Denník N

Pas de deux ako ho R. P. stvoril

Kolegovia, ktorí mi hovoria, že som vymäkla a už nie som taká radikálna a experimentálna ako kedysi, mi budú zase hovoriť, že som vymäkla, ale moje prvé video pre tento blog je baletné.

Ako keď sa človek po dlhšom čase v začmudenom, ohučanom meste ocitne opäť v prírode: obraz aj zvuk sú v harmónii, nič tu nechýba, nič nie je navyše. Všetko akoby stvorené vyššou silou, spôsobom, aký smrteľník môže len ťažko pochopiť.

Nebola to vyššia sila, ale ťažký macher Roland Petit, francúzsky choreograf. Trochu zvláštne prirovnať baletnú techniku k prírode, lebo nie je veľa vecí, čo sú prírode a prirodzenosti vzdialenejšie. Účel svätí prostriedky.

Jemne sa vlniace boky víria nehybný kánon klasického tanca, v ktorom Petit pracoval a ktorý oživoval, ako tornádo. V pas de deux z jeho baletu Carmen na hudbu Georgesa Bizeta sa baletný pátos mení na silu gesta.

Tancuje v tom čase prima ballerina assoluta Alessandra Ferri a sólista baletu parížskej opery Laurent Hilaire. S vejárom a nožom vyzerajú, akoby ich celý život nosili vo vačku. Video vytvoril Fabrizio Ferri v roku 2000 v Teatro Massimo v Palerme.

Bude to spôsobom, akým je natočené, ale hlavne čistým štýlom choreografie – pôvodne tancovanej Petitom a jeho maželkou Zizi Jeanmaire v roku 1949 – že pôsobí súčasne, nadčasovo a zároveň, ako keby to Bizet bol napísal priamo pre nich.

Toto video si treba dať na dúšok ako jednu dávku v kyslíkovom bare. Nonšalantne a komótne tu Roland Petit (1924-2011) predvádza ukážku toho najlepšieho z môjho obľúbeného umeleckého štýlu – ležérnej perfekcie.

 

 

 

Teraz najčítanejšie