Denník N

Facebook a zdroje spoločenskej nenávisti na Slovensku

Facebook dnes používa 1,8 miliardy ľudí, teda každý 4 človek. Je súkromnou spoločnosťou, ktorá má v súčasnosti najväčší vplyv na zmeny spoločenských nálad, nárast hnevu a frustrácie más. Monopol facebooku je historicky bezprecedentný. Práve táto skutočnosť mení povahu moci médií a stavia všetky ostatné média do role v ktorej je každý podriadený vôli procesov a algoritmov Facebooku.

Facebook je dnes najsilnejším médiom na Slovensku, v porovnaní s rozhlasom, tlačou a televíziou má vlastnosti, ktoré sú zdrojom nielen nových foriem komunikácie, ale aj nových spoločenských problémov, ktoré by okrem samotného prevádzkovateľa tejto sociálnej siete mali začať zaujímať aj štát.

1. Absencia konkurencie a monopolné postavenie na trhu – zatiaľ čo média starého sveta tvoria tisícky rozhlasových staníc, televízií, novín a časopisov, ktoré si často vzájomne konkurujú, sociálne siete tvoria iba tri dominantné monopoly. Facebook, Google a Twitter. Nikdy predtým nebol tak veľký informačný vplyv, ako dnes, koncentrovaný v rukách tak malej skupiny ľudí. Algoritmy, ktoré používa Facebook na filtráciu obsahu, ktorý dnes denne získava 1,8 miliardy ľudí ovplyvňujú rozhodnutia jedného človeka.

2. Absencia majetkovej zodpovednosti a dodržiavanie univerzálne platných etických noriem – existuje celá rada zákonov a opatrení, ktoré majú predchádzať tomu, aby klasické média nezneužívali svoje postavenie na šírenie falošných alebo poplašných správ, pri porušení týchto princípov sú tieto porušenia pravidiel tvrdo trestané a aj vďaka tomu je dnes badateľný priepastný rozdiel medzi kvalitou žurnalistiky v médiách spred doby expanzie sociálnych sietí a po nej.

3. Volebné zákony vo väčšine krajín upravujú mediálne kampane politických strán. Zatiaľ, čo média majú na reklamu a promovanie politických strán vyhradený čas iba v krátkom období, ktoré predchádza voľbám, podobné zákony sociálne siete vôbec neobmedzujú a túto skutočnosť dnes politické subjekty veľmi radi využívajú na konštantnú propagáciu a aktivity s cieľom popularizácie medzi voličmi. (volebný úspech ĽSNS a Sme rodina má zdroj práve v tejto absencii pravidiel)

Mnoho z analýz vplyvu médií na voličské správanie dokazuje, že po tradičných médiach, ako noviny, rozhlas a televízia rastie aj vplyv sociálnych sietí, ktoré sú aj pre výroky Marka Zuckerberga chybne označované za technologickú firmu a nie médium. Dôvod prečo Zuckerberg popiera, že Facebook dnes skutočne pôsobí na miliardy ľudí, ako iné mediálne skupiny je ten, že Facebook sa stal médiom proti vôli jeho tvorcu. Sociálna sieť Facebook vznikla primárne ako platforma, ktorá mala spájať priateľov a známych, až neskôr prerástla počtom užívateľov a ponúkanými službami do dnešnej podoby globálnej korporácie.

Naopak zrušená strana M. Kotlebu Slovenská pospolitosť, vo svojej propagácii začala, ako prvá vyťahovať na sociálnych sieťach tromfy v podobe hoaxov a nenávistne formulovaných príspevkov na získanie pozornosti. Pre dosiahnutie virálnosti svojich postov využívala pejoratívnu metódu clickbait. Tu sa prvý krát ukázalo, kde je strana s elastickou morálkou schopná zájsť, ak chýba opatrenie, ktoré by penalizovalo účelové šírenie lží alebo nenávisti na sociálnych sieťach. Na túto kampaň nadviazala Kotlebova nová strana ĽSNS, ktorá svoje metódy vylepšila tak, že okrem svojej hlavnej stránky ĽSNS prevádzkuje prostredníctvom svojich členov na facebooku aj desiatky a možno až stovky menších okresných skupín, ktoré aktívne agitujú za podporu Kotlebovej politickej strany. Tieto stránky spája hlavne to, že na nich nájdete dostatok obsahu na niekoľko trestných oznámení. Poslanci a prívrženci tejto strany, ktorá od začiatkov prejavila veľkú dávku porozumenia toho, aký lacný a mocný nástroj politickej komunikácie je facebook, vystupujú pri konfrontácií s otázkami na ich vyjadrenia na facebooku nechápavo, ako keby nedochádzalo pri hanobení rasy alebo popierani holokaustu k ničomu zlému. Takéto prejavy by v klasických médiách neboli možné bez toho, aby autor, ako aj médium, ktoré by podobné postoje zverejňovalo, boli potrestaný podľa zákona. Trestu za popieranie holokaustu sa vyhol aj najlepšie platený SBSkár a strážca poriadku na trati Poprad-Studený potok, Milan Mazurek.

