Denník N

Ako na letenky do Brazílie za 230€

Máš aj ty svoj cestovateľský sen? Chceš sa dozvedieť ako a kde kúpiť letenky, ktorých ceny proste nebudeš chápať? Myslíš, že dovolenka v exotických krajinách musí byť zaručene drahá? Ako cestovať do Brazílie s letenkami za 230€? Čítaj ďalej a dozvieš sa.

21.05.2014. Taký bežný deň. Škola, potom meeting a odpisovanie na pracovné emaily… A zrazu som sa ocitla na Facebooku. Tentokrát mi ale do očí namiesto fotiek kamošov udrela brutálna ponuka leteniek do brutálnej Brazílie, len s jedným prestupom, bez prespávania na letisku. Vždy som sa tam chcela ísť pozrieť, tep sa zrýchlil o 200%!

O pár minút som už volala s frajerom a hovorila som mu, úplne pohltená prílivom adrenalínu do krvi, čo som našla (tí, ktorí ma poznáte asi viete, ako vyzerám, keď niečo fakt fakt strašne chcem). Zhodli sme sa na tom, že cena je to skvelá, vyhovovali dátumy, a tak sme sa dohodli, že ideme do toho. Medzičasom tep stúpol tak na milión.

Error fare / akčná cena leteniek

Letenky do Brazílie boli prvé letenky, ktoré som bookovala na základe error fare / akčnej ceny leteniek. Takéto letenky sa značia tým, že sú neskutočne výhodné, väčšinou 40-70% nižšia cena v porovnaní s bežnými cenami. Druhým charakteristickým znakom ale je, že nevydržia dlho aktuálne – v praxi sa takéto letenky vyskytujú z dvoch dôvodov –

  • ide o „ error fare“ (chybný tarif, ktorý sa na stránku dostal nechtiac – admin stránky leteckej spoločnosti omylom pridal o nulu menej a podobne), každú minútu si to webka, ktorá ich ponúka, môže všimnúť a opraviť cenu.
  • ide o akciu leteckej spoločnosti – výpredaj, špeciálna akcia, marketingová kampaň, potreba naplnenia miest v lietadle… – tieto ceny platia, pokiaľ ich niekto nevykúpi. A ver, že ľudia ich kupujú dosť rýchlo – niekedy je akcia aktuálna zopár desiatok minút, niekedy zopár hodín.

Nech nastane ktorýkoľvek z dôvodov, zrazu máš v tele viac adrenalínu ako krvi a kvapku potu na čele.

Moje letenky do Brazílie boli akciou, ktorú mala Iberia. Letenky išli na dračku, pri každom refreshnutí som videla, ako ich je menej a menej. Stránka zamŕzala a vypadávala, ja som vyplnila údaje nesprávne, a tak som musela začínať odznova druhýkrát. No pressure, ale na konci bookovania som ani nevedela, ako sa volám.

Čo som ale vedela bolo, že už len stlačím tlačítko „Send“ a ideme do Brazílie. A veru som stlačila – buum, peniaze poslané. Tlak – 2 milióny. Podarilo sa mi kúpiť letenky z Malagy do Sao Paula a o 15 dní z Rio de Janeiro do Paríža – aspoň snáď. Bola som tak nadopovaná adrenalínom, že som si ani nepamätala, na aké dni som letenky kúpila.

Bookla som ich na správny mesiac? Dala som správny dátum narodenia? Ešte mi neprišiel potvrdzujúci email. Bookla som obe letenky? Tep – neopísateľný.

Moje bookovacie obavy sa rozplynuli, keď mi prišiel potvrdzujúci email o kúpení leteniek (po 30 minutách, viete čo to pre mňa bolo? Toľko krízových scenárov nemá pripravených ani Slovensko pre prípad vojny!)

Všetko som bookla správne, pre dve osoby, v rovnaké časy. Eufória mohla plno vypuknúť. Podarilo sa mi kúpiť letenky do BRAZÍLIE za 230€.  B-R-A-Z-Í-L-I-A. Rio de Janeiro, Copacabana, obrovské Sao Paolo a malebné mestečko Parati po ceste, ide sa!

Kde na takéto letenky chodím?

Túto otázku sa ma spýtalo už veľa kamarátov. Odpoveď nie je jednoznačná – mám veľa zdrojov, záleží na tom, kam a za akých podmienok chcem ísť. Čo sa ale týka leteniek ako je tá moja do Brazílie: existujú stránky, ktorých poslaním je sharovať chybné tarify a lacné, výhodné deals na letenky. Týmito sú napríklad www.kadetade.com, www.akcniletenky.com a www.cestujlevne.com.

Tieto stránky robia super prácu a nachádzajú pre ľudí neskutočné ceny leteniek. A čo sa týka Brazílie, letenky za 300-350€ sa objavujú priemerne raz za tri týždne – mesiac, z času na čas aj lacnejšie, ako sme mali my.

Zopár tipov pri bookovaní leteniek

Od brazílskych leteniek som už podobné letenky kupovala viackrát. Musím sa pochváliť, že už som si vybudovala systém, vďaka ktorému to ide oveľa ľahšie ako pri letenkách do Brazílie. Tie najpraktickejšie tipy, ktoré sa mi osvedčili, nájdeš nižšie.

