Denník N

Startup z prvej ruky – projekt Hemisféra

 

Rozmýšľali ste niekedy, čo by sa stalo keby ste sa vzdelávali „trochu inak“? Že by ste robili to čo vás baví už ako deti?

Ak áno, iste vás zaujme nový StartUp mladého podnikateľa a môjho kamaráta Mateja Helda, ktorý sa zaoberá inováciami a ich aplikovaním na vzdelávanie. Jeho prístup je pomerne netradičný, pričom do popredia kladie prístup k jednotlivcovi a implementácii spôsobu výučby. Ako hovorí sám Maťo  „Najprv vyšperkujem produkt a až potom obal“. Prečítajte si rozhovor o novom druhe vzdelávania „Hemisfére“.

  1. Čo je to projekt Hemisféra?

Hemisféra je platforma pre úplne iný druh vzdelávania, ako sme zvyknutí  v klasických  školách. Snažíme sa kombinovať slobodný, pro-zákaznícky  prístup spolu s novými metódami a technológiami vo vzdelávaní.

Deti majú  dnes prístup k neobmedzenému množstvu informácií a majú oveľa viac možností . Dokážu pracovať s nástrojmi a vytvárať veci, ktoré sme si  pred pár rokmi nevedeli predstaviť. Dnes nie je nič zvláštne stretnúť 15-ročného programátora, ktorý zarába na svojej práci. Doba sa zmenila a stále dôležitejšími  pre život sa stane podnikavosť, kreativita a schopnosť spolupracovať, čo si vyžaduje aj úplne iný prístup k vzdelávaniu.

Momentálne v rámci Hemisféry ponúkame tri produkty: Kurz vývoja počítačových hier Gamecraft,  denný letný tábor a zážitkový  stredoveký tábor. Pričom každý z nich prináša úplne nový zážitok.

  1. Ako si prišiel na toto riešenie vzdelávania?

Skoro celý doterajší život som strávil na škole, minulý rok som doštudoval. Za ten čas som ako „zákazník“ nášho školského systému zažil veci, s ktorými som bol spokojný a s ktorými nie. Neskôr som v rámci samovzdelávania narazil na prístupy, ktoré mi vyhovovali a naučili ma viac (asi najviac práca na vlastných projektoch). Mojou motiváciou bolo a je vytvoriť vzdelávací produkt, s ktorým by som bol sám spokojný, ako študent.

Podnikanie a konkurenciu chápem ako nástroj spoločenskej transformácie. Preto by som bol rád, keby raz aj vďaka nám vznikol paralelný (trhový) vzdelávací systém, aby sme sa mohli všetci navzájom posúvať dopredu.

  1. Novou súčasťou je aj Gamecraft, čo to vlastne je a aký má osoh pre deti?

Gamecraft je kurz vývoja počítačových hier. Deti na kurze vytvárajú buď už pripravené, alebo vlastné počítačové hry a učia sa tak základy programovania zábavnou formou.

To čo dieťaťu kurz môže dať je veľmi individuálne, lebo dieťa si môže slobodne vybrať čomu sa bude venovať. Takými základnými oblasťami sú programovanie, grafika a game dizajn. Každé dieťa pracuje na niečom inom a často  úplne samostatne. Čo pokladám za najdôležitejšie je, že to deti  baví. Bez toho by to nemalo zmysel. Celý kurz je spravený ako počítačová hra (pozri http://hemisfera.nerdagents.com/). Každé dieťa má svoju postavu, ktorá získava body a mince za splnenie rôznych úloh. Každá postava sa leveluje a ak deti dosiahnú nejaký level v určitej oblasti, tak môžu získať špeciálne  odznaky. Za mince si  zasa môžu vyberať rôzne zaujímavé odmeny v rámci obchodu. Tento systém vedie deti k tomu, aby sa naučili samostatne učiť sa a plánovať si svoje ciele. Deti majú aj veľa zážitkov. Chodia nám prednášať rôzni  zaujímaví ľudia z praxe (napríklad odborník na Gamifikáciu Marcel  Klimo) a chodíme aj na exkurzie. Boli sme sa napríklad pozrieť v prvom bratislavskom Fablabe na  3D tlačenie. Tiež sme boli v Pixelfederation, čo bola naozaj super exkurzia. Deti  mohli naživo vidieť, ako pracujú herní vývojári a niektoré veci si mohli aj vyskúšať. Teraz zasa pripravujem zaujímavý workshop v miestnom heckerspace Progressbare.

  1. Ako vedieš hodiny? (Venuješ sa mladému budúcemu programátorovi osobitne?)

Okrem už spomínaných vecí sa snažím čo najviac experimentovať a testovať nové prístupy. Gamecraft teraz spúšťam už na druhej škole. Kurz, ktorý mám na ZŠ Pavla Marcelyho už viac menej dozrel. Sme tam  super partia a s deťmi sa výborne pracuje. Väčšina z 12 detí  pracuje úplne samostatne, niektorí  majú  dokonca dopredu  vypočítané, koľko bodov, alebo mincí potrebujú na to, aby dosiahli svoj cieľ a podla toho si aj plánujú čomu sa budú venovať.  Sú deti, ktoré pracujú aj doma.

Mne a animátorom všeobecne toto všetko dáva čas, ktorý môžem využiť na to, aby sme sa každému venovali individuálne. Napríklad minulú hodinu som s jedným chlapcom 15 minút vymýšľal s fixou v ruke,  ako sa dá naprogramovať to, že sa puk odrazí od hokejky hráča správne. S druhým chlapcom sme zasa vymýšľali , aké ďalšie herné mechaniky by mohla mať jeho hra. Na toto v klasickej triede človek nemá čas.

Vytvorenie takejto atmosféry a prostredia bol prvý milestone, ktorý som si dal v oblasti kvality. Teraz sa chcem sústrediť na prípravu obsahu, ktorý by mal pokryť celý vývoj 2D a 3D hier a v prípade starších detí by mal obsahovať aj obsah zameraný na biznisový aspekt veci.

Tretím cieľom  v oblasti kvality je premenenie triedy na malé herné štúdio,  aby sa deti naučili spolupracovať a vytvárali hodnotné hry. V tejto  fáze bude ešte dôležitejšie to, že spolupracujeme so zabehnutými  hernými štúdiami.

  1. Aké je posolstvo Hemisféry?

V oblasti vzdelávania treba experimentovať a objavovať, pretože vždy sa dá zlepšovať. Tiež by malo platiť, že zákazník je náš pán. Ak sa tieto dve myšlienky aplikujú, tak sa vieme rýchlo posúvať dopredu.

Do budúcnosti mám už teraz naplánovaných mnoho ambicióznych nápadov a plánov, no je ešte veľa práce, ktorú  treba spraviť a je potrebné sa veľa toho naučiť, predtým ako sa pustím do ich realizácie.

Ak Vás Maťo a jeho projekt zaujal a chcete vedieť viac: prikladám link na stránku Hemisféry: http://hemisfera.sk/#top

 

Teraz najčítanejšie