Tento obsah by sa nedal šíriť naprieč spoločnosťou bez rizika právnej zodpovednosti inak ako na Facebooku, ktorý pre zlé vyhodnocovanie reportov ponecháva slovenský facebook zaplavený nenávisťou, nezmyslami a hoaxami. Obdobný úspech mal aj Boris Kollár a jeho Sme Rodina, ktorý si zdieľaním nenávistných hoaxov a toleranciou voči nenávistným prejavom na svojom facebooku získal veľa do žerava rozzúrených podporovateľov. Dodnes je tento prístup neprekonaný a preto si Boris Kollár svojou online aktivitou vybojoval trefné pomenovanie Kráľ slovenskej nenávisti.

Ako som už načrtol, Facebook svojou pasivitou pomáha nielen na Slovensku, ale aj v iných krajinách, budovať scénu politickej nenávisti. Vzniká tak nebezpečný precedens, kedy vzniká paralelná realita, kde je dovolené všetko od posielania ľudí do plynu, po vyhrážanie sa zabitím a zverejňovanie rôznych zoznamov vlastizradcov, ktorí skončia na kandelábroch. Je len otázkou času, kedy sa tisícky fanúšikov tohoto spôsobu komunikácie odhodlajú tieto kroky preniesť z virtuálneho priestoru do reality.

Facebook by mal aktívne dbať na udržiavanie takej spoločenskej atmosféry, ktorá by kopírovala normy z našej každodennej reality. Napríklad by mala vedieť vyhodnotiť profily, ktoré konštantne riešia popieranie holokaustu alebo obdivovanie Hitlera a jeho politiky, ako obsah, ktorý je toxický a nebezpečný a vedieť ho odstrániť. Realita je však taká, že Facebook podobný obsah toleruje, pretože vyhodnotenie neprebieha za pomoci kontextuálneho chápania, ale nedôslednou kontrolou za použitia algoritmov. Tento ignorovaný problém prispieva k šíreniu celosvetového nárastu extrémistického populizmu, nakoľko je novou virtuálnou normou a opäť vyvstáva otázka, ako ďaleko(alebo blízko) sme od momentu, kedy sa táto norma pretaví aj do správania ľudí mimo virtuálny priestor facebooku.

To ako bizarne Facebook reaguje na podnety od svojich používateľov som opäť okúsil pre mesiacom, keď som dostal 30 dňový ban zdôvodnený zdieľaním fotky parodujúcej osobu Mevluta Mert Altintasa (tureckého policajta, ktorý 9-výstrelmi zabil ruského veľvyslanca Karlova). Systém nahlasovania nevhodného obsahu je anonymný, no muž, ktorý ma reportoval sa so mnou potreboval podeliť o svoje dojmy zo svojho úspechu správou:“Dalsi slnieckar na bloknutie ,“

15625789_1816524691960119_348115868801582463_o

Toto, ale nebol prvý prípad, ktorému sa podarilo môj profil krátkodobo zablokovať bez toho, aby som objektívne porušil princípy komunity. Pred piatimi rokmi sa opakovala skoro identická situácia, kedy som v Deň víťazstva nad fašizmom uverejnil album parodujúci glorifikovaných hrdinov lokálnej neonacistickej scény, netrvalo dlho a obrázky parodujúce Tisa a Hitlera hromadne nahlasovali ublížení nacionalisti a výsledkom bolo vymazanie albumu a ban na 7 dní, s ktorým sa ani vtedy a ani teraz nedá prakticky po uvedení do platnosti nič robiť. Podotýkam, že medzi oboma udalosťami ubehlo 5 rokov a Facebook nepodnikol jedine opatrenie, ktoré by tento problém vyriešilo.

Tieto dva príklady, by mohli vyvolať dojem, že Facebook je vo svojej snahe čistiť sociálne siete tak horlivý, že neváha odstraňovať aj ten obsah, ktorý neporušuje pravidla komunity, realita je, ale opačná a skúsenosti mnohých používateľov Facebooku, nielen zo Slovenska, dokazujú, že Facebook nezvláda úlohu, ktorou sa zaväzuje udržiavať na svojej platforme prostredie, ktoré by kopírovalo morálne a etické záväzky, ktoré máju voči spoločnosti klasické média.