  1. Používaj inkognito okno na prehliadači.
  2. Nečakaj, bookuj – naozaj, cena môže byť behom minúty o 10-20% vyššia. Keď sa „zacyklíte“ a budete hodinu vyberať tú naj možnosť, stratíš čas, riskuješ, že letenky sa vypredajú alebo že sa domotáš a nakoniec bookneš iné časy/dátumy leteniek.
  3. Kúp letenky pre všetkých pasažierov na prvýkrát, ak to stránka dovoľuje a cena zostane rovnaká. Reálne sa môže stať, že sa letenky vypredajú počas robenia prvého bookingu.
  4. Predtým ako finálne potvrdíš platbu, skontroluj si ešte raz dátumy, časy, podmienky ohľadom batožiny, prípadného storna, počtu osôb – ideálne aj s niekým iným, štyri oči sú viac ako dve.
  5. Skontroluj si, s kým vlastne uzatváraš „kontrakt“ a čo ti ponúka – akčné letenky vo väčšine prípadov kupuješ cez cestovné agentúry (napr. letuska.cz, pelikan.sk, Expedia.com, budgetair.com), tieto ti v podstate len predávajú letenky leteckých spoločností. Radím pozrieť si stránku leteckej spoločnosti, s ktorou máš letieť a pozrieť si ich podmienky – je super vedieť, čo všetko je zahrnuté v cene predtým, ako cenu zaplatíš. Zamerala by som sa hlavne na to, či máš v cene batožinu a koľko kg, aké sú podmienky zmeny letu, zmeny pasažiera, zrušenia letu.
  6. Ak cestuješ do vzdialenejších krajín, odporúčam pozrieť si predtým, ako si kúpiš letenky priemerné počasie v danej krajine v mesiaci, kedy cestuješ, koľko tam čo stojí a koľko tam stojí ubytovanie. Ja som sa to naučila na vlastnej koži, keď sme bookli letenky do Chile a až potom sme zistili, že tam je vlastne vtedy celkom zima a my sme chceli letnú dovolenku.
  7. Maj po ruke viac typov kariet – stalo sa mi, že pri platbe Visou by som musela platiť 30€ poplatok za každú letenku, pri Mastercard 5€ a pri Maestro 1€ – každá stránka/letecká spoločnosť má totiž iné podmienky
  8. Buď si istý, že chceš ísť – pri akčných letenkách je často veľmi nevýhodná cancellation policy, prepísanie mena pasažiera alebo zmena dátumu letu. Pri zrušení leteniek dostaneš často naspäť iba 30% ceny a prepis mena alebo zmena dátumu často nie je možná. Pozor teda, aby sa z akčných leteniek nestal akčný škrt v rozpočte.

„Ty si si kúpila letenky za 230€ do Brazílie… Ja som za toľko šla k moru do Talianska.. Ako si to spravila?“

Veľa ľudí si myslí, že vzdialené krajiny sú cenovo nedostupnejšie ako klasické dovolenkové destinácie. Jasné. Keď si otvoria katalóg cestovky a idú rad radom ponukou, zistia, že čím je krajina exotickejšia, tým je drahšia.

Nerada hovorím ľuďom, čo si majú myslieť, ale toto je proste prežitok a už to neplatí. Moja tohtoročná dovolenka v Brazílii ma stála menej ako tá minuloročná v Taliansku. Ako? Našli sme lacné letenky, výhodné ubytko a nešli sme cez cestovku, ale na vlastnú päsť.

Nechcem útočiť na cestovky, kvalitne si robia svoju prácu – a dostávajú za ňu kvalitne zaplatené. Cestovky ponúkajú kompletné služby a preberajú riziko za klientovu dovolenku, rozhodne majú svoje miesto na trhu. Ja si len myslím, že cestovať sa dať aj inak – existuje mnoho iných spôsobov, ako cestovať výhodnejšie, chytrejšie, exotickejšie…

A presne toto je mojím cieľom – chcem ľuďom ukázať možnosti a alternatívy, ktoré existujú, dokázať, že peniaze nie sú takou prekážkou v cestovaní ako kedysi a podporiť ich v plnení ich cestovateľských snov, aj keď nemajú milióny pod vankúšom.

Ak chceš o cestovaní získať viac tipov, celé know-how nájdeš na mojom Travelhacker blogu. Ak chceš cestovať, no nevieš, ako a kde začať, odporúčam ti moju knihu Cestuj bez miliónov, ktorú pravidelne aktualizujem o nové tipy a triky, ktoré získavam počas ciest.

Janka Travelhacker

Teraz najčítanejšie

Janka Schweighoferová

Cestovateľka a zakladateľka webu travelhacker.blog. Pomáham ľuďom cestovať po svete šikovne a lacno vďaka praktickým tipom a vychytávkam, ktoré šetria čas, nervy a peniaze. Verím, že precestovať svet môže každý a netreba k tomu milióny na účte. O tom, ako na to, píšem blogy, knihy a robím workshopy.