Denník N

Americká klasika: autá z 50. rokov

Už nejaký čas ma fascinujú „americké bouráky“ z povojnových čias. Vždy keď nejaký zbadám (aj to len na obrázku alebo na videu), nevychádzam z úžasu nad tým, čo človek vtedy dokázal urobiť z kusu kovu (a motora V8 samozrejme). Príde mi to ako obdobie, kedy sa konštruktéri a dizajneri pokúšali dostať až na hranu veľkoleposti, pompéznosti a nádhery. Kúpiť si vtedy auto konkrétnej značky znamenalo vyjadriť svoj názor. Neboli to len presúvadlá z roboty domov. Bol to štýl na štyroch kolesách. Auto na ktoré ste sa pozreli a urobilo vám dobre. A keď ste ho naštartovali, tak vám prebehli zimomriavky po chrbte. A kde nešlo o rýchlosť, ale pôžitok z plavnej jazdy. Nikdy som samozrejme nevedel, ktoré auto bolo ktoré. A tak som si urobil trochu prehľad a vyberám 10, ktoré sa mi páčili najviac. Spoločné majú to, že sa vyrábali v USA a predávali sa v 50. rokoch. Zastúpená je asi každá dôležitá značka z toho obdobia.

Dodge Coronet ’56. Tretia generácia tohto modelu sa vyrábala v rokoch 1955 – 1956. Oproti druhej generácii bola karoséria nižšia, dlhšia a širšia, už to nebol ten povojnový hromotĺk. Pod kapotou bol 3.8l V6 Chrysler Flathead (123k), 4.4l V8 Polyspheric (175k) alebo klenot a dnes už legenda 5.2l V8 Hemi (183k). Obrázok: Trekphiler

01-56_dodge_coronet_lancer_quarter

Chrysler Imperial ’53. Šiesta generácia sa vyrábala od roku 1949 do roku 1954. Toto auto malo ako prvé veľkosériové auto klimatizáciu a ako prvý Chrystler aj 12V elektrosystém a plne automatickú prevodovku. V znaku sa objavil Orol. Pod kapotou boli len 8 valce, pozdĺžne uložený Chrystler Inline 5.3l (120k), alebo 5.4l Hemihead V8 s dvomi karburátormi (180k). Obrázok: Christopher Ziemnowicz

02-1953_chrysler_custom_imperial_limousine_at_2015_macungie_show_1of4

Cadillac Series 62 Eldorado ’57. Piata generácia sa vyrábala od roku 1957 do roku 1958. Použitý nový druh rámu do X, ktorý umožnil auto viac znížiť bez toho, aby ubudlo miesta. Vzadu pribudli „žraločie plutvy“. Pod kapotou OHV V8 6.0l (335k) Obrazok: Conceptcarz

03a-57-cadillac-eldorado-brrtz_dv-11-ai_01 03b-57_cadillac-eldo-biarritz-dv_13-us_0006

Lincoln Premiere ’57 Prvá generácia sa vyrábala v rokoch 1956 a 1957. Išlo o model na báze Lincoln Capri, ale Premiere bol väčší. Aby neliezol do rybníka luxusnejšiemu, konzervatívnejšiemu a drahšiemu Continentalu, líši sa dizajnom. Vzhľad je inšpirovaný dvomi konceptuálnymi autami, ktoré sa nedostali do výroby: Mercury XM-800 a Lincoln Futura. Druhý menovaný mohol ešte aj 10 rokov po premiére slúžiť ako základ pre prvý Batmobil v roku 1966, taký bol futuristický. Spať k Premiere. Pod kapotou mal Lincoln Y-block V8 6.0l s výkonom 300k. Obrázok: Conceptcarz

