 rokov som pracoval v Slovnafte, z toho vyše 2 rokov v nábehovom tíme rafinérie Baiji v Iraku. Pol roka som v Emirátoch nabiehal odsoľovačky morskej vody. Od roku 1991 som pracoval ako prekladateľ. Ako spoluautor som vydal 6 slovníkov. Preložil som niekoľko kníh, naposledy Elon Musk (2015) a Prielom v autizme (2016).