Denník N

Líder opozície? Preboha, len to nie

Pravicový volič je náročnejší a preto bola ponuka pravicových strán vždy pestrejšia. Ak začnú pravicové strany už teraz „predostierať voličom spoločnú alternatívu“, ktorá bude aktuálna o tri roky, musia v záujme dosiahnutia akejkoľvek dohody robiť ústupky zo svojich pozícií. Lenže, pred voľbami platí, že „kompromisy, to sú krysy“, resp. nemecké „Koalition in der Opposition ist der Tod“.

Zoberme si také v nedeľu zatvorené obchody. My v SaS si myslíme, že to je silný zásah do slobody jednotlivca. Vravíme, kto chce byť doma, nech je doma, kto chce nakupovať, nech nakupuje. Viacerí kolegovia v OĽaNO si však myslia, že obchody majú byť zatvorené. Ak by sme ale boli spoločne v nejakom formáte, napríklad ako predvolebná koalícia alebo dokonca niečo na vzor SDK, tak by sme museli všetci so všetkým súhlasiť a vytratila by sa spomínaná rozmanitosť. Ešte horší krok by bola spoločná tieňová vláda. Tieňový minister hospodárstva zo SaS bude proti, tieňový minister kultúry za OĽaNO bude za. To by boli veľmi iritujúce signály voličom.

No nielen to. Všetky pravicové strany sa snažia získať pravicového voliča a teda sú voči sebe v konkurenčnom postavení. To je holý fakt. SMER je síce náš súper, ale konkurentmi sú pravicové strany a do volieb sa každá z nich snaží získať voličov, a to i na úkor tých ostatných, napríklad lepším návrhmi, riešeniami, ľuďmi, povesťou atď. Tomu sa hovorí politická súťaž a to je dobré. Nielen pre demokraciu, ale aj pre prilákanie čo najväčšieho počtu pravicových voličov k volebným urnám.

Preto sa nehrabem na žiadneho lídra opozície, ktorý bude akýmkoľvek spôsobom zjednocovať existujúce a navzájom si konkurujúce strany. Ak som líder opozície, tak len preto, že som predsedom najsilnejšej opozičnej strany. A  mojou jedinou úlohou do volieb je získať čím viac hlasov pre stranu, ktorej predsedám. Nič iné.

Viem, že veľa politológov, komentátorov a iných mienkotvorcov tlačí na užšiu spoluprácu a radi by videli tieňovú vládu a niekoho, povedzme mňa, v pozícii lídra opozície. No nech ma boh chráni stavať sa do pozície akéhosi zjednocujúceho lídra opozície a byť voči voličom kvázi zodpovedný za všetky pravicové strany a zároveň nemať na ne žiaden dosah. Najlepšia možnosť ako akéhokoľvek lídra demontovať, je dať mu zodpovednosť bez právomocí. Tejto pasci sa radšej vyhnem J.

Po voľbách sa však situácia radikálne zmení. Z konkurujúcich strán sa stanú koaliční partneri a vtedy nastane čas pre kompromisy. SaS i ja osobne sme preukázali veľkú mieru kompromisu, keď sme v roku 2010 ustúpili z množstva našich pozícií. Jednoducho sa po voľbách spraví hrubá čiara a začne sa pracovať na koaličnej zmluve a spoločnom programe, ktorý neskôr vyústi do Programového vyhlásenia vlády. Tu má zmysel robiť kompromisy.

Vtedy platí aj jednoduché pravidlo o premiérovi: stane sa ním predseda najsilnejšej koaličnej strany, hotovo. Ak bude SaS najsilnejšia koaličná strana, tak premiérom budem ja. Ak nie, bude ním niekto iný, také to je jednoduché. Ubezpečujem vás, že sa netrasiem za premiérskou stoličkou. Zažil som si v politike dosť, bol som dvojkou v štáte, etabloval som na zelenej lúke pravicovú liberálnu stranu (len si spomeňte ako rýchlo zhasli SOP, ANO, SF, Liga, SKOK, Šanca), teraz som europoslancom a premiéra v záujme veci oželiem. Navyše, môj život bol pred vstupom do politiky kvalitnejší. Mal som toľko  peňazí ako dnes, ale viac času a výrazne viac súkromia. Ak sa pýtate, prečo teda, odpoveď je, že som presvedčený, že na Slovensku môže byť lepšie. A tiež som presvedčený, že viem, ako.

Ale zároveň spravím všetko pre čím lepší výsledok SaS a ak nám voliči dajú mandát, tak sa nezľaknem a pôjdem s plnou zodpovednosťou a úprimnosťou do toho. V deň volieb (aj predčasných) budeme tip top pripravení na prevzatie zodpovednosti za Slovensko. Pevné základy sú vybudované už dnes. Konkrétne najlepší program, slušní a skúsení ľudia, krištáľovo čisté financovanie a s ním spojená absencia oligarchov a žiadne korupčné kauzy. Môžete mi vyčítať, čo len chcete a rovno priznávam, že sme a ja osobne spravili veľa chýb, ale sme poctivou stranou.

Odteraz až do najbližších parlamentných volieb venujem všetok môj čas a úsilie prípravám na voľby a následné prevzatie zodpovednosti za Slovensko. Po ôsmich rokoch existencie SaS cítim, že sme na túto výzvu dozreli. Máme osoby, obsah a organizáciu. Máme víziu, ktorú sme predstavili na jeseň 2016 a sme dobre zohratý orchester. Mojim cieľom je poraziť Roberta Fica a nie denno-denne hľadať kompromis medzi Matovičom, Kollárom a Hlinom. To budem robiť po voľbách J.

Avšak poraziť Roberta Fica je len predpoklad k slušnej vláde. Skutočná výzva príde po voľbách. Aby sme nevládli len akože, ale naozaj spravili Slovensko lepším. Dobrá správa je, že máme jasnú predstavu a máme plán, tá horšia správa je, že s prípravami (najbližší míľnik je predstavenie Reformy EÚ v tomto mesiaci) je kopec roboty, ale je to nevyhnutné a viem, že sme na dobrej ceste. Ako europoslancovi nezaťaženému dennou politickou agendou mi to ide lepšie.

Teraz najčítanejšie

Richard Sulík

Rozhliadnite sa. Vidíte snáď na Slovensku niekoho iného, kto nemá žiadny korupčný škandál, kto drží slovo, kto má program zostavený naozajstnými expertmi, kto má viac ako 10 rokov skúseností, ako tieto konkrétne riešenia pre ľudí presadiť, kto sa neriadi ideológiou, ale zdravým rozumom a kto má úprimnú chuť postaviť tú najlepšiu možnú budúcnosť pre Slovensko?
Všetci, ktorí nám veria, menia hru s nami. Nenechajú sa podplatiť rozhadzovaním, ktoré budú splácať naše deti. Už majú dosť chaotických amatérov. Zaujímajú ich konkrétne zmeny, pre ktoré sa mladým oplatí zostať na Slovensku. Chcú už konečne reálne výsledky.
A chcú sebavedomé Slovensko, ktoré najlepšie vie, čo potrebuje.
Sme SASKA a meníme hru.