Denník N

Otec potrebuje peniaze viac ako ja nejakú buchtu

Paľko, druháčik z mojej triedy sa v poslednej dobe stáva hlavným hrdinom mojich článkov. Je to ten Paľko, ktorý našiel ružovú jednu topánočku v školskej záhrade a chcel ju zobrať svojej sestričke, jeho slovami: „dievčakovi Nikolke“, ten istý Paľko, ktorý svojej mame, ktorá niekedy zabúda, že ho má, chcel doniesť do pôrodnice svoju čokoládu, ktorú som mu dala za vysvedčenie….a presne ten istý Paľko, ktorý niekoľkokrát a stále dookola vypytuje z našej triednej oslavy, či už päť pukancov do sáčku pre bračeka, alebo tri keksíky z taniera pre svoju sestričku. Srdce na dlani a pre všetkých.

Obdivuhodné, čím viac na neho doma zabúdajú, tým viac on na všetkých myslí. Chce im neustále znášať, odnášať a prinášať drobnosti na jedenie, potešenie, či pobavenie.

Paľko dostal od svojej starej mamy 26 centov, aby si kúpil nejakú buchtičku. Presnú sumu viem preto, lebo mi svoje tajomstvo prezradil. Vytiahol peniaze na čiernu špinavú dlaň s prosbou, či mu peniaze nespočítam a nepoviem, čo si môže za ne kúpiť.

„Paľko, máš tu 26 centov.“

„Čo si za to môžem kúpiť, pani učiteľka?“

„Nejakú buchtičku, rožok, lízanku,…alebo keď si ešte trošku prišetríš môžeš si kúpiť aj nejaké cukríky.“

„Ešte uvidím.“

„Ale dobre si ich schovaj do vrecka.“

 

Na druhý deň ma Paľko v triede privítal slovami:

„Ja už nemám tie peniaze od starkej.“ Jeho výraz čakal, čo ja na to.

„A čo si si kúpil, Paľko?“

„Nič, dal som ich otcovi, lebo on má menej peňazí ako mama. Mama teraz dostala peniaze, ale oco nie.“

„Ach jáj, veď to boli Tvoje peniažky, Paľko. Mal si si niečo kúpiť.“

„Nevadí, otec potrebuje peniaze viac, ako ja nejakú buchtu.“

 

Mama zrejme dostala dávky a otec bol ešte pred dávkami. Otec, ktorý pije, kričí a deti majú z neho strach. Otec, ktorý rozbil dvere, a zrejeme aj detské fantazijné predstavy o pekných rodinných chvíľach. Deti ani nevedia, ako by to v ich rodine malo vyzerať, pretože takú chvíľku doma, možno ešte ani nezažili.

Paľko neznáša prázdniny, dlhý čas doma. Vždy prekrúti oči, keď počítame dni v týždni a blíži sa sobota.

Ktovie, ako sa má práve dnes. Vo sviatočný čas prichádzajúcich sviatkov. Či aj na neho niekto, aspoň trošku myslí….okrem mňa.

 

 

Teraz najčítanejšie