Denník N

Ohrozený druh: Učiteľ

Asi jednou z najobohranejších tém tejto (Ficovej) vlády (myslím roky 2008-2017 ) sú učitelia a ich platy. Je to už takmer každoročná záležitosť, že učitelia protestujú a premiér im sľúbi ku koncu roka 25% zvýšenie platov. Keď príde na lámanie chleba, zostane len 5%. Proces sa opakuje.

Príde mi hlúpe a urážlivé, že to treba stále riešiť a počúvať. Učitelia sú tretí najdôležitejší verejní činitelia v krajine, hneď po obranných zložkách a integrovanom záchrannom systéme. Títo ľudia totiž vychovávajú našu budúcnosť. Stať sa učiteľom nie je ľahké. Potrebujete na to minimálne jednu vysokú školu. Koľkí z tých, čo na učiteľov nadávajú majú ledva maturitu?

Áno, nie je učiteľ ako učiteľ a mnohí argumentujú, že dnešní učitelia sú nekvalitní a zlí. No bodaj by neboli! Keď školstvo slúži vláde ako rohožka a správa sa k nemu ako k túlavému psovi, ktorému raz za čas hodí kúsok odrobiniek, aby nebrechal. Ja vravím, že na Slovensku je veľa šikovných a dobrých mladých ľudí. Prečo teda nemáme kvalitných mladých učiteľov ? Odpoveď je jednoduchá. Plat učiteľa je tak chabý, že ním schopný človek v dnešnej dobe pohŕda, pretože ten si vie nájsť prácu s dvoj-, troj- možno aj viacnásobne vyšším ohodnotením.

Nejde len o platy. Spoločnosť je dnes celkovo nastavená proti učiteľom. Ľudia si už zvykli prijímať argument: „Čo tí učitelia furt štrajkujú?! Nech sa pozrú za koľko robia šičky!“. Áno, to je pravda, že učitelia sa majú oproti šičkám alebo ľuďom, ktorí robia pri páse relatívne dobre. Ale je to normálne aby sme porovnávali vysokoškolsky vzdelaných pedagógov s ľuďmi,z  ktorých mnohí nemajú ani strednú školu, prípadne vyštudovali učňovku? Rozhodne nie! Predstavte si povolanie, v ktorom ste zároveň manažér, zabávač, psychológ a ešte pritom musíte rozdávať vedomosti. Myslíte si, že takýto človek by mal zarábať v priemere 690€? Ak ste si odpovedali nie, tak potom si predstavte, že takéto zamestnanie na Slovensku s takýmto platom existuje a volá sa učiteľ.

Aj keď opomenieme platové záležitosti zamestnancov, školstvo je v hroznom stave. Nie som si istý, ak sa mýlim opravte ma, ale výrok pána Sulíka: „Školstvo je v najlepšom stave ako by si ho dokázala predstaviť Mária Terézia.“ dokonale vystihuje tento stav. Tým, že som stále aktívnym členom vyučovacieho procesu o tom viem svoje. Ako príklad by som uviedol svoju školu. Jednu z najlepších v okrese, kde síce máme plastové okná a Hi-tech vybavenie alias projektory v každej triede, tabletovú učebňu na jazyky atď. Ale už vyše roka nám zateká strecha, plesnivejú nám triedy, ničí sa vybavenie školy. Ďalej máme počítače s CRT monitormi, ktoré síce majú najmodernejšiu verziu Windows, no nezvládajú ho procesormi dobehnúť, teda vo výsledku čakáte na zapnutie obyčajného skicára aj niekoľko minút.

Navyše jediný spôsob ako získať nové moderné vybavenie je zapojiť sa do súťaží, ktoré sú buď organizované súkromnými firmami, alebo občas štátom, respektíve samosprávou. Problém týchto peňazí je taký, že sú účelové. Teda nedajú sa použiť inak, iba na určitý projekt a keď ho naplníte, zvyšné musíte vrátiť.

Nejde len o prostredie, v ktorom sa učí, ale aj o samotný obsah učiva. V dnešnej počítačovej ére by ste povedali, že informatika je jeden z najdôležitejších predmetov. Ak si však myslíte, že žiaci predmaturitného ročníka sa na nej budú učiť komplexné veci, tak ste na veľkom omyle. Učíme sa totiž ako robiť základne tabuľky v Exceli alebo ako spraviť dotazník na Google Docs. Naší študenti chodia na vysoké školy bez toho, aby vedeli krátiť zlomky.

Ak sa nabudúce budete pýtať za čo tí učitelia zas protestujú, tak za toto. Za lepšie školstvo a za lepšiu budúcnosť nás a našich detí!

Teraz najčítanejšie