Denník N

Demokracia a význam extrémistov v NRSR

Stará židovská múdrosť hovorí: „Ak nemáš šťastie, buď rád, že nemáš nešťastie.“

Stará židovská múdrosť hovorí: „Ak nemáš šťastie, buď rád, že nemáš nešťastie.“ Nuž ako nazvať prítomnosť pravicových extrémistov v rokovacej sále NRSR? Zaiste nie je šťastím, ale je už nešťastím? Jediný pozitívny význam tkvie v tom, že sa NRSR môže chopiť nevšednej príležitosti, aby vyplnila elementárne medzery v slovenských zákonoch, a tak zvýšila dôveryhodnosť štátneho aparátu v demokratickej spoločnosti. Dôvod je jednoduchý. Treba zabrániť vytvoreniu „hnedej diery Európy“. S „čiernou dierou“ má Slovensko nielen svoje skúsenosti, ale aj stále nedoriešené spletitosti.

Ochrana demokracie?

Môže byť demokracia zákonom aktívne „chránená“? Niektoré argumenty zastávajú názor, že by takáto ochrana bola obmedzením slobody slova. Avšak slabinou takejto argumentácie je predstava, že demokracia musí poskytnúť priestor nedemokratickým a antisystémovým hlasom. Tento problém opisuje už grécky filozof Platón, ktorý sa zaoberal filozofiou štátu.

„Nakoniec vám budú vládnuť tí najneschopnejší z vás. To je trestom za neochotu podieľať sa na politike.“ Aktuálnosť Platónových slov je až zarážajúca. Odhliadnuc nateraz od komplexného obrazu demokracie u Platóna, vidí príčinu rozpadu demokracie v anarchii a v prevzatí moci demagógmi, ktoré vedú priamo ku tyranii. Staroveký ostrakizmus (vyhnanie občana Atén do exilu až na dobu 10 rokov), ktorý slúžil ako ochrana pred úpadkom demokracie do fázy tyranie, v súčasnej dobe nie je žiadúci. Neľudské dejiny ľudstva 20. stor. nás ale nútia zamyslieť sa nad spôsobom ako predísť tomu, aby sa hrôzy koncentračných táborov už viac neopakovali.

Právna stránka ochrany demokracie je len jednou stranou mince. Položme si tú istú otázku z inej perspektívy. Je etické tolerovať alebo podporovať neetické konanie? Je prekvapivé a zároveň desivé, že politické špičky v krajine, ktorá na vlastnej koži zažila deportáciu Židov v období Slovenského štátu, zabíjanie podporovateľov SNP a vypaľovanie obcí (Kľak, Ostrý Grúň), a vykonštruované politické procesy (Píka, Horáková), neboli doteraz schopné efektívne a dostatočne sa postaviť proti nedemokratickým a antisystémovým hlasom. Prečo dopustiť glorifikovanie zločinov?

Snáď netreba pripomínať, že nedemokratický a antisystémový hlas akceptuje len jeden názor, ktorý je výplodom bezduchého tyranského nariadenia. História sa cyklicky opakuje. Nástup doposiaľ najhoršej európskej diktatúry bol umožnený v rámci západnej demokratickej spoločnosti. Pritom v roku 1922 bola činnosť NSDAP v niektorých častiach Nemecka zakázaná. Čo sa dialo neskôr, o tom svedčia dodnes žijúce obete holokaustu.

Rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky vo veci rozpustenia politickej strany Slovenská pospolitosť – Národná strana

Rozsudok o rozpustení bol podpísaný v Bratislave dňa 01.03.2006. Urobila naša spoločnosť po 11 rokoch progres? Ku príčinám rozpustenia strany SP-NS patril úmysel zriadiť stavovské usporiadanie, porušenie princípu všeobecného volebného práva, porušenie princípu rovnosti hlasov voličov, nerovné postavenie občanov, diskriminácia národnostných menšín a etnických skupín. Stačí si v Slovenskej republike vytvoriť len nový obal a na starý obsah sa zabudne?

Kto nemá záujem pýtať sa: Ako chrániť demokraciu?, si bude musieť neskôr položiť inú otázku: Ako zachrániť demokraciu vo vznikajúcej nedemokratickej spoločnosti? Ak si však občan nepoloží ani túto druhú otázku, ďalšia otázka už nemá význam, pretože odpovede budú jasne definované. Extrémisti v NRSR sú na jednej strane výzvou pre spoločnosť, na druhej strane príležitosťou pre dozrievanie demokratického štátu a jeho rast. Na záver mi dovoľte jedno posolstvo, opäť súčasť židovskej múdrosti, tentokrát pre pána Kotlebu: „Boh dal človeku dve uši, ale iba jedny ústa, aby viac počúval a menej hovoril.“

Teraz najčítanejšie