Denník N

Videl som, ako sa dá zachrániť upadajúce školstvo. Ideme na to?

V hľadaní receptu na záchranu nášho školstva som precestoval celý svet od Estónska cez Čínu až po Nový Zéland. Na konkrétnom príklade z USA vám priblížim, ako môžeme zmenu školstva naštartovať aj u nás. A ak dočítate až do konca, Andrej Kiska vám prezradí, čo si o tom myslí on.

Spoznávate graf nižšie?

Je to zúfalý trend výsledkov nášho školstva podľa nedávno zverejnených medzinárodných meraní PISA.

Hm, smutné, poviete si, no my s tým aj tak nič nenarobíme, o budúcnosti školstva rozhodujú predsa politici. Naozaj?

Na príklade z Washingtonu D.C. vám skúsim ukázať, že zmenu školstva dokážu naštartovať aj bežní ľudia ako vy či ja, dokonca aj mladí zelenáči z univerzity bez peňazí či politických konexií. Ako to dokázali napríklad Dave Levin a Mike Feinberg.

graf
Upadajúca krivka Slovenska v rámci aktuálnych výsledkov medzinárodných meraní PISA.

 

Americký sen od Estónska po Nový Zéland

Za posledné roky som mal pri rozbehu Teach for Slovakia možnosť navštíviť a spoznať vzdelávacie systémy po celom svete, od Estónska cez Čínu až po Nový Zéland.

Videl som krajiny, ktoré sa ako Titanic rútia ku dnu podobne ako my (napríklad Bulharsko), ale najmä také, ktoré sa dokázali odraziť od dna a výrazne sa zlepšujú (Veľká Británia, Mexiko, Poľsko). Najviac ma chytila za srdce návšteva Washingtonu D.C., kde 25 rokov dozadu čelili podobne katastrofálnej situácii ako my – ich verejné školy mali úplne najhoršie výsledky v USA.

Dnes patrí tento školský systém k najlepším v krajine. Ako to dokázali?

Nečakať na zásah zhora

Rolu zohralo viacero vecí: Zatvorili dlhodobo neúspešné školy. Poskytli podporu zaostávajúcim školám, aby sa zlepšili. Otvorili nové od štátu a obcí nezávislé tzv. „charterové“ školy. Pritiahli špičkových ľudí na kľúčové pozície v riadení siete verejných škôl. Realizovali volebné kampane, aby voliči podporovali investície radšej do školstva, než do iných oblastí.

Obsadili pozície riaditeľov škôl inšpiratívnymi lídrami. O školstve začali v médiách písať novinári, ktorí perfektne poznali realitu školstva i kroky potrebné k zlepšeniu. Do politických funkcií prišli ľudia, ktorí predtým pôsobili na školách.

A ktorá vláda takéto zmeny naštartovala? Žiadna. Tak isto ako november 1989 u nás nenaštartovala vláda, ale mladí ľudia, motorom zmeny školstva vo Washingtone D.C. boli mladí ľudia, ktorí sa rozhodli nečakať na „zásah zhora“.

Stovky absolventov špičkových univerzít ako Harvard či Yale sa rozhodli, že nechcú žiť v krajine s upadajúcim školstvom, a urobia niečo pre zmenu.

KIPP-KIPP hurá!

V rámci mojej návštevy Washingtonu D.C. som mal možnosť stretnúť a rozprávať sa s mnohými ľuďmi, ktorí stáli za týmito zmenami. Napríklad s Davom Levinom. Jeho príbeh je fascinujúci a ukazuje silu toho, čo môže každý z nás dokázať.

bolek-levin
S Davom Levinom, zakladateľom prestížnej siete škôl KIPP (vpravo).

Levin absolvoval prestížnu Yale University, potom bol dva roky v líderskom programe Teach for America a následne spolu s kamarátom (ktorého spoznal v Teach for America) založil dnes už slávnu KIPP školu v texaskom Houstone.

V prostredí, kde platilo, že chlapci majú väčšiu pravdepodobnosť skončiť v base, než na vysokej škole, si povedali, že to tak nenechajú.

Založili jednu školu, potom druhú, tretiu… a dnes prevádzkujú stovky KIPP škôl po celých Spojených štátoch. Na ich školách je 87 percent detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a napriek tomu až 80-90 percent z nich úspešne dokončí strednú KIPP školu a idú ďalej na vysokú.

Viete si to predstaviť v rómskej osade na Slovensku?

Svoju zázračnú školu postavili na 5 princípoch – napríklad vysoké očakávania od detí, spojené s extra časom a podporou na škole (poobedné a víkendové aktivity a doučovania), a tiež vysoké očakávania (aj finančné ocenenie) od svojich učiteľov. Svoj príbeh a filozofiu školy opísali vo výbornej knihe Work Hard. Be nice alebo v skratke v tomto videu.

https://www.youtube.com/watch?v=rVi07IxmVkg

Špičkoví mladí ľudia motorom zmien v školstve

Títo mladí chalani však neboli jediní.

