Denník N

Mia Hansen-Løve a vecné melodrámy

Francúzska režisérka nakrúca osobné filmy o vyrovnávaní sa so zlomovými životnými okamžikmi.

Najnovší film Mie Hansen-Løve Začať odznova sleduje učiteľku filozofie, ktorú po 25 rokoch opustí manžel. Ostáva zaskočená a nepripravená, no nie zlomená. Najviac ju naštve, keď si muž zoberie aj jej knihy, najmä Emmanuela Lévinasa s jej poznámkami.

Tento moment vystihuje tvorbu Hansen-Løve, zrejme najvýraznejšej autorky mladej generácie vo Francúzsku, ktorá má dar pristupovať k melodramatickým látkam a momentom s jemnosťou a empatiou. Minimálne tri jej filmy tematizujú rozchod partnerov, no vždy k problému pristupuje vecne. Nie je v nich okázalosť, skôr vnútorná bolesť, snaha o pochopenie, no zároveň istý odstup. Neukazuje zrútenie sa, ani proces „hľadania sa“, no život, ktorý má svoje lepšie i horšie chvíle.

Jej filmy sú portréty ľudí, ktorí prechádzajú ťažkým obdobím, zlomovým okamžikom v živote. Všetkých päť jej filmov je pritom rozdelených na dve polovice – predtýmpotom – a Hansen-Løve sleduje reakcie, vysporiadavanie sa. Vždy s nuansami a tak, aby narušila naše očakávania.

Film Prvá láska ukazuje mladú ženu, ktorá sa po rozchode dokázala posunúť ďalej, no zároveň v nej táto láska naďalej ostáva. Na jej konaní to dlho nevidíme, no cítime, že zvádza vnútorný boj. Je možno naivná a robí chyby, no film je bez výčitiek, skôr sa snaží zachytiť jej prežívanie. Všetko je prepáčené zas skúma rozvod rodičov a mení perspektívy tak, aby sme videli dopad na všetkých členov rodiny. Druhá časť filmu potom sleduje dcéru, ktorá si po rokoch snaží nájsť cestu k odcudzenému otcovi – s otvorenou mysľou a tak trochu so strachom. Chápe, že výčitky nemajú zmysel, snaží sa pochopiť, čo jej rodičia zažili a čo sa stalo po ich rozvode.

V tomto filme kríza prechádza z rodičov na dieťa, podobne ako v Otcovi mojich detí, filme o celoživotnej práci a o tom, čo sa deje, keď človek prichádza o všetko. V oboch filmoch sa v polovici zmenia hlavné postavy a my môžeme podrobne sledovať, ako sa navzájom ovplyvnili, ako rodičia preniesli svoj život na dieťa a ako sa deti snažia spoznávať svojich rodičov. Podobne ako vo filme Eden, o francúzskej klubovej scéne 90. rokov, život sa tak trochu vymkol spod kontroly, všetko, čo hlavné postavy majú a pre čo žijú sa odrazu vytráca a oni si to nechcú priznať, chcú pokračovať ďalej, akoby sa nič nedialo.

Vo všetkých piatich filmoch musia postavy prijať, že ich život sa zmenil. Miu Hansen-Løve zaujíma proces, ako to robia.

Kino inak premietne film Všetko je prepáčené v pondelok 1. mája o 20h,
film Prvá láska v utorok 2. mája o 20h,
film Eden v pondelok 8. mája o 20h
a film Začať odznova v sobotu 13. mája o 19h.
A4 – priestor súčasnej kultúry, budova YMCA, Karpatská 2, Bratislava

Tomáš Hudák

(fotografia: záber z filmu Prvá láska)

Teraz najčítanejšie

Kino inak A4

Bratislavské Kino inak je súčasťou A4 - priestoru súčasnej kultúry. Premieta najmä filmy mimo slovenskej distribúcie. Sleduje trendy v súčasnej odvážnej kinematografii.