Denník N

Dá sa vyasfaltovať cesta v Banskobystrickom samosprávnom kraji?

Podkonice začiatok asfaltovania cesty III/2425, foto: Michal Vráb
Podkonice začiatok asfaltovania cesty III/2425, foto: Michal Vráb

Kto z nás by nechcel nový koberec. Taký cool, taký po ktorom chodíte a ani to necítite, štýlový, najlepšie tmavý… Aj my v Podkoniciach sme chceli. Nový koberec na našu starú cestu v obci. Už dlho sme sa snažili. Ten starý čo sme mali, nebol zlý, ale mal už 20 rokov a asi 386 dier na jednom kilometri, zaplátaných väčšinou od vodárov. Sem tam záplata, sem tam diera.

Kto z nás by nechcel nový koberec. Taký cool, taký po ktorom chodíte a ani to necítite, štýlový, najlepšie tmavý… Aj my v Podkoniciach sme chceli. Nový koberec na našu starú cestu v obci. Už dlho sme sa snažili. Ten starý čo sme mali, nebol zlý, ale mal už 20 rokov a asi 386 dier na jednom kilometri, zaplátaných väčšinou od vodárov. Sem tam záplata, sem tam diera. My skalní, sme ich už poznali, vedeli sme ako sa im vyhnúť.

Stará rozbitá cesta vedúca stredom dediny Podkonice končiaca na kruhovom námestí. Cesta č. III/2425 patriaca Banskobystrickému samosprávnemu kraju v správe Regionálnej správy ciest Banská Bystrica. foto: Michal Vráb
Stará rozbitá cesta vedúca stredom dediny Podkonice, foto: Michal Vráb

Podkonice sú hrdá dedina, ale skoro na konci cesty, na konci kraja. Od nás už cesta ide iba hore do hôr, na Pleše. Je tu nádherne. Zastavte sa niekedy, nebojte sa, nezamrznete tam, máme tam aj chatu. Z Plieš už musíte ísť po svojich. Napríklad na Baláže, do srdca Slovenského národného povstania, alebo na Donovaly. No viete, ako to chodí, keď máte dedinu na konci cesty, tak ste na konci zoznamu priorít Banskobystrického samosprávneho kraja.

Podkonice Pleše koniec cesty vedúcej z dediny, foto: Michal Vráb
Podkonice Pleše koniec cesty vedúcej z dediny, foto: Michal Vráb

Prvý rok v úrade starostu, som sa venoval škole. Viac o tom si prečítajte v mojom blogu o škole. Škola je dôležitá pre budúcnosť, ale cesta, cesta je naša prítomnosť. Každý deň, dole z Podkoníc a zasa naspať hore. Autobusy, osobáky, traktory, kamióny s drevom, zásobovači s pivom, pekár, drogéria. A nemusím vôbec zdôrazňovať, u nás je to rovnako ako v celom kraji v BBSK. Proste žiadna sláva.

Klamal by som, keby som tvrdil, že máme nezjazdné cesty, ale na mnohých miestach nás udržujú až v nezdravom napätí, či za zatáčkou nebudeme oprašovať prácu s kladivom. Vedenie kraja kašle na štrukturálne fondy z EU a podľa toho to tak aj vypadá. Občas som započul “Starosta, mal by si niečo robiť s tou cestou” alebo “Kedy sa už bude asfaltovať cesta?”

Asfaltéri s finišérom počas trojdňových prác v Podkoniciach, foto: Michal Vráb
Asfaltéri s finišérom počas trojdňových prác v Podkoniciach, foto: Michal Vráb

Vyjednávanie a príprava trvala skoro dva roky. Začať bolo treba na Banskobystrickej regionálnej správe ciest. Zaradiť cestu do havarijných žiadosťou. Takýchto úsekov  v kraji je mnoho. Druhá fáza bola dostať túto informáciu medzi poslancov. Poslanci navrhujú, ktoré cesty budú zaradené do rekonštrukcie. Banskobystrický samosprávny kraj je rozlohou najväčší zo všetkých ôsmych krajov na Slovensku. Začali sme najprv pri dopravnej komisii. Potom finančnej komisii.

A pekne obehať všetkých poslancov, ktorý boli naklonení stretnutiu a jednaniu so mnou. Podarilo sa po dvoch zastupiteľstvách. Osemmiliónová dotácia z rezervy z roku 2015 bola rozdelená ôsmeho júna 2016. Tak aby sa urobilo čo najskôr verejné obstarávanie. Aby sa neasfaltovalo v novembri – tak zneli slová poslancov a predsedu BBSK na zastupiteľstve.

Ak cesta, tak aj oprava chodníka, vody a pokládka optiky?

Keď sa cesta schválila na kraji, jeden by si myslel, že má vyhrané, ale opak je pravdou.  Nastalo ďalšie kolo vyjednávaní so správcom kanalizácie a správcom vodovodných prípojok teda Stredoslovenskou vodárenskou spoločnosťou a.s. a Stredoslovenskou vodárenskou prevádzkovou spoločnosťou, a.s. Vynechať sme nemohli ani správcu telekomunikačných sietí teda dnes Slovak Telekom a.s. No a do tretice zapojiť aj zastupiteľstvo našej obce aby sme sa dohodli na rekonštrukcii chodníka. Prečo to všetko? Chceli sme, aby sa do nového asfaltu už nekopalo a po pár rokoch nevznikla znovu rovnako zaplátaná cesta ako tomu bolo doteraz.