Len v roku 2016 som reportoval desiatky stránok a falošných profilov(len pre zaujímavosť na FB ich je celkovo už 83 miliónov), ktoré cielene šírili nenávistne výmysly, podporovali neznášanlivosť a apelovali na najnižšie ľudské pudy a to prostriedkami, ktoré zahŕňali hate speech, klamstvá, hoaxy, prekrúcanie faktov a konšpirácie. Často išlo aj o falošné profily, ktoré usilovali o poškodenie osoby, za ktorú sa vydávali. Drvivá väčšina týchto reportov bola spracovaná s lakonickým konštatovaním od tímu administrátorov, že dané virtuálne entity neporušujú princípy komunity a preto môžu bez akejkoľvek penalizácie naďalej ovplyvňovať myslenie a konanie každého jedného zaregistrovaného používateľa na Facebooku, ktorý s nimi príde do kontaktu.

Čerstvý príklad z dneška je táto virálna fotka, ktorú dnes opakovane nahlasovali desiatky ľudí, pre zjavný rasistický obsah. Nanešťastie Facebook na nej nevidí nič rasistické a preto sa ju rozhodol na svojej stránke ponechať. Iným ignorovaním prípadom, je nepravdivá informácia o tom, že Rómovia majú na Slovensku zadarmo lieky. Podobné falošné správy boli v minulosti bežne zneužívané na vytváranie nenávistných nálad, ktoré v mnohých prípadoch viedli ku krvavým pogromom proti démonizovaným menšinám. Na prípad falošnej správy upozornili aj RTVS, no ani to nepredišlo tomu, aby tejto lži uverili desiatky tisíc Slovákov. Ak kedysi platilo, že kým si pravda obuje topánky, tak lož už obehne svet, tak dnes je táto ľudová múdrosť aktuálnejšia, lebo šírenie akejkoľvek možnej lži nebolo nikdy tak jednoduché a cenovo nenáročné ako dnes. Slovenské súdy a polícia budú iba ťažko stíhať autora a šíriteľov takejto lži z dôvodu šírenia falošnej alebo poplašnej správy. Preto je zrejmé, že na riešenie tejto situácie, by malo určitú mieru kompetencie prebrať médium, ktoré toto šírenie umožňuje. V prípade ako tento môžete administrátorom poslať správu, kde sa môžete pokúsiť vysvetliť dôvody pre, ktoré ma byť fotka odstránená, ani to však nezvyšuje šance, že sa to aj skutočne stane.wz98lvh

Reportovanie nevhodného obsahu je funkcia, ktorú Facebook ponúka svojím užívateľom už roky a samo o sebe na nej nie je nič zlé, práve naopak, je to výborný nástroj, ako bez cenzúry alebo iných centrálnych obmedzení moderovať obsah sociálnych sietí, ktorý je neetický alebo spĺňa skutkovú podstatu trestných činov. Problém je v tom, že zatiaľ, čo systém navonok pôsobí, ako funkčný nástroj, v skutočnosti ide o proces, ktorý žalostne nefunguje a umožňuje na facebooku bujnieť tým najhorším výsledkom pudového správania, akého je človek schopný. Namiesto objektívneho zhodnotenia nahláseného obsahu facebook ponúka systém, ktorý hlásenia vyhodnocuje náhodne a často veľmi chybne. Preto napriklad nastala chyba, ktorá spôsobila vymazanie Havranovho článku reflektujúceho možné následky súčasného rozmachu extrémizmu a preto nedochádza k odstraňovaniu obsahu, ktorý extrémizmus priamo podporuje alebo ho spoločensky normalizuje.

Facebook tak nedostatočným penalizovaním a nesprávnym vyhodnocovaním obsahu užívateľov vytvára paralelnú realitu, kde neplatia etické princípy skutočného sveta . Dochádza tak k normalizácii a akceptácii prejavov, ktoré by boli v minulosti neakceptovateľné. Tieto zmeny sa postupne môžu prenášať aj do každodennej reality. Obdobne sa môžu stať zdrojom násilností alebo pogromov, ak sa napríklad podarí cielene šíriť vyfabulované klamstvá s cieľom démonizovať určitú menšinu. Jednalo by sa o podobnú techniku, ako pri genocíde v Rwande, ktorej predchádzala dehumanizačná štvavá kampaň, na ktorú boli zneužité miestne rádia. Toto a podobné riziká môže priniesť trend šírenia nenávistných podvrhov na sociálnych sieťach, kedy aj verejne známe osobnosti spoločenského a politického života prenášajú donedávna neakceptovateľné prejavy a vyjadrenia.

 

Teraz najčítanejšie

Tomáš Kriššák

Som Tomáš z Popradu. Vyštudoval som politológiu na FPVMV. Píšem o vplyve internetu a sociálnych sietí na spoločnosť a politiku. Občas pribudnú aj recenzie na komiksy.