Denník N

Čo mi vadí na „vlakoch zadarmo“

https://pixabay.com
https://pixabay.com

Bol som v 3. ročníku na vysokej škole, keď som prvýkrát cestoval vlakom bez toho, že by som musel niečo zaplatiť. Od vtedy prešli už viac ako dva roky. Zo začiatku som z toho mal zvláštne pocity, pretože, ako vždy každé takéto opatrenie vytvára v spoločnosti kritiku a tá bola tentoraz výdatná. Napriek tomu som tento krok chápal veľmi pozitívne. Ako študenti chodíme do školy preto, aby sme neskôr rozvíjali spoločnosť, vytvárali hodnoty, nie sme poväčšine zárobkovo činní a preto sa do nás oplatí investovať. Aj formou ušetrenia na vlakoch, (v ktorých som sa veľakrát sťažoval, že pri takom stave by mali byť aj tak zadarmo). Moja mesačná úspora na vlakoch predstavovala jeden mesačný paušál. Takže prečo nie.. a navyše je to pozitívne sociálne opatrenie v prospech mladých ľudí a tie treba podporovať. Na druhej strane sú tu dôchodcovia, ktorí majú tiež právo na bezplatnú cestu. Okey, títo ľudia tu v minulosti desiatky rokov vytvárali hodnoty, možno dokonca stavali aj tie železnice, alebo v minulosti riadili vlaky na podobných linkách, je logické, že aj oni môžu využívať podobné benefity ako gesto vďaky. Prečo nie, je to solidárne a navyše hodné modernej demokratickej spoločnosti. Takže celkovo vlaky zadarmo som bral a beriem ako skvelý nápad, ale je tu vec, ktorá to celé kazí..

Vo vlakoch je limitovaný počet bezplatných miest. určitý, väčší  počet miest vyhradených pre bezplatné cestovanie a menší počet pre cestovanie spoplatnené. Predstavte si situáciu, a mnoho z nás študentov ju zažíva často, keď idete zo školy domov na víkend. Cestujete v piatok z jedného mesta do druhého štátnym rýchlikom, v ktorom máte právo na bezplatné cestovanie. Lenže je nával ľudí a pani pri pokladni vám pani povie, že bezplatný lístok si už nemôžete kúpiť a že musíte zaplatiť bežnú študentskú sumu. Okey, zaplatíte a idete do vlaku. Všetko je obsadené a musíte stáť v uličke, kde okrem vás stoja traja ďalší ľudia a vy cestujete 3 a pol hodiny. Paráda. V tom momente vám dopne paradox celej situácie. Som študent, ako väčšina tohoto vlaku, mám právo na bezplatné cestovanie, lenže ja stojím a platím si, zatiaľ čo ostatní sedia a majú to zadarmo.. Je to jednoducho nespravodlivé!

Ja nekritizujem myšlienku a fungovanie vlakov zadarmo, ale bol by som rád, keby som aspoň nemusel platiť za to, že stojím, keď ostatní, ktorí majú rovnaké právo ísť zadarmo ako ja, v tom vlaku pekne sedia. Nechcem nič viac – nič menej a verím, že nie som jediný komu to už napadlo a kto to vidí tiež podobne. Je to vec, ktorá by mala zaujímať všetkých študentov, lebo nikdy nevieš či to budeš práve ty, kto skončí stáť v uličke a ešte si bude musieť za to zaplatiť. Verím, že si to niekto prečíta a postrčí túto vec správnym smerom. ;)

Teraz najčítanejšie

Igor Melicher

Podpredseda Mladých sociálnych demokratov (MSD). Politológ. Sociálny demokrat. Ľavičiar. Pokrokový. Školstvo. Veda, výskum a technológie. ;)