Spojiť všetky zložky “národného frontu” dokopy bolo veľmi náročné. Po trojmesačných rokovaniach s vodármi sme sa dohodli, že v roku 2017 kompletne zrekonštruujú vodovod, ktorý je momentálne vedený pod cestou.

Vodári prisľúbili pomoc a v septembri pripravili chúlostivé miesta okolo stĺpov elektrického vedenia. Do rozpočtu na rok 2017 bolo prisľúbené zo strany vodárov, že vodu opravia.

Voda potečie, dáta nie.

Telekom s nami aj napriek tomu, že chodník sa bude rekonštruovať v dvoch až troch fázach odmietol spolupracovať. Optika jednoducho nie je momentálne v prioritách Telekomu. Chodník rekonštruujeme za vlastné a ak sa o rok zobudia, že teraz majú tiecť dáta do dedín rýchlejšie, tak ma trafí šľak.

Prvá fáza položenia obrubníka pred rekonštrukciou cesty, foto: Michal Vráb
Prvá fáza položenia obrubníka pred rekonštrukciou cesty, foto: Michal Vráb

Vodári svoju prácu urobili. Na jar sa bude pokačovať a nové potrubia sa ťahať budú. Jedným z najťažších rozhodnutí bolo či položiť obrubník aj v inkriminovaných častiach, kde sa bude rýpať na jar. Však na niektorých miestach máme chodník široký iba 30 centimetrov. Ak vodári rýpnu do chodníka, obrubník, ktorý osadíme predsa padne. Nikto nechce nemať chodník pol roka a všetci šomrú, keď sa kope do niečoho, čo ešte vonia novotou.

Rozhodnutie bolo šalamúnske, polku teraz a polku potom. Iba polku úseku t.j. 400 metrov osadenia chodníka. A druhú fázu až po rekonštrukcii vody. Obecné zastupiteľstvo schválilo tento krok aj keď nie so 100 % pochopením všetkých poslancov.

Celková rekonštrukcia chodníka našu obec bude stáť cca 150 tisíc eur. Vodári investujú 40 tisíc do rekonštrukcie vodovodných prípojok. A cestárov celé asfaltovanie stálo zhruba 60 tisíc eur /toto ešte over presnejšie. Niekomu z veľkých miest sa to môže zdať ako drobné, no pre našu obec je táto čiastka ako polka celého rozpočtu obce.

Chýbajúca značka od cestárov, doplnená obecnou značkou - práca na ceste. Foto: Michal Vráb
Chýbajúca značka od cestárov, doplnená obecnou značkou – práca na ceste. Foto: Michal Vráb

November 2016. Myslel som, že už budeme jazdiť po novom, no stále výtlky a záplaty. Kde sa stala chyba? Úprimne neviem. Poznáme to všetci. Firma či remeselník niečo sľúbi ale nakoniec je všetko inak. Banskobystrická regionálna správa ciest sľúbila, že budú asfaltovať našu cestnú komunikáciu č. III/2425 od dolnej zastávky po hornú na konci októbra. Termín však už niekoľký krát nedodržala. Naše urgovanie prebiehalo každý deň, no sme malí páni.

Termín bol presunutý na november. Veríme, že sa spoločne dočkáme nového koberca a dostaneme tak po 20tich rokoch výborný darček, ktorý zvýši komfort našej dediny. Dúfám, že Banskobystrická regionálna správa ciest bude rychlejšia než Mikuláš!

Podkonice asfaltovanie
Asfaltéri s finišérom počas trojdňových prác v Podkoniciach, foto: Michal Vráb

Už prišli. Prestrihávame pásku. Vítame ich s čajom a koláčmi. Je už zima. Výdych. Niektorí si už mysleli, že tento rok sme si nadelili rozkopané chodníky, samé rozkopávky kvôli vodovodným prípojkám, frézovanie, ktoré sa cestári ani neobťažovali označiť značkou a nič z toho. Vo vzduchu síce poletuje  sneh, teplota sa blíži k bodu mrazu, ale v Podkoniciach sa po mnohých rokoch pokladá nový koberec pre našu starú cestu. Hádam nám to vydrží viac ako jednu zimu.

Starosta obce Podkonice pri asfaltovaní
Foto: Starosta pri dohliadaní na pokládku asfaltu, foto: Michal Vráb

Prial by som si, aby každá obec v pôsobnosti BBSK mala nový koberec. Na ceste aj na chodníkoch. Zaslúžime si to. Vodiči aj peší. Všetci občania.

Teraz najčítanejšie

Michal Vráb

Dlhoročný snowboardový inštruktor, digitálny marketignový týpek. Miestny aktivista. Rozhodol som sa skúsiť svet za hranicami aby som prišiel na to, že doma to milujem. Som druhý najmladší starosta v okrese Banská Bystrica. Snažím sa hovoriť o veciach každodenných s ktorými sa stretávame v oblasti života malej obce Podkonice. A i mimo nej. Veď Slovensko je taká malá dedina.