Denník N

O čo sme lepší?

Hlavné je, že sme európske peniaze „preinvestovali“

Nechcem krivdiť obyvateľom Emirátov, možno teraz to tak už nie je, bol som tam v roku 1991. Prichádzame do dediny, z diaľky vidíme stavbu ako z rozprávky, typický orientálny štýl. Keď prídeme bližšie, vidno niektoré okná s doskami namiesto skla, kusy opadanej omietky. Na vydláždenej ploche pred stavbou už asi tretina dlaždíc chýba. Šejk asi dal peniaze na stavbu, ale na údržbu už nie. Je to len jeho chyba?

V televízii s obľubou ukazujú domy postavené pre Rómov, ktoré sú zakrátko zdevastované. Väčšina ľudí si myslí, že na vine sú len Rómovia a ich „kultúra“. Je to len ich chyba? (To je na dlhšiu debatu, do ktorej sa tu nebudem púšťať).

Pred časom v rusovskom lesoparku urobili náučný chodník Dunajské luhy. Ak ku kvalite práce patrí aj výber materiálu – dreva a jeho správna impregnácia, tak potom tá kvalita bola veľmi mizerná. Drevo obrubníkov je už z 80% zhnité. Pri schodíkoch, ktoré vedú k mostíku od Gerulaty, by mal byť nápis „Len na vlastné riziko – životu nebezpečné!“. Zábradlie je zhnité a leží vedľa, schody sú zhnité tiež, niektoré tam už ani nie sú. Už by bolo asi načase „preinvestovať“ na rekonštrukciu ďalšie (európske?) peniaze. Jediný prospech z takto preinvestovaných peňazí mala asi firma, ktorá to sfušovala.

Osobitná kapitola sú informačné tabule. Už za krátky čas sa na nich nedalo nič prečítať, lebo na rozdiel od firmy, ktorá robila chodník a schody, miestni sprejeri pracujú kvalitne. Ešte že jednu z nich zdemoloval padajúci strom.

Nemyslím si, že to urobili nejakí Rómovia, alebo nebodaj imigranti z blízkeho východu. To dokážeme my – domáci vlastnými rukami a rozumom.

Môže mi niekto povedať, o čo sme lepší?

Teraz najčítanejšie

Pavel Mokráň

V roku 1965 som bol promovaný za inžiniera chémie, 25 rokov som pracoval v Slovnafte, z toho vyše 2 rokov v nábehovom tíme rafinérie Baiji v Iraku. Pol roka som v Emirátoch nabiehal odsoľovačky morskej vody. Od roku 1991 som pracoval ako prekladateľ. Ako spoluautor som vydal 6 slovníkov. Preložil som niekoľko kníh, naposledy Elon Musk (2015) a Prielom v autizme (2016).