Denník N

Obete

Úpadok slovenského žiactva. Kto je obeťou nekvalitného systému, nekvalitnej spoločnosti, nekvalitnej vlády, nekvalitného rodiča, nekvalitného učiteľa?

  1. Už pár dní sledujem rôzne komentáre, blogy, vyjadrenia a správy rôznych ,, expertov ,,. Všetci sa vyjadrujú k absolútnemu prepadu slovenského žiactva v medzinárodnom testovaní. Všetci majú otvorené ústa do O a na čelách im bežia digitálne ,, Čo Ti dáva ?“ , alebo ,, Pane Bože! “ , alebo ,, Pre Boha !“, ale aj ,, No do …. ! “

Pána ministra nelichotivé výsledky neprekvapili. V priamom prenose sa dokonca pri vyslovení tejto vety usmial. Asi preto, lebo si ako každý náš doterajší minister školstva pomyslel, že s tým nič nemá. Na ktorého z nich to hodiť ? Striedajú sa rýchlejšie ako ročné obdobia.
A možno mu len prebleslo mysľou, že sme mohli dopadnúť aj horšie. Každopádne to bola jediná odpoveď, ktorú zo seba dokázal vysúkať. Priznám sa úplne otvorene, ja som bola v tom, že sa jedná o dokrútku z natáčania Silvestra. Až po chvíli mi došlo, že je to real. Nezmohla som sa ani na otvorenie úst, nadvihla som obočie, vyvalila oči, potom som ich poslala vpravo, hore, vľavo a potom som sa začala smiať.

Bylinky

Áno. Namiešame zázračné bylinky, zalejeme, vypijeme a razom všetci zmúdrieme. Hlavne naše žiactvo.
Čím viac sa snažíme mudrovať, experimentovať, inovovať, reformovať, lamentovať, tým sú naši žiaci ako sa zdá, rôznorodo negramotnejší. Takže buď nevieme experimentovať, reformovať a inovovať, alebo je problém inde.
Ja vidím zásadný problém v tom, že nevychádzame z mentality slovenského národa.
Pre severanov vynikajúci model, nemusí a ani tak skoro zrejme nebude fungovať u nás. Jeho takmer opozit, ázijský model, ktorý je založený na tvrdej práci, vychádza z konfucianizmu, nestúpiš ani na tieň učiteľa, krátkodobé nešťastie je vyvážené a odmenené tým dlhodobým, atď., zrejme tiež nie. Čo majú však všetky úspešné vzdelávacie systémy spoločné, je významné, ak nie najvýznamnejšie postavenie učiteľov v spoločnosti. Sú to vážení občania, ktorí sú patrične ohodnotení, jednak spoločensky a samozrejme aj ekonomicky.
Z toho treba vychádzať. Tento obrovský prepad a hlúpnutie, je výsledkom správania sa celej spoločnosti. Je naivné myslieť si, že za tento stav môžu len ,, nekvalitní,, učitelia.
Nie ! Važení, za tento stav môže nekvalitná vláda, nekvalitný systém, nekvalitní rodičia, nekvalitná spoločnosť a samozrejme aj nekvalitní učitelia.
My dospelí sme vzormi pre deti a mládež. My im názorne predkladáme model správania. Len sa dobre zamyslite aký.
Hulvátstvo, veľké ústa, ostré lakte. Toto víťazí v spoločnosti. Zlodejstvo, klamstvo, bezprávie, beztrestnosť. Toto víťazí na vládnej pôde. Čo my chceme od detí?
Učiteľ je v tejto spoločnosti posielaný za pás. Ako si teda učiteľa môžu vážiť žiaci? Ako môže byť pre ne takou autoritou, aby sa chceli pod jeho vedením vzdelávať? Jasné sú učitelia, silné, charizmatické osobnosti, ktoré dokážu aj toho najväčšieho vagabunda zlomiť. Prečo by sme však mali my učitelia, doslova plytvať energiou a časom na vychovávanie a prevychovávanie detí nekvalitných rodičov? Prečo my učitelia musíme odvádzať prácu za špeciálnych pedagógov a detských psychológov? To si skutočne táto spoločnosť myslí, že máme toľko ADHD detí? Polovica z nich je len jednoducho z domu nevychovaná. Dostalo sa im nekvalitnej výchovy. Skutočne si myslíte, že máme toľko dys, dys, dys ? Zabudnite. Polovica z nich má len úplne zlé základy. Integrujeme ako šibnutí . Ak je situácia skutočne taká akútna, už dávno sa mali školy posilniť o špeciálnych pedagógov a detských psychológov.

