Denník N

Facebook umožňuje nahlásiť falošné správy. Zatiaľ to ale nemá zmysel robiť

Otestoval som, čo sa stane, keď chcete Facebooku nahlásiť vymyslenú správu.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg najprv problém falošných správ zľahčoval, v sobotu už ale predstavil sériu opatrení, ktoré sociálna sieť plánuje zaviesť. Jedným z bodov bolo aj ľahšie nahlasovanie dezinformácií a hoaxov, aby sa o nich vo Facebooku rýchlejšie dozvedeli.

Britská BBC v utorok popísala, ako ľahko je možné upozorniť na falošnú správu. Systém som preto vyskúšal – a výsledok ma nepotešil.

Ako sa môžete upozorniť na vymyslené správy a kde je problém?

1. krok

Vpravo pri každom príspevku na Facebooku je možné rozbaliť menu. Vyberiete možnosť “Nahlásiť príspevok” (Report post).

1a

2. krok

Z ponúknutých možností vyberiete “Myslím si, že to na Facebook nepatrí” (I think it shouldn’t be on Facebook) a kliknete na Pokračovať.

2a

3. krok

Zaškrtnete, že “Je to vymyslená správa” (It’s a false news story).

3a

Problém

V štvrtom kroku by mal mať človek možnosť upozorniť správcov facebookovej stránky, že šíria falošnú správu. Tiež by mal mať človek možnosť skryť či zablokovať stránku a zároveň upozorniť administrátorov firmy Facebook, že na ich webe niekto šíri nezmysly. Posledná možnosť ale chýba.

4a

V súčasnosti teda môžete falošnú správu nahlásiť, ale vaše upozornenie nepôjde adminom ako požiadavka na Support. Nemusia sa ním teda zaoberať a nemusia človeku ani odpovedať, ako správu posúdili a čo s ňou urobili.

Sľubované “easy reporting” teda zatiaľ nijakým spôsobom nerieši problém šírenia falošných správ na Facebooku. Teda, pokiaľ za riešenie problému nepovažujeme to, že si ich skryjeme, zablokujeme. Že zavrieme oči pred nezmyslami, ktoré inak zasahujú davy ľudí.

Samozrejme, aj takéto nahlásenia môže Facebook evidovať a raz s nimi nejakým spôsobom pracovať. Ale užívatelia nemajú dôvod ich posielať, ak im Facebook nedá aspoň spätnú väzbu, že si zaslanú informáciu uložil a ďakuje.

Zuckerberg vraví, že problém šírenia nezmyslov berú vážne, chystajú zlepšiť ich odhaľovanie, chcú spolupracovať s organizáciami, ktoré sa dlhodobo venujú overovaniu faktov.

Plnenie týchto sľubov budeme pozorne sledovať.

Čo si myslíte, že by mal Facebook upraviť a zmeniť? Mal by riešiť problém s fake správami? A ak áno, ako? Napíšte svoj názor do diskusie. Ďakujem. 

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Redaktor a editor Denníka N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o médiách a internete. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk. V roku 2019 dostal na Novinárskej cene čestné uznanie „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. V roku 2020 získal Cenu otvorenej spoločnosti venovanú pamiatke Karola Ježíka. Jeho novinársku prácu ocenil dvakrát aj Literárny fond. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk a spolupracuje s medzinárodnou organizáciou Reportéri bez hraníc. Napísal knihu Co je nového v médiích.