04-b57-lincoln_premier_dv_08_bc_a02 04-57-lincoln_premier_dv_08_bc_a011

Packard Patrician ’56. Druhá generácia dostala v roku 1955 nový vzhľad a možnosť kombinovať dva až tri odtiene farby karosérie. Čelné sklo bolo moderne zaoblené smerom do strán, prístrojovka mala budíky z nerezovej ocele. Pod kapotou bol 6.2l Packard V8 s výkonom 290k. Mimochodom: pripadá vám toto auto povedomé? Dobrý postreh. Ruský GAZ 13 (Čajka) bol v podstate okopčený Packard Patrician. GAZ 12 (ZIM) sa zase „inšpiroval“ Cadilac Fleetwood 61 a Buickom Super zo záveru 40. rokov. Obrázok: Ryan Hildebrand

05-1955_packard_patrician

Buick Electra 225 ’59. Hned prvá generácia bola asi najkrajšia. Stála na predĺženej platforme Generals Motors, ktorú využíval aj napr. Cadillac. Od ostatných divízií GM sa výrazne odlišovala vzhľadom, hlavne zadná časť s charakteristickými zošikmenými zadnými svetlami. Pod kapotou trónil Wildcat 445, teda 6.6l V8 so 4-barrelovým karburátorom o výkone 340k. Obrázok: Nimmerya

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ford Crestine Skyliner ’54. Vyrábať sa začal v roku 1952. Zaradil sa medzi na vrchol modelovej rady Fordu, nad Mainline a Customline. Pod kapotou mal 5.1l V8 s výkonom 225 koní s rozvodom OHV. Napriek vcelku svojskému a podarenému dizajnu to asi nebol veľký úspech a v roku 1955 ho nahradil Ford Fairlane. Obrázok: rmsothebys

07b-ford-crestine-skyliner 07a-ford-crestine-skyliner

Oldsmobile 88 Coupe ’50. Prvá generácia sa vyrábala v rokoch 1949 až 1953. Vrcholná verzia kombinovala pomerne malú a ľahkú karosériu so silným V8 motorom (Rocket V8). Toto auto bolo základom pre prvého „kráľa“ NASCARU, keď vyhralo približne polovicu všetkých pretekov v rokoch 1949 – 1953. Auto bolo veľkým úspechom. V 50. rokoch existoval slogan „Maj rande v Rocket 88“ a myslelo sa tým práve toto auto. Jedna z prvých rock and roll skladieb sa dokonca volala Rocket 88, naspievala ju Jackie Brenston. 5.0l Rocket V8 s 2-barelovým karburátorom 303 dosahoval výkon 135k. Obrázok: Alfvanbeem

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mercury Monclair ’57. Prvá generácia sa vyrábala v rokoch 1955 – 1960. Vrcholná rada od Mercury (dcéra Fordu) mala samozrejme veľa chrómu a možnosť 2-kombinácie laku. Od roku 1956 Ford zaviedol Lifeguard safety program a tak aj Monclair mala bezpečný stĺpik riadenia (ktorý pri náraze neprenikal cez volant), detské poistky na dverách, vnútorné spätné zrkadlo, mäkšie materiály na prístrojovke či bezpečnostné pásy na želanie. Pod kapotou bol Lincoln Y-Block V8 s objemom 6.0l výkonom 300k.

09-mercury-montclair

Chevrolet Impala ’59 Sport Coupe. Vozidlo, ktoré sa sa jednou 9- a jednou 3- ročnou prestávkou vyrába pod tým istým menom už 60 rokov. Toto bola druhá generácia. Napriek tomu, v General Motors v rámci snahy o úspory toto auto zdieľalo základ karosérie s lacnejšími Buickmi a Oldsmobilmi, rázvor bol o niečo dlhší. Oproti prvej generácii bola Impala nižšia, širšia a ťažšia. Línie zadnej časti nesmerovali dohora, ale skôr do bokov, čím sa Impala odlišovala. Či už išlo o 4-dverový sedan, 4-dverové kabrio, 2-dverové kupé alebo obyčajné kabrio, je to pastva pre oči. Motory pod kapotou siahali od 6-valcového Blue Flame cez V8 Turbo Fire až po V8 W-Series Turbo Thurst s objemom 5.7l a výkonom 315k.

10a-59_chevy-impala_dv-14-mm-011 10-b-59_chevy-impala_dv-14-mm-08

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Tomáš Mikulík

Som slušný človek s veľkou hubou :) (dovolil som si citovať klasika).