Denník N

Lanovka a iné hlúposti. O čo ide spoločnosti HB Reavis?

Namiesto predstavenia riešenia dopravy v zóne Mlynské Nivy, developer stále zahmlieva a ťahá Bratislavčanov za nos. Obídu mesto aj mestské časti a odvedú pozornosť od uzávierky ulice Mlynské Nivy na viac ako rok.

Developer HB Reavis dnes znova zaplnil stránky novín s projektom lanovky z Petržalky na Mlynské Nivy. Denníku SME vyšiel článok , kde sa píše že lanovka bude mať 40 alebo 90 kabínok a v riešení je, či to bude jedno lano, dvoj-, či trojlano, ako aj to, či bude kabínka zachytená zhora, alebo zdola. Ďalej sa tam píše že bude mať možno jednu, možno 4 zastávky, pôjde niekade tadiaľ v nejakej výške. Ešte pred týždnom hovorili, že nepôjde o lanovku ale nadzemnú elektrickú dráhu (monorail) a v niektorých médiách vyšlo dokonca že postavia električku. Zároveň v hospodárskych novinách vyšiel rozhovor s riaditeľom tohto developera, že lanovku nevymysleli včera a riešia to už mesiace. Prečo to teda tajili? Samospráva reagovala prekvapene, že o projekte nevedeli a dočítali sa o ňom v novinách. Dnes už magistrát vydal vyhlásenie že projekt považuje za blud a medzi riadkami naznačil že developer sa snaží naschvál obísť hlavne mesto, ktoré má posúdiť súlad s územným plánom. Petržalka ktorá je stavebný úrad reagovala zdržanlivejšie, vyzvali investora aby ich láskavo informoval o svojom zámere.

HB Reavis si potichu rieši podporu tejto investície na ministerstve hospodárstva, tak aby nemuseli riešiť (ne)súlad ich projektu stanice Mlynské Nivy s územným plánom mesta a nevysporiadané vzťahy k pozemkom. Ak by to vláda označila za významnú investíciu tak by nemuseli územný plán meniť,  nemuseli by ho vôbec zohľadniť. Pozemky ku ktorým sa nevedia dostať by mohli vyvlastniť podľa zákona. Stavebným úradom by bol buď okresný úrad v sídle kraja alebo priamo ministerstvo a vyradili by z hry otravnú samosprávu, mesto aj mestské časti.

Napriek tomu, že projekt novej autobusovej stanice je starý viac ako 10 rokov, developer ani po takom čase nevie ako ju postaviť bez toho aby spôsobil kolaps dopravy v celom meste. Uzávierka dopravného uzla celej ulice Mlynské Nivy kde premáva aspoň 10 kľúčových liniek MHD na 14 mesiacov, je podľa nich najlepšie riešenie. Najlepšie pre nich, najhoršie pre Bratislavu. Aby to dokončili čo najskôr, predali a prenajali. Neviem si predstaviť veľké mesto vo svete, ktoré by povolilo prestavbu svojej vlakovej či autobusovej stanice tak, že úplne uzavrie dopravnú tepnu na vyše rok. Ak sa to nedá prestavať za chodu, tak je schodnejšie postaviť novú stanicu inde. Na odvedenie pozornosti aj od tohto lanovka poslúžila veľmi dobre.

Teraz najčítanejšie