Denník N

Ane Hjort Guttu a osobná sloboda

Nórska umelkyňa a filmárka sa zaoberá problémami moci a slobody v súčasnej spoločnosti.

Ane Hjort Guttu nakrúca videá, ktoré si svoje miesto vedia nájsť tak na výstavách, ako aj na filmových festivaloch – nakoniec viaceré z nich boli nakrútené na objednávku galérií či bienále. Výborným príkladom diela, ktoré sa pohybuje naprieč umeleckými druhmi je hneď jej prvé video Ako sa stať ne-umelcom. Skladá sa z niekoľkých statických fotografií, zachycujúcich „umelecké diela“ jej 4-ročného syna, a jej sprievodného komentára, ktorý sa implicitne pýta, kde sú hranice toho, čo môžeme označiť za umenie. Toto vtipné a podvratné video bolo pôvodne prezentáciou a odohrávalo sa „naživo“, až neskôr ho Guttu zachytila do podoby videa.

Predsa len, ide tak trochu o netradičné dielo v jej doposiaľ neveľkej filmografii 8 krátkych a strednometrážnych filmov. Dominantnou témou Ane Hjort Guttu sú totiž otázky slobody, moci, bohatstva a chudoby, na ktoré je nazerané neraz cez postavu umelca. Jej prístup sa však rôzni – má diela, ktoré sú vystavané viac tradične, no taktiež diela rozbíjajúce dej do fragmentov, film ovplyvnený surrealizmom, filmy využívajúce statické obrazy a pod. Nehovoriac o tom, že nakrúca tak fikciu, ako aj dokumenty, či najčastejšie niečo medzi tým.

So svojim synom, napríklad, nakrútila ešte jeden film, Sloboda vyžaduje slobodných ľudí. Viac menej konvenčným dokumentárnym spôsobom (no s najväčšou pravdepodobnosťou napísané a zahrané) sleduje chlapcovo chodenie do školy. Chlapec má so svojou povinnou školskou dochádzkou problém, pretože cíti, že obmedzuje jeho slobodu. Vyvstáva teda otázka, či škola ako inštitúcia s relatívne prísnymi pravidlami môže človeka vychovávať k slobode, alebo z neho vyrába iba vhodné koliesko, ktoré sa zapojí do systému spoločnosti.

guttu-1-3

V centre pozornosti Ane Hjort Guttu je teda vždy človek, ktorý spochybňuje zaužívané, ktorý si kladie otázky a možno nie vždy vie prísť na jasné odpovede. To je prípad hlavnej hrdinky filmu Čas plynie. V ňom študentka umenia pripravuje semestrálny projekt, performancie, ktoré majú upozorniť na život žobrajúcej ženy. Postupne upadá do existenciálnej krízy, začína spochybňovať svoje umelecké dielo a pýtať sa, aký to má zmysel – či jej performancie tejto žene vôbec pomôže, alebo to robí iba pre umenie samotné, či nie je dôležitejšie jej pomôcť inak a účinnejšie. Je to film o vzťahu medzi umením a realitou, o vzťahu medzi umelcom a svetom.

Vidíme v ňom aj problém bohatstva a chudoby, ich vplyv na život a slobodu, ktorý sa taktiež vinie tvorbou Ane Hjort Guttu. Filmová esej Štyri štúdie Osla a New Yorku sa na tieto témy pozerá skrz architektúru, respektíve urbanizmus. Ľudová múdrosť totiž hovorí, že svetlo patrí všetkým, svetlo nerobí rozdiel, no reálna prax architektúry a urbanizmu ukazuje, že niektorí ľudia sú privilegovaní s lepším prístupom k svetlu ako iní, ktorým ostávajú úzke uličky a tieň. Je to film v štyroch častiach, pričom každá sa na problém pozerá z iného pohľadu – vidíme detailné vizuálne študovanie architektúry, výklad panelu Diega Riveru Frozen Assets, aranžovaný dialóg-prednáška dvoch (možno) architektov a scénu z filmu Kinga Vidora z roku 1949 The Fountainhead, ktorý rozpráva príbeh vizionárskeho architekta.

Filmy Ane Hjort Guttu premietne Kino inak v dvoch blokoch v pondelok 3. apríla a 10. apríla o 20h.
A4 – priestor súčasnej kultúry, budova YMCA, Karpatská 2, Bratislava

Tomáš Hudák

(fotografie z filmu Čas plynie)

Teraz najčítanejšie

Kino inak A4

Bratislavské Kino inak je súčasťou A4 - priestoru súčasnej kultúry. Premieta najmä filmy mimo slovenskej distribúcie. Sleduje trendy v súčasnej odvážnej kinematografii.