Postupne, počas 25 rokov, sa viac ako 10-tisíc absolventov prestížnych škôl, manažérov, ekonómov, právnikov – čiže nie učiteľov – prihlásilo do programu Teach for America vo Washingtone D.C. (v celom USA už viac ako 300-tisíc absolventov). Z nich do programu vybrali 10 percent najlepších, ktorých najprv vyslali na základné školy, aby spoznali realitu školstva.

Neskôr sa z nich stali zakladatelia inovatívnych škôl, pre školstvo angažovaní novinári, biznismeni, politici, zakladatelia kľúčových neziskových organizácií či šéfovia siete verejných škôl. Dnes, s touto energiou mladých ľudí z Teach for America, je školský systém vo Washingtone D.C. najrýchlejšie sa zlepšujúcim systémom školstva v USA.

Predstavu o tejto energii si môžete urobiť v zostrihu z  20. výročia Teach for America.

Minulý rok som mal možnosť zúčastniť sa 25. výročia Teach for America – byť niekoľko dní s 15-tisíc takýmito ľuďmi a diskutovať s nimi bol životný zážitok.

Mimochodom, minulý mesiac silu absolventov Teach for America potvrdil časopis Forbes, keď zaradil až 10 absolventov Teach For America do prestížneho výberu „30 pod 30“, ktorý zahŕňa najvplyvnejších mladých ľudí do 30 rokov.

Tím reprezentujúci Teach for Slovakia na oslavách 25. výročia vzniku Teach for America vo Washingtone D.C.
Tím reprezentujúci Teach for Slovakia na oslavách 25. výročia vzniku Teach for America vo Washingtone D.C.

Na Slovensku s podporou Andreja Kisku

Teším sa, že túto „success story“ máme šancu na Slovensku zopakovať.

Po vzore Teach for America totiž vznikli podobné programy po celom svete, a v roku 2014 získalo Slovensko ako 34. krajina na svete (a jediná v našom regióne V4) licenciu na jeho realizáciu u nás.

Minulý rok už promovali prví absolventi na Slovensku. Po dvoch rokoch v Teach for Slovakia zhodnotili, že to boli najlepšie roky ich života, keď robili mimoriadne zmysluplnú prácu, a zároveň sa posunuli výrazne vpred z hľadiska ich líderských schopností.

Dnes pôsobia na atraktívnych pozíciách v médiách, na ministerstve, v neziskových organizáciách i v biznise. Zapojiť absolventov programu do svojho tímu má záujem aj patrón programu, prezident Andrej Kiska:

Jednoznačne by som chcel do tímu absolventov Teach for Slovakia. Asi niet lepšej pečate na CV-čku – a lepšieho odporúčania – ako práve absolvovanie programu Teach for Slovakia.

V exkluzívnom rozhovore hovorí o tom, prečo sa rozhodol stať patrónom Teach for Slovakia a prečo by podporil aj svoje deti, ak by sa chceli zapojiť do Teach for Slovakia:

Lepšie školy? Samo sa to nespraví 

Ako to dopadne s tým naším školstvom? To závisí od rozhodnutí a činov – nie slov – každého jedného z nás.

Ja som optimista. O 25 rokov môžeme aj my podobne ako vo Washingtone D.C. oslavovať, že máme jeden z najlepších systémov školstva v okolí, ktorý umožňuje, aby deti tejto krajiny mali šancu na kvalitné vzdelanie a úspech v živote.

Je veľa vecí, ktoré môžeme urobiť, keď chceme prispieť k zmene. Napríklad sa angažovať v politike, vysvetľovať ľuďom v chudobných dolinách, prečo je vzdelanie pre budúcnosť ich detí veľmi dôležité, alebo sa pustiť do predvolebnej kampane vytvárajúcej tlak na politikov. Každý z nás si môže nájsť svoju cestu, ako zmene pomôcť.

Jediné, čo nebude fungovať, je ďalej sa spoliehať na povestné slovenské „sa to“. Nie, nezlepší sa to, pokiaľ pre to my sami niečo konkrétne neurobíme.

Stanislav Boledovič

zakladateľ Teach for Slovakia

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Teach for Slovakia

Teach for Slovakia

Teach for Slovakia je občianske združenie, ktorého cieľom je, aby raz všetky naše deti mali šancu v živote uspieť. Ponúka intenzívny program osobnostného a profesionálneho rozvoja pre aktívnych ľudí, ktorí chcú k tejto vízii prispieť.