Spoločnosť

Nemá učiteľov za nič. Jej vyjadrenia na ich adresu sú nelichotivé, vulgárne a znevažujúce. Spoluobčania závidia učiteľom ,,prázdniny,, , ktoré nikdy nemali. Čerpajú si nútenú dovolenku. Závidia im aj pracovnú dobu. Hlúpo si myslia, že keď má niekto na rozvrhu 5 hodín, tak je 5 hodín v práci. Vlastne ani toľko, lebo vyučovacia hodina má 45 minút. To je taká istá sprostosť ako si myslieť, že úradníčky sú v práci len počas stránkových hodín, lekári a sestričky len v čase ordinačných hodín, športovec len v čase preteku atď.
Suma sumárum nech držia hubu ! Na to, že majú stále prázdniny, krátku pracovnú dobu a navyše h…o naučia, majú platy až privysoké ! Toto je názor väčšej časti spoločnosti. Toto počúvajú naši žiaci od pani spoločnosti v mhd, na zastávkach, v obchodoch, v kine, na plavárni. Proste všade. Čo potom chceme od detí a mládeže?

Rodičia

Tiež prispeli k voľnému pádu. Pohodlnosť, kult dieťaťa a opičia láska.
Dieťa si dovolí nespĺňať očakávania rodiča, rodič nakluše do školy a prinajlepšom naziape na učiteľa, v tom horšom prípade sa ide sťažovať rovno vedeniu školy. Dieťa si neplní povinnosti, nepripravuje sa, pre rodiča je pohodlnejšie naklusať do školy, prinajlepšom naziapať na učiteľa, v horšom prípade sa sťažovať na vedení školy a samozrejme nesmie chýbať obvinenie z preťažovania.
Je pohodlnejšie riešiť učiteľov, ako sa venovať vlastným deťom. Je pohodlnejšie poslať ich k TV, tabletom, mobilom ako sa s nimi rozprávať, učiť ich spoznávať svet, kupovať im knihy. Načo? Veď si chudáci môžu všetko vygoogliť. Hlavne nech neotravujú a sú ticho.
Čo potom chceme od detí a mládeže?

Systém

Nefunkčný. Asi tak, akoby sme sa prihlásili na orientačný beh. Bežíme, no po chvíľke sa stratíme. Sme stratení, točíme sa ako blbci, smer v nedohľadne. Ostali sme dezorientovaní. Pokiaľ na nás niekto nezabliká, sme v …. .
Nefungujúci systém urobil zo vzdelávania a vzdelania, handru na topánky. Žiaci, študenti nie sú motivovaní učiť, vzdelávať sa. Vďaka normatívu, nejestvujúcim limitom a kritériám sa dostanú na akúkoľvek školu. So zlými známkami z prospechu aj zo správania. Samozrejme motivovaní nie sú ani rodičia. Zavedenie týchto tragédií považujem za začiatok totálneho úpadku úrovne a morálky slovenského školstva. Hráme nezmyselnú hru bez pravidiel.
To čo si už vo vyspelých krajinách málokto dovolí u nás ešte stále prekvitá. Myslím bossing, mobbing na pracoviskách. Kontinuálne vzdelávanie je oveľa viac sprostý biznis, ako vzdelávanie. A opäť sme pri mentalite tohoto národa.

Obete

Žiaci a študenti. Áno, ich považujem za obete. Tejto vlády, tejto spoločnosti, tohoto systému, týchto rodičov a aj týchto frustrovaných učiteľov.
To všetci vyššie menovaní môžu za to ako sa správajú, za ich povrchné hodnoty, za nízku úroveň vedomostí, za vysokú mieru negramotností, za vedomie, že vzdelanie a vzdelávanie im je na nič, ale aj za nedostatok elementárnej slušnosti a empatie.

Reforma

Je nutná. Pokiaľ však nedôjde k mentálnej reforme celej spoločnosti, jej efekt bude naďalej nelichotivý, dokonca si myslím, že ako by povedal ten čo by chcel ,,vychovať,, parlament, deštrukčný.

Luc.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Paranoja

Lucia Slovincová

Učiteľka. Bratislavčanka, ktorej nie je jedno. Štúdium GAMČA, Univerzita Komenského Pedagogická fakulta. Neznášam vtáčie mlieko, pasivitu, štátnu školskú inšpekciu a arogantných, nevychovaných, sprostých ľudí. Milujem hudbu, knihy, svoju prácu, svoju buldočku a rannú sprchu.