Denník N

Séria o druhom pilieri: úvod a obsah

A je to tu. Máme opäť otvorený druhý pilier. Dôvod hlúpy ako obvykle a tento krát ešte aj v rámci predvolebného boja. Lepší čas na riadnu sériu o druhom pilieri asi ešte nikdy nebol :)

Druhému pilieru sa venujem už roky. Popri mojej práci to prišlo tak nejako prirodzene. Vždy som si uvedomoval urobené chyby … a že ich bolo … ale aj nevyhnutnosť zavedenia kapitalizačného dôchodkového piliera. Ak to ešte nie je jasné, vystupovať z druhého piliera neodporúčam a Fica s jeho družinou považujem za skupinu nepodarených klaunov. Dôvody nájdete v článkoch pod odkazmi nižšie.

Čo vás zaujíma: druhý pilier, ropa, eurodolár a Grexit

Dôchodková blamáž alebo ako sme si naleštili guľu a videli budúcnosť

Som presvedčený, že ak sa má človek zodpovedne a kvalifikovane rozhodnúť o takej dôležitej veci ako je dôchodok, mal by mať v prvom rade k dispozícii ucelené a dobré informácie. Inak mu neostáva nič iné, ako sa na základe lepších či horších indícií spoľahnúť na úsudok niekoho informovanejšieho. A to mi, žiaľ, v debate o druhom pilieri vždy chýbalo. Poriadne a ucelené informačné zdroje napísané rečou pre bežného človeka.

Verím, že moja séria, ktorú dneškom začínam, túto medzeru aspoň z časti zaplní. Každý týždeň vám budem prinášať minimálne jednu kapitolu môjho „veľdiela“. Do tohto blogu, na jeho koniec, budem postupne dopĺňať „obsah“. Pripravených mám skoro 40 strán textu, ktoré bohato postačia na celé obdobie, kedy je druhý pilier otvorený. Niekedy koncom apríla sa napríklad dostanem k téme ako pekne fungujú kapitalizačné piliere v niektorých vyspelých štátoch.

Drvivá väčšina prezentovaného textu vznikla v rokoch 2010-2011 v rámci môjho pokusu o napísanie rigoróznej práce. Práca sa mala týkať právnych aspektov druhého piliera, avšak po viac ako tridsiatich stranách som zistil, že o právo sa práca ešte ani len neobtrela a tak som pochopil, že rigo z toho nebude. Vždy som si však hovoril, že napísané raz uverejním. Dúfam, že som si vybral ten správny čas :)

Popri tom budem písať mimo „série“ všeobecné texty o Druhom pilieri. Na blogu Sme som doteraz o Druhom pilieri napísal 14 textov, z ktorých si neskromne dovoľujem dať do pozornosti:

Prečo Vám životné poisťovne neponúknu dobré dôchodky

Čo sa deje v Poľsku a čo to pre nás znamená – na príklade Poľska som ukázal prečo je veľmi zlý nápad nútiť DSS do kupovania slovenských dlhopisov

Mám skoro 50 a som v II. pilieri, čo mám robiť? – okrem otázky v nadpise som v blogu vysvetľoval ako funguje dlhodobé sporenie a prečo sa výkyvov akciového trhu netreba báť

Čo robiť so svojim II. pilierom – za prečítanie stoja minimálne smutné fakty o dôchodkoch

A teraz už poďme na to:

1. Idea dôchodkovej reformy (17.3.2015)

2. Priebežne financované starobné dôchodky (Pay as you go), vznik a účel (24.3.2015)

3. Veľká dôchodková diera v Sociálnej poisťovni (31.3.2015)

4. Prvý pilier vo svete, alebo typy „pay as you go“ systémov (8.4.2015)

5. Prvý pilier, virtuálne individuálne účty („notional defined contribution“) (15.4.2015)

6. Dôchodkový vek a dôchodky. Žijeme dlhšie. (22.4.2015)

7. Náhrada príjmu v dôchodku, respektíve výška našich dôchodkov. (30.4.2015)

8. Dôchodkové systémy vo svete (6.5.2015)

9. Dôchodkový systém v Nemecku (16.5.2015)

10. Dôchodkový systém v Holandsku (19.5.2015)

11. Dôchodkový systém v Austrálii (26.5.2015)

12. Dôchodkový systém na Novom Zélande (4.6.2015)

13. Dôchodkový systém vo Švédsku (10.6.2015)

14. Dôchodkový systém v Kanade (19.6.2015)

15. Dôchodkový systém v USA (25.6.2015)

16. Dôchodkový systém na Islande (7.1.2016)

17. Dôchodkový systém vo Veľkej Británii (14.1.2016)

18. Ako by náš dôchodkový systém vyzeral, keby sme sa poučili od skúsenejších (21.1.2016)

Všeobecne o druhom pilieri:

1. Sociálna poisťovňa v liste sporiteľom klame

2. Náš dôchodkový systém je zlátanina ledva držiaca pokope

3. Fungovanie druhého piliera

4. Niekoľko dobrých dôvodov pre druhý pilier (Sme.sk)

5. Krátka história druhého piliera (Aktualne.sk)

6. Porovnanie druhého piliera s inými druhmi sporenia

7. 5 vecí, ktoré by ste mali vedieť pred vystúpením z druhého piliera (Sme.sk)

8. Ako funguje investovanie v druhom pilieri? (Sme.sk)

9. Ako si nastaviť II. pilier a do ktorej DSS vstúpiť

10. Kritizoval som Sociálnu poisťovňu a bál som sa o úspory

Prajem príjemné čítanie.

Teraz najčítanejšie