Denník N

Sýrsky aktivista: Vaša ľudskosť a priateľskosť sa ma hlboko dotkli

Ako vidí sýrsky konflikt aktivista so sýrskymi koreňmi a čo odkázal Slovákom

Minulý týždeň sme v Bratislave zorganizovali Zhromaždenie za záchranu ľudí z obkľúčeného sýrskeho mesta Aleppo. Vystúpil tam aj aktivista Bachar Abou Saleh. Narodil v Paríži, pokladá sa za Francúza, no rodičov má Sýrčanov, Sýriu často navštevuje a vo voľnom čase prekladá aktuálne informácie z Aleppa do francúzštiny a angličtiny. Keďže ho považujem za jedného z najlepšie informovaných ľudí, poprosili sme ho, aby napísal jeho osobný pohľad a tak priniesol trochu viac svetla do tejto zamotanej témy. Toto nám napísal:

Milí priatelia,

chcem sa poďakovať ľuďom, ktorí prišli 15. decembra na Zhromaždenie v Bratislave za záchranu obyvateľov Aleppa a vyjadrili solidaritu obyvateľom Sýrie.

Nevedel som, čo očakávať, ale keď som uvidel vás všetkých, čo ste sa zhromaždili, aby ste vyjadrili jasný nesúhlas voči násiliu a vojne, bol som šťastný. Vaša ľudskosť a priateľskosť sa ma hlboko dotkli.

Som úplne ako vy – v prvom rade ľudská bytosť, Európan narodený a žijúci väčšinu svojho života vo Francúzsku. Jediným rozdielom môže byť, že moji rodičia sú pôvodom zo Sýrie. Túto krajinu som zvykol navštevovať každé leto, obzvlášť Aleppo, ktoré sa však medzičasom stalo jedným z najnebezpečnejších miest na svete.

Pred šiestimi rokmi, keď sa začali protesty v Sýrii požadujúce slobodu a dôstojnosť, som bol veľmi šťastný. Mal som nádej, že sa Sýria mení k lepšiemu, že si nájde svoju cestu k slobode, demokracii a rovnoprávnosti.

Vedel som, že sloboda niečo stojí a že sa bude musieť vykúpiť krvou a hospodársko-politickými zmluvami s inými štátmi. Aj to, že bude trvať dlho, než sa krajina znovu stabilizuje a začne prosperovať.

Keď v roku 2011 v Sýrii prepukla revolúcia, začal som pracovať s ľuďmi, ktorých som v Sýrii poznal, a spoločne sme sa snažili rozšíriť do sveta čerstvé správy zo Sýrie. Naším cieľom bolo sprístupniť hlasy ľudí utláčaných Asadovou diktatúrou pre zahraničné médiá, tak aby mohol svet sledovať a pocítiť, ako sa sýrske obyvateľstvo trápilo a ako sa šliapalo po ich základných ľudských právach, ktoré si my v západných krajinách vážime.

Pomáhal som aj francúzskej charite Syria Charity, ktorá zbierala a posielala humanitárnu pomoc pre civilistov v Sýrii.

Dnes v Sýrii odhadujeme počet obetí na viac než 500 000, pričom Asadova armáda a armády jeho spojencov (Rusko, Irán, Hizbaláh, a ďalší) zodpovedajú za viac než 90% z nich.

Je to skutočná hanba, že sa na nás svet v podstate nečinne díval. Prizeral sa sýrskej vláde a jej masovým streľbám, útokom barelovými bombami, náletom, chemickým útokom. Prizeral sa, ako sa Islamský štát a Al-Káida udomácnili v krajine a bolo im dovolené prechádzať cez sýrske hranice, aby sa tým naplnila propaganda vlády, ktorá od prvého momentu revolúcie tvrdila, že bojuje len proti teroristom. Skúsme to vysvetliť tisícom detí, ktoré prišli o svojich rodičov alebo miliónom utečencov, ktorí ušli pred takzvanou Asadovou vojnou proti teroru.

Dnes, po tom, čo som sa ako ľudskoprávny aktivista za sýrsku revolúciu odmlčal – áno, aj ja som to nechal nejaký čas tak, ako aj väčšina sveta, aby som si žil vlastný život – som opäť medzi aktivistami. Chodím do práce a v každej voľnej chvíli pomáham skupine Aleppo Evacuation Monitoring prekladmi medzi arabčinou, francúzštinou a angličtinou. Prekladám čerstvé informácie týkajúce sa evakuácie – lepšie povedané deportácie – z Aleppa, pričom naše informácie pochádzajú od nezávislých novinárov a aktivistov priamo z Aleppa a jeho okolia.

Chcem robiť čo môžem pre ľudí zo Sýrie, pomôcť civilnému odboju proti Asadovi, Rusku, Iránu, Islamskému štátu, Al-Káide a komukoľvek inému, kto utláča sýrskych obyvateľov a zbavuje ich slobody, dôstojnosti a ich ľudských práv.

Z celého srdca vám preto ďakujem za vašu solidaritu a ľudskosť. Prajem vám, aby vaša krajina nikdy nepoznala také násilie a stratu hodnoty ľudského života, aké môžeme vidieť v Sýrii. Myslím si, že Slovensko si už tiež čím-tým prešlo. A keď už raz poznáme bolesť, stojíme ešte pevnejšie po boku tých, ktorí ju práve preživajú.

Preukazujeme si vzájomne solidaritu, dvíhame hlas proti nespravodlivosti a pomáhame tým, čo sa trápia, pretože byť človekom znamená podeliť sa a postarať sa jeden o druhého.

S bratským pozdravom (ako váš brat v ľudskosti),

Bachar Abou Saleh

Teraz najčítanejšie