Denník N

7 tipov, ako uspieť na trhu budovaním autentickej značky

Poznáte to: Chcete zaujať, vzbudiť dôveru v očiach potenciálnych klientov. Preskúmate, ako na to ide konkurencia. Máte pocit, že čím väčšia firma, tým dôveryhodnejšia inšpirácia.

Zažila som to neraz: klient príde zo zahraničia s odfoteným bilboardom propagujúcim mobilného operátora a chce ho aplikovať na svoju reklamu na výrobu nábytku. Alebo slová iného klienta: „Keby konkurencia mala nejakú dobrú reklamu, tak ju môžeme opajcnúť, ale nemá…“

Chvalabohu :-)

Ja presadzujem náročnejšiu cestu, avšak z dlhodobého hľadiska určite úspešnejšiu. Budujte vlastnú autentickú značku!

Odpovede na týchto 7 otázok vám iste poskytnú vhodnú inšpiráciu.

1. Kto ste?

Predstavte si vašu značku ako človeka. Ak poskytujete službu, pravdepodobne vaša značka zosobňuje mnohé vaše hodnoty a postoje. Kým by bol váš produkt, ak by bol človekom? A ako skutočne vnímajú vaši zákazníci váš produkt? Vy v ňom vidíte zrelú energickú ženu so záujmom o rodinu žijúcu v meste a zákazníci ho skôr vnímajú ako pupkatého muža so záujmom o rybárčenie z vidieka. Aj takúto predstavu môže spôsobiť vaša marketingová komunikácia, vizuálny štýl, obaly.

Ak viete presne zadefinovať, kto je vaša značka, tak pre jej komunikáciu viete určiť správny smer a dať jej autentickú tvár aj tvar.

Odpovede na tieto otázky je vhodné podporiť prieskumom.

2. Kto sú vaši klienti?

Kto je váš klient? Konkrétne. Definícia cieľovej skupiny nestačí. Na základe relevantných dát definujte persóny – imaginárnych predstaviteľov vašej cieľovej skupiny. Dajte im meno, vek, pracovné zaradenie, hodnoty, záľuby, predstavy, vízie, potreby. Čo hľadajú? Čo očakávajú? Čo oceňujú? Aký problém im dokážete vyriešiť? Akú túžbu im viete splniť?

Keď viete, komu sa prihovárate, ľahšie sa vyhnete klišé a sterilite a vytvoríte obsah, ktorý je hodnotný pre predstaviteľa cieľovej skupiny.

3. Aký je príbeh vašej značky?

Príbeh značky nie sú holé fakty o vzniku, zakladateľoch a ich podieloch. Sila príbehu je predovšetkým v pridaní emócie, ktorú si na rozdiel od faktu pamätáme. Príbeh je o vašom názore na život. Lojálnych klientov získate vtedy, keď sa stretne váš pohľad na svet s názorom potenciálneho klienta. Príbeh vašej značky je základná filozofia. Môžete ju vtesnať do jednej vety alebo rozvinúť do rôznych foriem. Napríklad príbehom O2 je férová krajina, ktorá je prítomná v rôznych obmenách v celej marketingovej komunikácii. Po vstupe na slovenský trh to bol až tento príbeh a s ním spojené hodnoty, ktoré priniesli spoločnosti úspech a rast podielu na trhu.

Príbeh značky: MMP branding & design studiio
Farební, vnímaví a jemne provakatívni. MMP studio.

Dôležité je, aby váš príbeh bol pravdivý a prítomný v celej vašej marketingovej komunikácii. Aby ste ním zapálili svoj tím a žili ho!

4. Aké fotografie, obrázky a videá používate?

Dnes už za dolár kúpite celkom slušné fotografie a obrázky. Tie však o vás nehovoria vôbec nič. Môžu byť dokonalé, no často pôsobia sterilne. Nevybudujete s nimi vzťah ani dôveru. Namiesto nich vytvárajte vlastný vizuálny obsah, ktorý je presvedčivejší. Zachyťte skutočný okamih u vás vo firme. Majte fotoaparát po ruke v čase, keď sa tešíte z úspechu, z dobrého nápadu, keď máte vo firme pozitívny adrenalín. Aj tu však platí – ako pri každom inom obsahu – aby boli zábavné alebo užitočné.

Rozprávajte príbehy. Faktom dodajte emóciu. Vdýchnite produktovým fotografiám dušu, nakreslite tipy, infografiky, natočte vlastné video.

Vizuálna komunikácia značky Terrabella
Príbeh a emócia vo fotografii betónovej dlažby. Archív MMP branding & design studio

5. Vyhlasujete alebo komunikujete?

Aj dnes, v čase nadvlády sociálnych sietí, veľa značiek vysiela len jednosmerné posolstvá ako cez megafón. Oveľa dôležitejšie je nájsť spôsob, ako zapojiť svojich fanúšikov do komunikácie. Zúčastňujte sa diskusií nielen na vašich vlastných stránkach, ale aj na portáloch, ktoré navštevuje vaša cieľová skupina.

Od diskusií môžete zájsť aj hlbšie, a to zapojiť svojich fanúšikov do tvorby produktu aj jeho marketingovej komunikácie.

Tak napríklad Budějovický Budvar stvoril značku Pardál. Príbeh značky Pardál stelesňuje jej slogan „Vyladěno samotnými pijáky“. Na stránke pardal.cz nájdete celý príbeh vzniku. Stránka je aj ukážkou nápadov, ako autenticky komunikovať so svojimi konzumentmi.

6. Kde je váš tím?

K budovaniu značky nestačí vyrobiť skriňu či vytvoriť softvér s pekným logom a názvom. Ovplyvňujú ju ľudia, nielen vy, ale aj váš tím. Neschovávajte ich. Predstavte ich na webe či v prezentačných materiáloch – skutočných, bez prikrášlenia či strojených póz. Predstavte svoj tím v nevšedných situáciách, vytvorte videorozhovor alebo tutoriál nahratý vašimi ľuďmi v kancelárii. Pokúste sa zachytiť ich osobnosti a dajte priestor chémii, ktorá pomôže vytvoriť vzťah s vašimi klientmi. Zapojte ľudí do svojho storytellingu!

Tím statikov spoločnosti Hescon. Archív MMP branding design studio
Tím statikov spoločnosti Hescon. Autor: MMP branding & design studio

7. Držíte sa svojho štýlu?

Svoj štýl zvoľte s ohľadom na to, či komunikujete s koncovým klientom alebo so špecialistom v odbore. Vo všeobecnosti platí, že množstvo odborných výrazov vás posúva k chladnému a neosobnému štýlu. Komunikácia sa podobá viac encyklopédii ako prejavom autentického rozhovoru s klientom. Štýl komunikácie, texty i vizuálne výstupy silno dotvárajú vašu značku. Ste hrdina, klaun, outsider, milenec?

Ak ste našli odpovede, sterilitu odteraz môžete nechať v nemocnici.
Budujte svoj štýl, hoci aj s malou dávkou nedokonalosti!

Teraz najčítanejšie

Alena Mazánová

Dávny fluktuant, teraz však najlepší lojálny pracovník, lebo z vlastnej firmy sa ťažko odchádza. A tak som verná branding a dizajn štúdiu už 15 rokov. A aby nebola nuda, tak objavujem. Veci, ktoré hýbu svetom a vlastné korene. Učím sa. Stále niečo. Chytiť rytmus na djembe alebo prejaviť emócie na divadelných doskách. Pýtať sa a odpovedať. Hľadám a konzultujem. Predovšetkým zmysluplné značky, o ktorých píšem na blogu https://cubestudio.sk/blog/